Φανταστείτε πώς θα είναι η τηλεοπτική μετάδοση ενός αγώνα μπάσκετ, στον οποίο αισθητήρες που βρίσκονται μέσα στην μπάλα, στις στολές και στα παπούτσια των αθλητών μεταδίδουν δεδομένα για την ταχύτητα και τους σφυγμούς των παικτών, τα οποία με τη σειρά τους φιλτράρονται από ψηφιακές εφαρμογές και εμφανίζονται σε τηλεόραση, κινητά και ταμπλέτες ως παράλληλο διαδραστικό περιεχόμενο του εν εξελίξει παιχνιδιού. Ή καλύτερα πώς θα ήταν η τηλεοπτική διαφήμιση ενός αυτοκινήτου που θα έδινε τη δυνατότητα στους τηλεθεατές να κάνουν εικονικό test drive στο κινητό τους τηλέφωνο.
Πρόκειται για μια πραγματικότητα που είναι προ των πυλών. Η διασύνδεση όλων των σταθερών και κινητών συσκευών σε μια ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα και η διάχυση αυτού του περιεχομένου στην καθημερινή ζωή θα αποτελέσουν το επόμενο μεγάλο βήμα για τη μικρή οθόνη, χάρη στο λεγόμενο «Διαδίκτυο των πραγμάτων» (Internet of things).
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Cisco κ. Τζον Τσέιμπερς αυτή η μάχη των πολλών οθονών θα είναι η μάχη του Internet των πάντων και όποιος χάσει τη μετάβαση αυτής της αγοράς θα μείνει πίσω. Οπως τόνισε μιλώντας στην παγκόσμια έκθεση της κινητής τηλεφωνίας στη Βαρκελώνη, αυτή η μετάβαση πρέπει να γίνει με τρόπο που να ενώνει όλες τις εφαρμογές των χρηστών σε μία πλατφόρμα. Μάλιστα ο κ. Τσέιμπερς μίλησε για μια αγορά που υπόσχεται έσοδα ύψους 90 τρισ. δολαρίων για την επόμενη δεκαετία.
Απτά παραδείγματα παρουσίασε ο κ. Μπομπ Μπάκις, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Viacom, της εταιρείας δηλαδή που βρίσκεται πίσω από το MTV, το Νickelodeon και μία σειρά ακόμη διεθνή τηλεοπτικά σήματα. Οπως τόνισε, η διάδραση μεταξύ των Μέσων οδηγεί σε μια κατάσταση «Living Media», όπου το περιεχόμενο των καναλιών επεκτείνεται «ζωντανά» σε ψηφιακές εφαρμογές, ηλεκτρονικά παιχνίδια και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλάζοντας όλη την αγορά της ψηφιακής διανομής. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως είπε, έρχεται από κάτι οικείο για το ελληνικό κοινό, αφού μία από τις πιο διάσημες εφαρμογές στην Αμερική είναι τα παιχνίδια του Μπομπ του Σφουγγαράκη. Επίσης οι κινητές εφαρμογές δίνουν πια τη δυνατότητα αναζήτησης μέσα στην τηλεοπτική εικόνα. Ο διευθύνων σύμβουλος του Shazam κ. Ριτς Ράιλι, μιας κινητής εφαρμογής που επιτρέπει στον χρήστη της να γνωρίζει ποιο τραγούδι ακούγεται την ώρα που την ενεργοποιεί, μίλησε για την επέκταση του app στην τηλεόραση –στις ΗΠΑ μέχρι στιγμής.
To Shazam δημιούργησε μια δυναμική πλατφόρμα, που υποστηρίζει live με παράλληλο περιεχόμενο την τηλεοπτική ροή του προγράμματος στο κινητό. Η πρωτοβουλία δεν περιορίζεται μόνο σε διάσημες τηλεοπτικές εκπομπές ή ταινίες αλλά έχει επεκταθεί και στους διαφημιστές, δίνοντας τόσο στους ίδιους όσο και στο κοινό εφαρμογές που παρέχουν πρόσβαση σε περισσότερο διαδραστικό υλικό για τα διαφημιζόμενα προϊόντα, επιτρέποντας ακόμη και εικονικές δοκιμές αυτοκινήτων στο κινητό. Ωστόσο και οι εφημερίδες που «καβαλούν» το κύμα της ψηφιακής εποχής βλέπουν οφέλη. Σύμφωνα με τον CTO των «Financial Times» κ. Τζον Ο’ Ντόνοβαν, η ιστορική οικονομική εφημερίδα ανοίγει νέους δρόμους, επενδύοντας στα μεγάλα δεδομένα και στη διαθεσιμότητα της ύλης σε όλες τις τεχνολογικές πλατφόρμες.
Οπως τόνισε, οι «FT», οι οποίοι διαθέτουν την ύλη του επί πληρωμή, έχουν πλέον τους περισσότερους συνδρομητές στην 125η ιστορία τους, ενώ πλέον βγάζουν περισσότερα λεφτά και από τη διαφήμιση. Η στρατηγική της εφημερίδας στηρίζεται στη χρήση μεγάλων δεδομένων τα οποία δείχνουν ότι περισσότεροι από τους μισούς συνδρομητές διαβάζουν τις στήλες της μέσω κινητών συσκευών και αλλάζουν διαρκώς τις πλατφόρμες. Μάλιστα, χάρη στα κινητά και στις ταμπλέτες, ακόμη και το Σαββατοκύριακο η αναγνωστική κίνηση διατηρείται σε υψηλά επίπεδα.
Οπως τόνισε ο CTO της εφημερίδας, χρειάστηκε να αλλάξει όλη η αρχιτεκτονική της ύλης στο Διαδίκτυο προκειμένου να φτάσει το λεγόμενο «Universal Publishing», δηλαδή τη δυνατότητα καθολικής και ανεμπόδιστης χρήσης του δημοσιογραφικού περιεχομένου σε όλες τις πλατφόρμες.
Η ανάλυση των δεδομένων επέτρεψε στην εφημερίδα να στοχεύσει απευθείας στους αναγνώστες, προσφέροντάς τους εκείνη τη θεματολογία που τους ταιριάζει σε εξατομικευμένη βάση, ενώ παρόμοια εργαλεία χρησιμοποιούνται στη διαφήμιση και στην παροχή πληροφοριών. Η συγκεκριμένη δουλειά φέρνει πια το 50% των νέων συνδρομητών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ