Ένσταση αντισυνταγματικότητας επί σειράς άρθρων του νομοσχεδίου για τις ραδιοτηλεοπτικές άδειες υπέβαλε στην Βουλή ο πρώην πρόεδρος του ΠαΣοΚ Ευ. Βενιζέλος κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «υποχωρεί κατά τρόπο ευτελιστικό σε άγνωστα συμφέροντα». Ο κ. Βενιζέλος έκανε λόγο για «νομοσχέδιο-όχημα διευκόλυνσης της αδιαφάνειας και της διαπλοκής» που ως στόχο έχει «να δημιουργηθούν τα νέα τζάκια στον τομέα της ενημέρωσης».

Συγκεκριμένα, υπογράμμισε ότι το Σύνταγμα (άρθρο 14, παρ. 9) επιβάλλει πολύ συγκεκριμένους κανόνες και θεσμικές εγγυήσεις για την διασφάλιση της διαφάνειας και πολυφωνίας όπως το να είναι γνωστά τα μέσα χρηματοδότησης των μέσων, η απαγόρευση συγκέντρωσης και η επιβολή ασυμβίβαστων μεταξύ της ιδιοκτησίας-διεύθυνσης των ΜΜΕ με δραστηριότητας του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Ωστόσο, όπως είπε, ενώ «θα περίμενε κάποιος με βάση όσα έχουν πει στην κυβέρνηση ένα δρακόντειο νομοσχέδιο που θα διασφαλίζει στην πράξη όσα προβλέπει το Σύνταγμα ώστε να κτυπηθεί στον πυρήνα της η διαπλοκή» και ενώ «αναμέναμε να γεννήσει το …όρος ένα νομοσχέδιο που θα κάνει πάταγο, τελικά βλέπουμε ένα νομοσχέδιο όχημα διευκόλυνσης της αδιαφάνειας και της διαπλοκής».

«Κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν ξέρει ποιος επιχειρηματίας ελέγχει ποιον σταθμό στην Ελλάδα. Όλοι ξέρουμε ποιος μπορεί να ασκήσει επιρροή και ποιος συναλλάσσεται με το δημόσιο», τόνισε ο κ. Βενιζέλος για να συμπληρώσει ότι «το νομοσχέδιο είναι ψευδεπίγραφο και ενώ εκπέμπει την ιαχή ΄΄μπροστά να φάμε την διαπλοκή΄΄ διαμορφώνει νομοθετικές προϋποθέσεις για να δημιουργηθούν τα νέα τζάκια στον τομέα της ενημέρωσης».

Οι ρυθμίσεις επί των οποίων εγείρει ζήτημα αντισυνταγματικότητας ο κ. Βενιζέλος αφορούν τα εξής:

· Ονομαστικοποίηση μετοχών. Όπως είπε χαρακτηριστικά «μέσω της δήθεν ονομαστικοποίησης των μετοχών εισάγονται τόσες εξαιρέσεις ώστε οποιαδήποτε μη ελληνική εταιρεία μπορεί να έχει τον έλεγχο ενός σταθμούς εθνικής εμβέλειας και να μην ξέρουμε ποιος είναι ποιος». «Ενώ δήθεν θα είναι ονομαστικές οι μετοχές μπορούν να λειτουργούν επιχειρηματικές οντότητες που δεν θα ξέρουμε ποιος είναι ποιος», σημείωσε, ενώ διερωτήθηκε πώς μπορούμε να μιλάμε για τον κανόνα ονομαστικοποίησης στην εποχή μας και πρότεινε με ευθύνη του ΕΣΡ έμπειρες εταιρείες να ελέγχουν «ποιος είναι ποιος».

· Αριθμός αδειών. Ο κ. Βενιζέλος έθεσε το θέμα του περιορισμένου αριθμού αδειών που καθορίζει ο υπουργός. Μάλιστα είπε ότι πρόκειται για κραυγαλέα αντισυνταγματική ρύθμιση και υπογράμμισε ότι ο χάρτης συχνοτήτων και ο αριθμός αδειών πρέπει να συνδέεται με την ψηφιακή πραγματικότητα και όχι με την αναλογική της δεκαετίας του 80. «Πρέπει να προσφέρει τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό αδειών και η αγορά θα κρίνει πόσες θα επιβιώσουν», ανέφερε.

· ΕΣΡ. Όπως τόνισε ο κ. Βενιζέλος περιορίζονται οι αρμοδιότητες του ΕΣΡ παρότι το Σύνταγμα αναθέτει ρητά και απευθείας στο ΕΣΡ την εποπτεία επί των ΜΜΕ και όχι στον υπουργό.

· Τίμημα. Αναφορικά με το ζήτημα του τιμήματος είπε ότι ο καθορισμός του με δημοπρασία ανά άδεια παραβιάζει τον κανόνα για τον έλεγχο των οικονομικών μέσων και την πολυφωνία.

· Εργαζόμενοι: «Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις ΜΜΕ έχουν προκύψει όπως έχουν προκύψει, έχουν προσωπικό και φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις, τραπεζικά δάνεια», είπε ο κ. Βενιζέλος για να τονίσει ότι «δεν υπάρχει μεταβατική ρύθμιση για το τι γίνεται με αυτές τις επιχειρήσεις για τους εργαζόμενους, τις τράπεζες κλπ.», κάτι, που «παραβιάζει το κράτος δικαίου και την αρχή της αναλογικότητας», όπως είπε. Μάλιστα έκανε λόγο για «μηχανισμό συνεχούς εκβιασμού και πίεσης, διότι ώσπου να έρθουν τα συμφέροντα που ετοιμάζονται και οργανώνονται, τα νέα τζάκια, εκβιάζονται οι επιχειρήσεις.