Τα λιμάνια του Δυρραχίου, της Βάρνας και του Μπαρ είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι από την κρίση που διέρχεται το λιμάνι της συμπρωτεύουσας, αφενός εξαιτίας των συνεχιζόμενων κινητοποιήσεων και αφετέρου εξαιτίας της δυστοκίας εξεύρεσης μιας ρεαλιστικής και βιώσιμης λύσης στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε μετά την αποχώρηση της Ηutchison από τη διαδικασία της παραχώρησης της διαχείρισης του κοντέινερ τέρμιναλ του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).

Το 47% του συνολικού φορτίου της Θεσσαλονίκης έχει αποχωρήσει και εξυπηρετείται πλέον από άλλα γειτονικά λιμάνια και κυρίως από τα λιμάνια του Δυρραχίου στην Αλβανία, της Βάρνας στη Ρουμανία και του Μπαρ στο Μαυροβούνιο. Σήμερα ένα ιδιαίτερα μεγάλο κομμάτι των εργασιών του λιμανιού της συμπρωτεύουσας θεωρείται από τους ειδικούς περί τα λιμενικά χαμένο, διότι το φορτίο αυτό είναι κυρίως τοπικό φορτίο που διαχέεται σε όλα τα Βαλκάνια.

«Στόχος του φορτίου αυτού», λένε, «είναι να φτάσει στις αγορές των Βαλκανίων και από τη στιγμή κατά την οποία έχει φύγει από τη Θεσσαλονίκη, αυτό σημαίνει πως έχουμε πλέον εμπρός μας το φάσμα της αλλαγής των εμπορευματικών ροών, διότι η Θεσσαλονίκη δεν είναι περίπτωση όπως αυτή του Πειραιά.Στον Πειραιά το φορτίο είναι είτε εισαγόμενο είτε in transit, διέρχεται δηλαδή από τον Πειραιά προς άλλους προορισμούς».

Οι ίδιες πηγές με απογοήτευση καταγράφουν ότι «λιμάνια ανύπαρκτα στον χάρτη, όπως το Μπαρ που επί σειρά ετών χρησιμοποιήθηκε ως καταφύγιο της μαφίας για τη διακίνηση όπλων, ναρκωτικών,αφορολόγητων τσιγάρων κτλ., σήμερα διεκδικούν ρόλο κοντέινερ τέρμιναλ.Το ίδιο συμβαίνει πλέον και με το λιμάνι του Δυρραχίου, όπου οι τοπικές αρχές για να προσελκύσουν και κυρίως για να κρατήσουν το φορτίο έχουν καταργήσει κάθε λιμενικό τέλος».

Στην ίδια κατηγορία μπορεί να εντάξει κανείς και το λιμάνι της Βάρνα, το οποίο ωστόσο είναι κατά πολύ παλαιότερο εμπορευματικό κέντρο, χωρίς όμως να είχε καταφέρει ποτέ κατά το παρελθόν να απειλήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Με αυτά τα δεδομένα, η διοίκηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης συνεχίζει να αναζητεί τον τρόπο με τον οποίο θα απεγκλωβιστεί από την κρίση στην οποία έχει περιέλθει μετά την αποχώρηση της Ηutchison. Από τη Θεσσαλονίκη εξάλλου εκκινούν σενάρια που θέλουν να επιλέγεται η λύση τύπου Ολυμπιακής, σύμφωνα με την οποία… όσοι πιστοί προσέλθετε.

Εφόσον ισχύσει ένα τέτοιο σενάριο και με δεδομένο ότι ήδη το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει απολέσει το 47% του φορτίου του, τότε πρέπει να θεωρείται βέβαιο πως αυτοί που θα προσέλθουν για να διεκδικήσουν τη διαχείριση θα υποβάλουν οικονομικές προσφορές οι οποίες θα κινούνται σε πρωτόγνωρα επίπεδα σε σχέση με τους αρχικούς στόχους της διοίκησης του ΟΛΘ.