Μικροεργολάβος που ενδιαφέρθηκε να πάρει μέρος στον διαγωνισμό για τα hotspots σήκωσε το τηλέφωνο για να ενημερωθεί από κυβερνητική πηγή. Την απάντηση που έλαβε τη μεταδίδει εμβρόντητος στους συνομιλητές του. «Μου είπαν να μην ασχοληθώ γιατί οι δουλειές έχουν μοιραστεί. Παρότι η κυβέρνηση είχε συμφωνήσει από τον Οκτώβριο να φιλοξενήσει 50.000 πρόσφυγες, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης προχώρησε την 1η Φεβρουαρίου σε διαγωνισμό-εξπρές για την προμήθεια οικίσκων για τα hotspots χωρίς προκήρυξη, με αποστολή κλειστών προσκλήσεων προς τους εγγεγραμμένους προμηθευτές της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εργων. Ο διαγωνισμός, προϋπολογισμού 14 εκατ. ευρώ, αφορούσε 1.150 οικίσκους και το υπουργείο κατάφερε να προμηθευτεί 769 με μια διαδικασία που διήρκεσε μόλις εννέα ώρες και προκάλεσε δριμύτατη κριτική κατά του υπουργού.
«Το πιο σκοτεινό πρόσωπο της κυβέρνησης»


Ο κ. Σπίρτζης, μολονότι κρατά ρομφαία κατά της διαπλοκής, ειδικά των ΜΜΕ, εμφανίζεται μόνο στα «ορθόδοξα» μέσα, ΕΡΤ, Κόκκινο και «Αυγή», έχει καταργήσει τις ενημερώσεις των δημοσιογράφων, έχει να καλύψει πολλές μαύρες τρύπες στη διάρκεια της υπουργικής θητείας του. Οσοι τον ξέρουν καλά –και δεν είναι λίγοι, μια και ήταν ένα από τα προβεβλημένα συνδικαλιστικά στελέχη του ΠαΣοΚ –λένε ότι διοικεί το υπουργείο του όπως διοικούσε το ΤΕΕ, στο οποίο ήταν πρόεδρος –εξελέγη τον Σεπτέμβριο του 2010 σε ηλικία 41 ετών. Με μια παρέα κολλητών και κουμπάρων, στα όρια του νόμου, παραβλέποντας τις συλλογικές διαδικασίες. Αλλοι τον θεωρούν «το πιο σκοτεινό πρόσωπο της κυβέρνησης». Η θητεία του στο υπουργείο Υποδομών έχει ζημιώσει με πράξεις και παραλείψεις το Δημόσιο και έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα με την τρόικα και με ενδιαφερόμενους επενδυτές, αλλά ο ίδιος χαίρει απρόσμενης ασυλίας. Το μυστικό δεν κρύβεται μόνο στη στενή φιλία που ανέπτυξε με τον Νίκο Παππά και οδήγησε στη συγχώνευση των πολιτικών γραφείων τους αλλά και στο γεγονός ότι έχει κουμπάρο, όπως και ο Πάνος Καμμένος, τον εργολάβο Χρήστο Καλογρίτσα.
Στον κ. Σπίρτζη άρεσαν πάντοτε οι θεωρίες συνωμοσίας και ίσως κατά βάθος να απολαμβάνει όσα λέγονται για αυτόν. Γιατί δεν υπάρχουν ανώδυνες εξηγήσεις για την πορεία κάποιου που ήταν μέλος του Τομέα Περιφερειακής Οργάνωσης του ΠαΣοΚ, μετακόμισε στον ΣΥΡΙΖΑ λίγο πριν από την άνοδό του στην εξουσία, έγινε αμέσως ένα από τα βασικά θεμέλια της νέας κυβέρνησης και, όπως συζητείται εσχάτως, έχει αποκτήσει βλέψεις για το παιχνίδι διαδοχής του Αλέξη Τσίπρα.
Οι ιστορίες που τον περιβάλλουν συνθέτουν από μόνες τους την προσωπικότητά του. Ιδού μια ενδεικτική που έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στο Κτηματολόγιο. Τον Δεκέμβριο του 2012 ο τοπογράφος μηχανικός Γιώργος Σωτηράκος υπέβαλε αγωγή διαιτησίας στο ΤΕΕ κατά της Κτηματολόγιο ΑΕ (σήμερα ΕΚΧΑ ΑΕ) ζητώντας 4.250.000 ευρώ επιπλέον αμοιβή για το έργο της κτηματογράφησης τεσσάρων δήμων στην Κέρκυρα.
Τον Απρίλιο του επόμενου έτους ο τότε πρόεδρος του ΤΕΕ Χρήστος Σπίρτζης διόρισε διαιτητή τον πολιτικό μηχανικό, στενό φίλο του και καθηγητή στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Δημήτρη Δημητρίου, ο οποίος ολοκλήρωσε την εκδίκαση της αγωγής τον Ιούλιο του 2013. Τα ίχνη της απόφασης χάνονται για σχεδόν δύο χρόνια. Η υπόθεση όμως αναδύεται από τα συρτάρια τον Μάιο του 2015 –ο κ. Σπίρτζης είναι τότε αναπληρωτής υπουργός -, όταν ο κ. Δημητρίου δημοσιεύει την απόφασή του. Με αυτήν δικαιώνει τον ενάγοντα μηχανικό και του επιδικάζει αποζημίωση ύψους 4.170.000 ευρώ συν 800.000 τόκους, ποσό που βαρύνει την εταιρεία Κτηματολόγιο, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο.
Γιατί καθυστέρησε 20 μήνες να δημοσιευθεί μια απόφαση που ελήφθη μέσα σε τρεις μήνες; Η διαιτητική απόφαση του κ. Δημητρίου προέβλεπε ότι το αρχικό ποσό της αποζημίωσης θα προσαυξάνεται με επιτόκιο υπερημερίας για κάθε μέρα από την κατάθεση της προσφυγής ως την πληρωμή. Ετσι το γραφείο Σωτηράκου μπορεί να εισπράξει περίπου 800.000 ευρώ σε τόκους, από τα οποία οι 500.000 ευρώ αφορούν την περίοδο που καθυστερούσε να δημοσιευθεί η απόφαση!
Την περίοδο που γίνονται αυτά ο κ. Δημητρίου, ο οποίος διετέλεσε από τον Μάρτιο του 2010 ως τον Δεκέμβριο του 2012, επί κυβέρνησης Παπανδρέου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, τοποθετήθηκε από τον κ. Σπίρτζη στο διοικητικό συμβούλιο του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το Κτηματολόγιο εκπροσώπησε στην παραπάνω υπόθεση η επί 12 χρόνια υπεύθυνη Προγραμματισμού των Εργων Χριστίνα Κλωνάρη, η οποία λίγο αργότερα ανέλαβε τη θέση της διευθύνουσας συμβούλου της ΕΚΧΑ ΑΕ.
Η επέλαση των κολλητών


Οταν μετακόμισε στον ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Σπίρτζης πήρε μαζί του και αυτόν τον στενό κύκλο κουμπάρων και κολλητών και τους τοποθέτησε σε θέσεις ευθύνης αυξάνοντάς τες με το καθεστώς διαρχίας (και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος). Ο πρόεδρος των Χημικών Μηχανικών Κώστας Βαφειάδης έγινε εκτελεστικό μέλος του ΔΣ της ΕΥΔΑΠ. Ο ηλεκτρολόγος -μηχανολόγος Θεόδωρος Παπαδόπουλος, μέντοράς του στο Πολυτεχνείο Ξάνθης, τοποθετήθηκε διευθύνων σύμβουλος στην Αττικό Μετρό. Στις Κτιριακές Υποδομές ΑΕ τοποθετήθηκε πρόεδρος η τοπογράφος Ιωάννα Κοντούλη, η οποία συμμετείχε στο ψηφοδέλτιο Σπίρτζη στο ΤΕΕ εκπροσωπώντας τους Οικολόγους Πράσινους αλλά το 2014 προσχώρησε στον ΣΥΡΙΖΑ. Διευθύνων σύμβουλος ορίστηκε ο «πασοκογενής» τοπογράφος μηχανικός Νίκος Παπαδάκης. Ο κουμπάρος και μηχανικός Παραγωγής και Διοίκησης Θάνος Βούρδας τοποθετήθηκε διευθύνων σύμβουλος στην ΕΡΓΑ ΟΣΕ ΑΕ, από τους λίγους επιτυχημένους στον τομέα του, ο πρώην συνεταίρος του ηλεκτρολόγος μηχανικός Κώστας Λιτζεράκος έγινε διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και επιχειρούσε ακόμη και στο παρά πέντε να τινάξει στον αέρα τη συμφωνία παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport. Ο μηχανικός περιβάλλοντος, μέλος της αντιπροσωπείας του ΤΕΕ Αντώνης Σαμιωτάκης τοποθετήθηκε στο γραφείο του, όπως και ο Νίκος Πρωτονοτάριος (αργότερα μετακόμισε στο ΔΣ τού «Ελ. Βενιζέλος»), υιός του καθηγητή του ΕΜΠ Γιάννη Πρωτονοτάριου, προξενητής μαζί με τον Αλέκο Φλαμπουράρη του φιλόδοξου προέδρου του ΤΕΕ στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ.

Ελεγχος παντού
Η ζημιά στη ΣΤΑΣΥ και η Τράπεζα Αττικής

Ο έλεγχος που επιχειρεί να ασκήσει ο κ. Σπίρτζης στον χώρο τον οποίο εποπτεύει οδήγησε τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα στο Μέγαρο Μαξίμου με την παραίτηση στο χέρι, προκάλεσε σύσκεψη για την τύχη του γενικού γραμματέα Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Δημήτρη Τζώρτζη, τον οποίο πασχίζει να αντικαταστήσει, άφησε ακέφαλη την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει έσοδα ύψους 250 εκατ. ευρώ και πολύτιμες επενδύσεις.
Η ζημιά στη ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός), που ήταν κερδοφόρα ως το 2015, έφθασε στα 24,5 εκατ. ευρώ και στον ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ) ξεπέρασε τα 70 εκατ. ευρώ. Αγνωστο είναι τι θα βγάλει ο έλεγχος της Τράπεζας της Ελλάδος και του εποπτικού μηχανισμού της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας SSM στην Τράπεζα Αττικής, όπου στις διαδοχικές ανακεφαλαιοποιήσεις από το 2013, τότε που ο κ. Σπίρτζης ήλεγχε το Ταμείο των Μηχανικών και ο κ. Δραγασάκης ήταν οικονομικός σύμβουλος της Αττικής, το ΤΣΜΕΔΕ επένδυε διαρκώς με αποτέλεσμα να εξαερωθούν 800 εκατ. ευρώ αποθεματικά του Ταμείου.

Η μελέτη για το Ελληνικό
Το διαβατήριο του κ. Σπίρτζη για τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν η μελέτη του ΤΕΕ για το Ελληνικό, η οποία υπολόγιζε την αξία της έκτασης του πρώην αεροδρομίου σε 3 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 222% μεγαλύτερη από τα 915 εκατ. ευρώ που είχε αρχικά συμφωνήσει το ΤΑΙΠΕΔ. «Τέτοιες αξίες υπάρχουν στο Βραχάτι Κορινθίας ή στον Αγιο Βασίλειο Αντιρρίου» έλεγε ο Ανδρέας Ψαθάς, ένας από τους δύο μελετητές, ο οποίος σήμερα είναι σύμβουλος του υπουργού Ανάπτυξης Γιώργου Σταθάκη. «Το ΤΑΙΠΕΔ είναι ένα κακής ποιότητας δημοπρατήριο, χωρίς τιμές εκκίνησης και με μία προσφορά» έλεγε ο κ. Σπίρτζης κατά την παρουσίαση της μελέτης σε ειδική εκδήλωση τον Οκτώβριο του 2014 προκαλώντας σφοδρή αντιπαράθεση με το ΤΑΙΠΕΔ. Τη μελέτη του ΤΕΕ χρησιμοποίησε η Περιφέρεια Αττικής προκειμένου να προσφύγει στη Δικαιοσύνη κατά της παραχώρησης του Ελληνικού. Ωστόσο, ο νέος πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός την αποκήρυξε επειδή, όπως επεσήμανε, «ήταν μια μελέτη δύο επιστημόνων η οποία είχε ανατεθεί από το ΤΕΕ αλλά ποτέ δεν υιοθετήθηκε από κανένα όργανο της διοίκησης του ΤΕΕ».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ