Δεήσεις για τον Γεώργιο Γρίβα (Διγενή), ομιλίες για τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, αγρυπνίες για την ελληνικότητα της Μακεδονίας και εκδηλώσεις προς τιμήν κληρικών των οποίων η ιστορία, εξαιτίας των πολιτικών τους επιλογών, αμφισβητήθηκε αλλά διέθεταν πιστούς οι οποίοι τους ακολουθούσαν σε κάθε τους βήμα για το κοινωνικό τους έργο, αποτελούν τους άξονες της πολιτικής την οποία εφαρμόζει το τελευταίο διάστημα ο Αρχιεπίσκοπος κ. Χριστόδουλος. Από τους άμβωνες των ναών της Αθήνας, ο Αρχιεπίσκοπος δηλώνει απευθυνόμενος στην Αριστερά: «Είστε μια ελάχιστη μειοψηφία του 2% και του 3%. Δεν μπορείτε εσείς με το 2% και το 3% να επιβάλλεστε στο 97% και στο 98%». Στη Θεσσαλονίκη ο μητροπολίτης κ. Ανθιμος καλεί τους πιστούς σε πανστρατιά και αγρυπνίες, διότι «ουδείς μπορεί να σφετεριστεί το όνομα της Μακεδονίας που είναι μία και μόνη και είναι ελληνική». Το μήνυμα προς τους πιστούς είναι σαφές και εστάλη από τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο μόλις πριν από μία εβδομάδα: «Ποιος Ελληνας παραδέχεται ότι δεν είμαστε έθνος, ότι μπορούμε να ζούμε χωρίς Θεό, Εκκλησία και πίστη; Τα λένε ορισμένοι που τους ψηφίζετε εσείς και τους βάζετε μέσα στη Βουλή. Καθένας να αναλάβει την ευθύνη του· να μη σηκώνουμε μόνο εμείς τα λάβαρα». Την ίδια ώρα ο Αρχιεπίσκοπος δηλώνει, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ κ. Καρατζαφέρης: «Γιώργο, σε παρακολουθώ και με κάνεις υπερήφανο. Απηχείς, νομίζω, τις απόψεις του ελληνικού λαού».


Η σχέση του Αρχιεπίσκοπου με τον πρόεδρο του ΛΑΟΣ κ. Γ. Καρατζαφέρη ξεκινά τη δεκαετία του ’80. Τότε που ο κ. Χριστόδουλος, μαζί με τους μητροπολίτη Θηβών κ. Ιερώνυμο και τον από Αλεξανδρουπόλεως και νυν Θεσσαλονίκης κ. Ανθιμο, πρωτοστατούσε στις κινητοποιήσεις κατά του νομοσχεδίου του αείμνηστου Αντώνη Τρίτση για την αξιοποίηση ή τη «δήμευση», όπως τη χαρακτήριζε η Εκκλησία, της περιουσίας της. Οι τρεις αρχιερείς και διεκδικητές του αρχιεπισκοπικού θρόνου μιλούν από εξέδρα στην πλατεία Συντάγματος παρουσία χιλιάδων πιστών. Ο κ. Γ. Καρατζαφέρης είναι ο δημοσιογράφος της Δεξιάς, ο οποίος καλύπτει τα γεγονότα με την τηλεοπτική του κάμερα. Οι βιντεοκασέτες στέλνονται στο σπίτι κάθε μέσου οργανωμένου δεξιού και με αυτόν τον τρόπο σπάζεται το «εμπάργκο» της κρατικής ΕΡΤ κατά του τότε προέδρου του κόμματος κ. Κ. Μητσοτάκη. Αυτές οι βιντεοκασέτες επανέρχονται σήμερα και προβάλλονται από τον τηλεοπτικό σταθμό του προέδρου του ΛΑΟΣ. Και ανάμεσά τους προβάλλονται οι σκηνές κατά τις οποίες ο Γ. Καρατζαφέρης γνωρίζεται με τον κ. Χριστόδουλο, στο γραφείο του, στη Μητρόπολη Δημητριάδος. Το βίντεο συνεχίζει με την ομιλία τού Αρχιεπισκόπου στο Σύνταγμα για την αναγραφή του Θρησκεύματος στις ταυτότητες. Δείχνει τον κ. Χριστόδουλο να κρατά το λάβαρο της Επανάστασης του ’21, το οποίο μεταφέρθηκε ειδικά από το Μοναστήρι της Αγίας Λαύρας για τη συγκέντρωση της Αθήνας. Προβάλλει τη λεγόμενη λαοσύναξη της Θεσσαλονίκης, αλλά και προσωπικές στιγμές του Γ. Καρατζαφέρη με τον Αρχιεπίσκοπο. Η τελετή θυρανοιξίων ναού τον οποίο ανήγειρε ο Γ. Καρατζαφέρης στην ιδιαίτερή του πατρίδα, με τον κ. Χριστόδουλο να προεξάρχει, τα εγκαίνια ναού στο σπίτι του κ. Καρατζαφέρη, με τον κ. Χριστόδουλο να βρίσκεται και πάλι εκεί, τα μαθήματα δεοντολογίας του Αρχιεπισκόπου σε νέους δημοσιογράφους της σχολής του προέδρου του ΛΑΟΣ είναι μερικά από τα στιγμιότυπα τα οποία απαθανάτισε η τηλεοπτική κάμερα και προβάλλονται σήμερα.


Ποιες είναι οι σχέσεις του κ. Καρατζαφέρη με την Εκκλησία; Ελάχιστες, όπως λένε οι ιεράρχες. Μόνον που πριμοδοτήθηκε από αυτούς εξαιτίας των συνθημάτων και των απόψεών του. Και η απόδειξη της πριμοδότησής του εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια των δημοτικών εκλογών του 2002, όταν ο υποστηριζόμενος από τη ΝΔ υποψήφιος υπερνομάρχης Αθηνών κ. Γ. Τζαννετάκος καταποντίστηκε στον πρώτο γύρο με ποσοστό 26,70% με τον κ. Γ. Καρατζαφέρη να λαμβάνει 13,60%. Ο κ. Χριστόδουλος συνεχάρη τον πρόεδρο του ΛΑΟΣ, ο οποίος έκανε τότε τα πρώτα ουσιαστικά βήματά του στην εκτός Νέας Δημοκρατίας πορεία του. Και πολλοί συνεργάτες του Αρχιεπισκόπου χάρηκαν για τον καταποντισμό τού προερχόμενου από την Αριστερά κ. Τζαννετάκου, ο οποίος επέκρινε έντονα τον κ. Χριστόδουλο για το θέμα των ταυτοτήτων και τον αποκαλούσε στα τηλεοπτικά παράθυρα «κ. Παρασκευαΐδη».


Η επιλογή του ονόματος Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός του κ. Καρατζαφέρη μόνον τυχαία δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί. Βεβαίως, απέχει πολύ από τα χριστιανοδημοκρατικά κόμματα τα οποία ιδρύθηκαν στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου, αλλά ο πρόεδρος του κόμματος έσπευσε να στηρίξει τον κ. Χριστόδουλο στη διένεξή του για το ζήτημα των Νέων Χωρών με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο. Μερικούς μήνες βέβαια αργότερα, οι τηλεοπτικές κάμερες τον απαθανάτισαν στο Φανάρι την ημέρα των Θεοφανίων να βρίσκεται δίπλα στον Οικουμενικό Πατριάρχη, να χαμογελάει και να θεωρεί μεγάλη τύχη το γεγονός ότι ένα περιστέρι κάθισε στο κεφάλι του.


Η εμφάνιση του γνωστού από τα τηλεοπτικά παράθυρα παπα-Τσάκαλου δίπλα στον κ. Καρατζαφέρη και το ενδεχόμενο υποψηφιότητάς του στις βουλευτικές εκλογές δείχνουν την προσπάθεια του προέδρου του ΛΑΟΣ να ενισχύσει το προφίλ του στα πιστά μέλη της Εκκλησίας. Ο παπα-Τσάκαλος, εάν πολιτευτεί, θα είναι ο πρώτος ιερέας τουλάχιστον στα χρόνια της Μεταπολίτευσης ο οποίος διεκδικεί βουλευτική έδρα. Και η Εκκλησία θα πρέπει να λάβει τις αποφάσεις της, αφού φαίνεται ότι ιεροί κανόνες δεν επιτρέπουν μια τέτοια κίνηση.


Ψήφους από την Εκκλησία αντλεί ο κ. Π. Μαντούβαλος, ο οποίος εάν τελικά συνεργαστεί με τον κ. Καρατζαφέρη αναμένεται να πριμοδοτηθεί κυρίως από τους παλαιοημερολογίτες του Πειραιά, οι οποίοι τον στήριξαν για να εκλεγεί βουλευτής με τη ΝΔ.


Ομως ο πολιτικός ο οποίος έχει σε πολλά ζητήματα – όπως το Σκοπιανό ή το νέο βιβλίο της Ιστορίας – τις ίδιες απόψεις με τον Αρχιεπίσκοπο και τους αρχιερείς είναι ο πρώην υπουργός κ. Στ. Παπαθεμελής. Ο Θεσσαλονικιός πολιτικός δεν έχει ανάγκη επίδειξης των σχέσεών του με την Εκκλησία, καθώς μεγάλωσε, γαλουχήθηκε και προσέφερε πολλά σε αυτήν κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης πολιτικής σταδιοδρομίας του. Διατηρεί στενές σχέσεις σχεδόν με όλες τις εκκλησιαστικές οργανώσεις της Βόρειας Ελλάδας, οι οποίες αποτελούν το πιο συμπαγές κομμάτι των πιστών που διαθέτει η Εκκλησία. Και βέβαια βρισκόταν πάντα κοντά στις κινητοποιήσεις της Ιεραρχίας για ζητήματα όπως το θέμα των ταυτοτήτων και είναι μπροστάρης της υπεράσπισης του ονόματος Μακεδονία.


Ο Διγενής και ο παπα-Λεωνίδας



Μετά την επιστροφή του από την Κύπρο, όπου τέλεσε μνημόσυνο στον τάφο του Γεωργίου Γρίβα και δέχθηκε τις βολές του ΑΚΕΛ αλλά και άλλων κομμάτων και αντιστασιακών οργανώσεων της Μεγαλονήσου, ο κ. Χριστόδουλος επεδίωξε ένα νέο άνοιγμα στο λεγόμενο συμπαγές κομμάτι του ποιμνίου της Εκκλησίας. Στους ανθρώπους δηλαδή οι οποίοι αποτελούν με τις οργανώσεις τους την αιχμή του φιλανθρωπικού έργου της Εκκλησίας και οι οποίοι πάντα στηρίζουν την Ιεραρχία. Η εμφάνιση του Αρχιεπισκόπου στη Θεσσαλονίκη την περασμένη εβδομάδα και τα καλά λόγια τα οποία επεφύλαξε αναφερόμενος στο αναγνωρισμένο φιλανθρωπικό έργο που επιτέλεσε ο γνωστός «πατήρ Λεωνίδας» κατά τη διάρκεια της Κατοχής προκάλεσαν την έντονη κριτική στελεχών της Αριστεράς. Ο πατήρ Λεωνίδας, μητροπολίτης Θεσσαλονίκης επί Αρχιεπισκοπίας Ιερωνύμου Κοτσώνη, κήρυξε πολλές φορές κατά τη διάρκεια της δικτατορίας υπέρ της κυρίας Δέσποινας, δεύτερης συζύγου του Γεώργιου Παπαδόπουλου. Οταν όμως απομακρύνθηκε από τον θρόνο του δημιούργησε τα γνωστά «Λεωνίδεια Εκπαιδευτήρια» της Θεσσαλονίκης, στα οποία φοίτησαν χιλιάδες νέοι της πόλης, ενώ ο σύλλογος «Απόστολος Παύλος» που τα διοικεί σήμερα αριθμεί δεκάδες εθελοντές.


Από χθες ο κ. Χριστόδουλος επισκέπτεται τη Βέροια, όπου και αναμένεται να πρωτοστατήσει σε τελετές για το έργο του μακαριστού μητροπολίτη Νικαίας Γεώργιου Παυλίδη. Προερχόμενος από τις τάξεις της Αδελφότητας Θεολόγων «Η Ζωή», ο ιεράρχης έζησε και υπηρέτησε ως ιεροκήρυκας στον Νομό Ημαθίας και έγινε μητροπολίτης στη Νίκαια όπου εξομολογούσε δεκάδες τότε νέους, γνωστούς σήμερα νεοέλληνες. Το φιλανθρωπικό του έργο ακόμη και σήμερα στη Νίκαια και τη Βέροια χαρακτηρίζεται αξεπέραστο, όμως σύμφωνα με πολλούς και αυτός συνδέθηκε είτε έμμεσα είτε άμεσα με την Ακροδεξιά.


Η παρουσία του κ. Χριστόδουλου στη Βέροια, όπως και την περασμένη εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη, στοχεύει στη στήριξή του από το συμπαγές κομμάτι της Εκκλησίας. Από τους ανθρώπους δηλαδή που κατακλύζουν κάθε Κυριακή τους ναούς της χώρας και των οποίων η εμπιστοσύνη κλονίστηκε προς το πρόσωπό του με αφορμή τις καταγγελίες περί ανάμειξης κληρικών στο παραδικαστικό κύκλωμα, των σεξουαλικών σκανδάλων και τις εμφανίσεις με πολυτελή αυτοκίνητα και άμφια. Διότι αυτοί οι άνθρωποι διαθέτουν τα σχολεία που θα ήθελε να έχει η Ιεραρχία αλλά δεν τα έφτιαξε· διότι αυτοί οι άνθρωποι λαμβάνουν τις πολιτικές τους αποφάσεις με βάση τα εθνικά ζητήματα και τη στάση της Πολιτείας έναντι της Εκκλησίας, και τους χρειάζεται στην προσπάθειά του να στείλει το δικό του μήνυμα στα δύο μεγάλα κόμματα…