Μ ία ημέρα μετά την ανακοίνωση της μεγαλύτερης σε επιβατική κίνηση αεροπορικής εταιρείας της Ευρώπης Αir France/ ΚLΜ ότι συμφώνησε να συνεργαστεί στις υπερατλαντικές πτήσεις της με την αμερικανική Delta Αirlines, η δεύτερη στην Ευρώπη, Βritish Αirways, ανακοίνωσε ότι θα συσφίξει τις σχέσεις της με την Αmerican Αirlines.

Η Αir France/ ΚLΜ και η Delta μετέχουν άλλωστε στην αεροπορική συμμαχία Skyteam, ενώ η Βritish Αirways και η Αmerican Αirlines είναι αμφότερες μέλη της συμμαχίας ΟneWorld. Οι αεροπορικές εταιρείες ένθεν κακείθεν του Ατλαντικού προετοιμάζονται να εκμεταλλευθούν τη σημαντική ευρωαμερικανική συμφωνία «Ανοικτοί ουρανοί», η οποία τίθεται σε ισχύ στα μέσα του επομένου έτους.

Παρατηρεί κανείς ότι ο αεροπορικός κλάδος αδιαφορεί πλήρως για τη φρενήρη κούρσα των τιμών του πετρελαίου. Αλλά και ο αεροναυπηγικός κλάδος καταστρώνει τα σχέδιά του χωρίς να σκέπτεται μήπως το ακριβό πετρέλαιο κόψει την όρεξη των επιβατών για απογειώσεις.

Μόλις χθες η ρωσική Sukhoi, η οποία πασχίζει να «σπάσει» τη διαρχία των Αirbus και των Βoeing και να γίνει ο «τρίτος πόλος» στον κλάδο της αεροναυπηγικής, αποκάλυψε το φιλόδοξο σχέδιο που έχει για το νέο Superjet που σχεδίασε. Η Sukhoi έχει προγραμματίσει να πουλήσει 1.800 μεσαίου μεγέθους- και 95 θέσεων- αεροσκάφη τα επόμενα 20 χρόνια. Οι δοκιμαστικές πτήσεις του νέου αεροσκάφους πρόκειται να αρχίσουν εντός του τρέχοντος έτους προκειμένου να ξεκινήσουν οι πωλήσεις του το 2008. «Δεν πρόκειται για ένα αμιγώς ρωσικό προϊόν. Είναι μια διεθνής προσπάθεια… Και είναι προφανές ότι η συνεργασία με ξένες εταιρείες προσδίδουν αξιοπιστία στο αεροσκάφος αυτό καθαυτό αλλά και στην τεχνική υποστήριξη που θα έχει μόλις ξεκινήσουν οι πωλήσεις» δήλωσε η αντιπρόεδρος του τμήματος πωλήσεων της Sukhoi Civil Αircraft Σβετλάνα Ισάεβαβα. Η ρωσίδα μάνατζερ, η οποία συμμετείχε σε συνδιάσκεψη των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών που πραγματοποιήθηκε χθες στην Αθήνα, εξήγησε ότι «κανείς στον κόσμο,ούτε η Αirbusούτε η Βoeing,δεν μπορεί να πορευθεί μόνος του.Η Ρωσία δεν αποτελεί εξαίρεση». Ρόλο συμβούλου στη Sukhoi, σε ό,τι αφορά την κατασκευή του Superjet, έχει αναλάβει η αμερικανική Βoeing.

Η ρωσική εταιρεία, η οποία κατασκευάζει κατά κύριο λόγο μαχητικά αεροσκάφη, έχει επίσης υπογράψει συμφωνίες συνεργασίας με την ιταλική Αlenia Αeronautica και με τη γαλλική κρατική εταιρεία κατασκευής κινητήρων Snecma. Αλλωστε από τον Αύγουστο του 2006 η κρατική ρωσική τράπεζα Vneshtorgbank είχε αποκαλύψει ότι είχε αποκτήσει μέσω της αγοράς πάνω από το 4% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΑDSσήμερα πιστεύεται ότι η ρωσική συμμετοχή στην ευρωπαϊκή αεροδιαστημική εταιρεία έχει αυξηθεί σημαντικά.

Η αναβίωση του χειμάζοντος κλάδου κατασκευής επιβατικών αεροσκαφών της Ρωσίας αποτελεί στρατηγικό στόχο του Κρεμλίνου.

Η Μόσχα δαπανά μέρος των πετροδολαρίων που έχει συσσωρεύσει όχι για να «βάλει πόδι»- αυτό, όπως αποκαλύφθηκε, έχει γίνει εδώ και χρόνια… – αλλά για να διευρύνει την παρουσία της στην αεροναυπηγική και αμυντική βιομηχανία της Δύσης.

Το σίγουρο είναι ότι ο παράγων «ακριβή ενέργεια» δεν επηρεάζει τις στρατηγικές ούτε των αερομεταφορικών ούτε των αεροναυπηγικών εταιρειών: όλοι προεξοφλούν ότι οι επιπτώσεις στον ευρύτερο κλάδο θα είναι από μηδαμινές ως μηδενικές.