από metereologos.gr
Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2017
 

Η Παιδεία και το σύνδρομο των μωρών παρθένων

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Το χειρότερο που μας συμβαίνει σήμερα δεν είναι αυτή καθεαυτή η οικονομική κρίση. Το χειρότερο είναι ότι το σύνδρομο των μωρών παρθένων με το οποίο υποδεχθήκαμε την κρίση, ως εάν επρόκειτο για ακραίο και μη προβλέψιμο φυσικό φαινόμενο που ενέσκηψε αιφνιδίως, σε συνδυασμό με την υπερβολική προσήλωση στην αγωνιώδη προσπάθεια εκταμίευσης κάθε τόσο και νέας δόσης, δεν επέτρεψαν ως τώρα ούτε να συνειδητοποιήσουμε γιατί φτάσαμε ως εδώ, ούτε όμως και να σχεδιάσουμε την έξοδο από τη ζοφερή σημερινή συγκυρία.
Ακόμη κι αν το γεγονός ότι η σωτηρία της χώρας ανατέθηκε στους ίδιους που την οδήγησαν στην καταστροφή αποδοθεί στην αμηχανία μιας κοινωνίας να αντιδράσει στον αιφνιδιασμό, παραμένει αναπάντητο τόσο το ερώτημα της αδυναμίας να αναζητήσουμε τις πραγματικές αιτίες του κακού όσο και της ανικανότητας να συλλάβουμε σχέδιο διάσωσης.
Μια ψύχραιμη παράθεση βέβαια των επίσημων αναφορών στο ζήτημα αποδυναμώνει σημαντικά το ελαφρυντικό του αιφνιδιασμού και το άλλοθι της συλλογικής αμηχανίας. Από την ελαφρότητα του «λεφτά υπάρχουν», που προκάλεσε ρίγη ευφορίας το 2009, και από την κυνική παραδοχή τού «μαζί τα φάγαμε», που επιδίωξε τον συμψηφισμό των ευθυνών, έως και την προσποιητή αφέλεια των υπουργών που δεν διάβαζαν τους νόμους που ψήφιζαν και γι' αυτό σήμερα μπορούν συμπολιτευόμενοι να... αντιπολιτεύονται, όλα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι σ' αυτή τη χώρα ούτε γεννήθηκαν αλλά ούτε και διδάχθηκαν ο Ομηρος, ο Ηρόδοτος και ο Θουκυδίδης. Ο μόνος που φαίνεται πράγματι να δικαιώνεται είναι ο Αριστοφάνης...
Καμία αναφορά στο παγκοσμιοποιημένο μοντέλο της επιθετικής οικονομικής ανάπτυξης που επιβλήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες και το οποίο με πρόσχημα την καθολική ευημερία έκανε τους πλούσιους πλουσιότερους και τους φτωχούς φτωχότερους, υποβαθμίζοντας επιπλέον και το οικοσύστημα που στηρίζει την ανάπτυξη. Καμία νύξη για έναν πολιτισμό με υλιστικό προσανατολισμό, που για δεκαετίες αναγόρευσε την κατανάλωση πάνω από την παραγωγή και τοποθέτησε το κέρδος πάνω από τις αξίες. Καμία κριτική σ' ένα εκπαιδευτικό σύστημα που για χρόνια εμπέδωνε την ιδιοτέλεια και την ιδιωτικότητα και το οποίο για δεκαετίες εκπαίδευσε την ελληνική κοινωνία να αποδέχεται την εύκολη απόλαυση και να αποφεύγει τη χαρά της κοπιώδους προσπάθειας. Καμία αναφορά στο έλλειμμα μόρφωσης που δημιούργησε η εκπαίδευση της εξειδίκευσης και της κατάρτισης. Κουβέντα δηλαδή για όλα αυτά που δημιούργησαν μια οικονομία του χρέους και του δανεισμού, μια κοινωνία άπληστη και αντιπαραγωγική και ένα πολιτικό σύστημα φαύλο και ανεπαρκές.
Αλλά και σήμερα, που είναι σαφές ότι ο δρόμος που ακολουθήσαμε μας οδήγησε στη χρεοκοπία, ποια είναι τα αντανακλαστικά προσαρμογής μας στη νέα πραγματικότητα; Ποιο όραμα Παιδείας αποπνέει η άκριτη αντιγραφή ξένων εκπαιδευτικών προτύπων; Τι κοινωνικά μηνύματα εκπέμπει μια αυταρχική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που καταργεί ακαδημαϊκές ελευθερίες; Και ποιο νέο μοντέλο ανάπτυξης μπορεί να υποστηριχθεί, με ελλειμματική επένδυση στην έρευνα και στην καινοτομία;

Ο κ. Γιάννης Α. Μυλόπουλος είναι πρύτανης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (16)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Όχι άλλο κάρβουνο | 17/02/2012 06:09
    Αντί να ντρέπεσαι λίγο που λειτουργείς σαν βλαχοτρομοκράτης και παροτρύνεις τα παιδάκια να σπάσουν τα κεφάλια των καθηγητών του Πανεπιστημίου σου,κάνεις και πνεύμα από πάνω και μας αραδιάζεις και παρλαπίπες περι υλισμού και παγκοσμιοποίησης. Το μόνο άπληστο και αντιπαραγωγικό έιναι να τα κάνεις πλακάκια με τα φοιτητολαμόγια για να γίνεις πρύτανης. Να σε χαίρεται το ΑΠΘ, να σε χαιρόμαστε και μεις που σε πληρώνουμε. Έλα στο επόμενο άρθρο να μας πεις και για τη διαπλοκή και το νεποτισμό του πολιτικού συστήματος. Αιδώς αχρείοι!
    Καφριστάν
    απάντηση60
     
     
    Σχόλιο | 09/02/2012 02:19
    Αν όλα αυτά τα πιστεύεις, θα έπρεπε να είχες προ πολλού παραιτηθεί. Και αν τα πίστευες εδώ και καιρό, δεν θα έπρεπε καν να είχες βάλει υποψηφιότητα πριν δυό χρόνια. Αρχίζεις να μου θυμίζεις έντονα τον ΓΑΠ, πρύτανη -και καταλαβαίνεις ότι αυτό είναι πολύ επικύνδυνο (για μας βεβαίως, όχι για σένα).
    tamtam
    απάντηση63
     
     
    "Για δες ποιος μιλάει" | 08/02/2012 20:48
    Εδώ ταιριάζει ο στίχος από το τραγούδι "για δες ποιος μιλάει...εσύ ! " Έχει χαθεί πλέον η κοινή λογική...!
    Β.Π.
    απάντηση83
     
     
    Αεροβασίες ή το όραμα ενός πρύτανη | 08/02/2012 12:06
    Θέτω μερικές ενδεικτικές (από ένα ατελειωτο κατάλογο) ρητορικές ερωτήσεις επειδή απορώ για το όραμά του πρύτανη. Λοιπόν, δημοκρατία σημαίνει κλεπτοκρατία του δημοσίου χρήματος από το κάθε κομματόπαιδο που κατέχει δημοκρατικά (βλέπε αναξιοκρατικά) μία δημόσια θέση που διαχειρίζεται δημόσιο χρήμα ; Στα ΑΕΙ πρέπει να διορίζονται / εξελίσσονται μόνο οι δικοί μας εκπαιδευτικοί ως ψηφοφόροι; Οι πιστώσεις για έρευνα και εκπαίδευση πρέπει να δίνονται αποκλειστικά στους δικούς μας ψηφοφόρους εκπαιδευτικούς; Τα πτυχία πρέπει να έχουν αντικειμενική αξία ως μαρτυρία γνώσεων ή απλώς είναι ενδεικτικά μύησης στις δημοκρατικές διαδικασίες; Το κομματόπαιδο που έγινε Πρύτανης πρέπει να είναι μόνιμος (μεταξύ μερικών εκατοντάδων ή και χιλιάδων συναδέλφων του); Ο Πρύτανης πρέπει να είναι υπεράνω πειθαρχικών διαδικασιών και η Διοίκηση χωρίς ουσιαστικό έλεγχο με τη λήξη της κάθε θητείας της από ανεξάρτητους ελεγκτές; Αυτοδιοίκηση σημαίνει δώστε μας τα λεφτά των συνταξιούχων να τα κάνουμε ότι θέλουμε εμείς (μαζί με την κατ' ανάγκην) παρέα μας;...
    Αριστ. Πολίτης
    απάντηση82
     
     
    ΤΕΛΙΚΑ | 06/02/2012 14:15
    Τελικά μετά από 30 χρόνια με το υπάρχον καθεστώς χρεοκοπήσαμε ως χώρα και ως πανεπιστήμια . Ως χώρα δεν χρειάζονται αποδείξεις . Ως πανεπιστήμια μετά από το ανωτέρω αρθρο είμαι σίγουρος πως ναί . Ένας πρύτανης και μάλιστα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου προσπαθεί να μας πείσει για το δίκαιο των λόγων του με την ανωτέρω επιχειρηματολογία ? Καλά θα προτιμούσα να ξαναγράψει το άρθρο του αφού βγάλει από μέσα το εγώ , την υποκρισία ... και αφού βάλει μέσα την πραγματικότητα , ιστορία .... και τέλος να λάβει υπόψην του ότι απευθύνεται σε αναγνωστικό κοινό όλων των ηλικιών και όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων . Κατά την ταπεινή μου άποψη ....
    ΑΜ
    απάντηση244
     
     
    Είναι ακόμη εδω αυτός? | 06/02/2012 10:52
    Καλά δεν πήγε σπίτι του ακόμη αυτός ο καρεκλοκένταυρος? Ακόμη παριστάνει τον τιμητή? Δείχνοντας τους άλλους? Ενω αυτός, ο υποτίθεται φωτισμένος ακαδημαικός δάσκαλος, είναι ο πρώτος διδάξας που δεν εφαρμόζει τον νόμο οπως θα έπρεπε?
    Βαρδαρης
    απάντηση227
     
     
    Ανάξιο Σχολιασμού | 06/02/2012 09:24
    Δυστυχώς το κείμενο σου Κε Πρύτανη, είναι ανάξιο σχολιασμού... καταδεικνύει την ανεπάρκεια σου.
    Απλός Αναγνώστης
    απάντηση199
     
     
    Φτάνει πια! | 06/02/2012 07:57
    Ο κ. Μυλόπουλος προσπαθεί με νύχια και με δόντια να μας πείσει ότι ο νόμος 4009 θα καταστρέψει τα πανεπιστήμια. Τώρα συνδέει την αποτυχία στα οικονομικά με την κατά τη γνώμη του κατάργηση των ακαδημαϊκών ελευθεριών. Την ίδια στιγμή χαϊδεύει όσους απειλούν ότι με κάθε μέσον (τι δημοκρατικό αλήθεια!) θα εμποδίσουν την εφαρμογή του νόμου. Φτάνει πια!
    Αριστείδης
    απάντηση247
     
     
    Ένας ακόμα πρύτανης | 06/02/2012 01:51
    που δεν μπόρεσε να βάλει σε τάξη το "μαγαζί" του και ψάχνει το λόγο της κατά διάολου πορείας του ΑΠΘ σε σενάρια συνομοσίας. Το χαμηλό ποσοστό απασχόλησης των πτυχιούχων των ελληνικών πανεπιστημίων είναι το ζητούμενο και η πραγματική ανησυχία κε πρύτανη. Όποια ομοιότητα με αναγνωρισμένα παν/μια του εξωτερικού είναι απλά σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
    Φιλιά στους υπέρμαχους του ασύλου!
    απάντηση195
     
     
    Η κατάρρευση ως σύμπτωμα της αναξιοκρατίας | 05/02/2012 21:52
    Η κατάρρευση πηγάζει βέβαια και από την έλλειψη μηχανισμών αξιολόγησης και διασφάλισης της αξιοκρατίας. Το αυτονόητο, να ελέγχεται δηλαδή αυστηρά το πώς ξοδεύεται το δημόσιο χρήμα (και να υπάρχει αυστηρή φυλάκιση και κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων για τους παραβάτες) υπάρχει σε όλες τις πολισμένες χώρες, αλλά όχι επαρκώς στη χώρα μας.
    Αναγνώστης
    απάντηση193
     
     
     
    Αρκετά πια με τον πρύτανη του ΑΠΘ! | 05/02/2012 20:52
    Αγαπητέ κύριε πρύτανη, αντί να αναπτύσσετε περισπούδαστες κοινοτυπίες δεξιά και αριστερά, απαντήστε καλύτερα στην τελευταία επιστολή του Συνδέσμου Καθηγητών ΑΠΘ για τις μεθοδεύσεις σας και για τον τρόπο με τον οποίο σέβεστε τους νόμους του κράτους: "Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε σε κανένα να επιβάλει με τη βία τις απόψεις του στο Πανεπιστήμιο". Ξέρετε τι εννοούν, για τη δική σας βία μιλάνε. Η αίσθηση της ανέκκλητης ανυποληψίας δεν θα έπρεπε να κάνει τους ανθρώπους (ακόμη και τους πανεπιστημιακούς) σοφότερους;
    Συνάδελφός σας
    απάντηση265
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    Αλαλούμ! | 05/02/2012 20:13
    Ο κύριος πρύτανης δεν αντελήφθη ακόμη την αποσάθρωση όλων των αξιών που συντελέστηκε κυρίως μέσα στα ελληνικά πανεπιστήμια τα τελευταία 30 χρόνια; Ποιο άλλο κράτος επέτρεπε την ωμή συναλλαγή διδασκόντων και διδασκομένων, το άσυλο των συμμοριών με τους λοστούς και τα ρόπαλα, τους αιώνιους φοιτητές που διένυαν το τελικό έτος των σπουδών τους, χωρίς να έχουν περάσει ούτε ένα μάθημα, την προνομιακή παροχή διδακτορικών τίτλων στους συγγενείς κραταιών διδασκόντων γι ασήμαντες εργασίες, τη φωτογραφική πρόσληψη διδακτικού προσωπικού συχνότατα σε γνωστικά αντικείμενα ασύμβατα με τις πρωτοπτυχιακές τους σπουδές, την διεθνώς γενική σχεδόν ακαδημαϊκή ανυποληψία με λίγες εξαιρέσεις των εγχώριων πανεπιστημιακών (όσο κι αν ψάξεις σε academic citation indexes!); Τι έκανε ο κύριος πρύτανης για να αποτρέψει αυτά τα γνωστότατα σε όλους φαινόμενα;
    Παναγιώτης Γουτάσης
    απάντηση428
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Σας βαρεθήκαμε! | 05/02/2012 20:02
    Το σαχλό αριστερίστικο καθηγητικό κατεστημένο και λίγοι γραφικοί άσχετοι είναι κατά του νέου θεσμικού πλαισίου για τα ΑΕΙ. Τους αρέσει που τα πανεπιστημιά μας είναι βρωμερά, άθλια και μίζερα. Δε νοιάζονται για τα παιδιά και το μελλον τους. Τους ενδιαφέρει μόνο η παραεξουσία των κομματόσκυλων και το παρακράτος των κομματικών εγκάθετων που δημιούργησε ο προηγούμενος νόμος toy 1982! Επικαλούνται τάχα την ακαδημαϊκή ελευθερία για να μείνουν μέσα στα ΑΕΙ στρατούς τραμπούκων που δέρνουν όποιον δεν είναι αρκετά ακροαριστερός ή αρκετά πουλημένος. Σας μάθαμα πια και σας βαρεθήκαμε όσο δεν φαντάζεστε! Χρωστάτε στις κομματικές νεολαίες που σας έκαναν πρύτανη (αν είναι δυνατόν), αλλα δεν σας χρωστάμε αλλο εμείς και τα παιδιά μας.
    Ανώνυμος / η
    απάντηση3412
     
     
    Τι εννοεί ο ποιητής? | 05/02/2012 17:09
    Δεν κατάλαβα ποια ευρωπαικά εκπαιδευτικά πρότυπα αντιγράφουμε. Αντιγράφουμε ότι μας συμφέρει. Οι ελευθερίες που καταργούνται δεν βοήθησαν ως τώρα, στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Η έρευνα και καινοτομία όταν περιορίζεται εντός πανεπιστημίου, χωρίς να έχει ανταπόδοση στο κοινωνικό σύνολο δεν εξυπηρετεί παρά αυτόν που λαμβάνει τη χρηματοδότηση.
    tata
    απάντηση2911