«Τα σχέδιά μας για την Ελλάδα αντανακλούν το ενδιαφέρον που λαμβάνουμε από την ελληνική κυβέρνηση και τις αρμόδιες αρχές. Δεν έχει πια νόημα για εμάς να προσπαθήσουμε να έρθουμε σε επαφή. Δεν είναι εξάλλου το κέντρο των επιχειρήσεών μας η Ελλάδα, δραστηριοποιούμαστε σε 33 χώρες» σχολιάζει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Ντέιβιντ Ο’ Μπράιεν, εμπορικός διευθυντής της Ryanair. Μέσα στην εβδομάδα ανακοίνωσε περιορισμό της κίνησης κατά 10% συνολικά στη χώρα μας και κατά 22% στην Αθήνα, ενώ την ίδια ώρα ενισχύει το δίκτυο διεθνών προορισμών με τέσσερα νέα δρομολόγια για τον χειμώνα του 2017.
Στην αδιαφορία της κυβέρνησης προς τις προτάσεις της εταιρείας για επιπλέον 5 εκατ. επιβάτες σε ορίζοντα τριετίας, προστέθηκαν εφέτος οι αδέξιοι χειρισμοί στο ζήτημα της ανακατασκευής του διαδρόμου προσαπογειώσεων στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.

Μείωση δρομολογίων, αναστολή επένδυσης
«Κάθε φορά που φτιάχναμε τον σχεδιασμό, ένα νέο χρονοδιάγραμμα προέκυπτε, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε στη μείωση των δρομολογίων Αθήνας – Θεσσαλονίκης από επτά σε τρία ημερησίως, αλλά και στην αναστολή της επένδυσης στο αεροδρόμιο που προέβλεπε 14% αύξηση κίνησης και ένα νέο αεροσκάφος, αξίας 100 εκατ. δολαρίων» περιγράφει. Μία εβδομάδα μετά την αναστολή, με νεότερο έγγραφό της η ΥΠΑ ενημέρωσε ότι ο διάδρομος θα είναι τελικά διαθέσιμος το καλοκαίρι, η αλλαγή όμως είχε ήδη οριστικοποιηθεί. Το νέο αεροσκάφος εστάλη σε άλλον προορισμό και ως αποτέλεσμα το πρόγραμμα πτήσεων θα παραμείνει μειωμένο και τον χειμώνα του 2017. «Αυτοί οι χειρισμοί δείχνουν αδιαφορία για το οικονομικό κόστος στις επιχειρηματικές αποφάσεις, καθώς και έλλειψη σεβασμού προς το επιβατικό κοινό. Ουσιαστικά, είναι σαν να σαμποτάρουν την απόφασή μας να δώσουμε έμφαση στη Θεσσαλονίκη» επισημαίνει, τονίζοντας όμως το ενδιαφέρον της εταιρείας, που στη χώρα μας κατέχει τη δεύτερη θέση σε μερίδιο αγοράς.

Διεθνής κόμβος το «Μακεδονία»
Ως ιδανικό σενάριο για το αεροδρόμιο «Μακεδονία», ο κ. Ο’ Μπράιεν περιγράφει την απεξάρτησή του από την Αθήνα, με την ανάπτυξη των απευθείας πτήσεων προς το διεθνές δίκτυο, δημιουργώντας έναν αεροπορικό κόμβο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Σήμερα, ο αερολιμένας εξυπηρετεί 51 διεθνή δρομολόγια, όταν το δεύτερο αεροδρόμιο των Βρυξελλών περισσότερα από 90. Στην περίπτωση όμως που η νέα διεύθυνση του αερολιμένα, η Fraport Greece δηλαδή, δεν το επιθυμεί, «αυτό που θα κάνουμε είναι να αυξήσουμε απλώς τις τοπικές πτήσεις για Αθήνα και να τροφοδοτούμε το δίκτυό μας από εκεί».
Πρόκειται μάλιστα για ένα δίκτυο που όσο κράτησαν τα πισωγυρίσματα σχετικά με τον διάδρομο του «Μακεδονία», ανακοινώθηκε πως ενισχύεται με δύο νέες βάσεις, σε Νάπολι και Φρανκφούρτη, οι οποίες βρίσκονται πιο κεντρικά στην Ευρώπη από τη Θεσσαλονίκη. Στη Φρανκφούρτη μάλιστα η εταιρεία, που έχει σηκώσει συχνά τους τόνους κατά της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, συνεργάζεται αγαστά με τη Fraport, γεγονός που έχει λειάνει το κλίμα στις σχέσεις των δύο πλευρών.
«Είμαστε σε αναμονή των αποφάσεων μόλις αναλάβουν οι Γερμανοί. Σίγουρο είναι όμως ότι οι τιμές θα αυξηθούν περί το 17%, αφού έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν τις χρεώσεις περί τα 2,5 ευρώ» αναφέρει ο εμπορικός διευθυντής στο «Βήμα», επισημαίνοντας ότι σε αυτή την περίπτωση θα είναι πιο ακριβά από το Αλικάντε, την Πάλμα, τη Μάλαγα ή το Μπέργκαμο, όπου τον χειμώνα διακινούνται σε μηνιαία βάση περισσότεροι επιβάτες από την Ελλάδα. «Σε οικονομικούς όρους οι επιχειρηματικές αποφάσεις είναι τότε εύλογες» καταλήγει. Μια επιθετική τακτική που φαίνεται ότι αποφέρει καρπούς, μιας και η Ryanair αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς, αποκτώντας 40 νέα αεροσκάφη ετησίως, ενώ για τη νέα χρόνια εκτιμάται ότι θα μεταφέρει 130 εκατ. επιβάτες.

Μείωση χρεώσεων σε Ισπανία, Ιταλία
Κατέχοντας την πρώτη θέση στην αγορά της Ισπανίας, η Ryanair εκτιμά για εφέτος ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη, που θα φτάσει και το 50% σε ορισμένα αεροδρόμια, λόγω της απόφασης για μείωση των χρεώσεων κατά 2,5% ετησίως για πέντε χρόνια. Επίσης, το αεροδρόμιο του Αμστερνταμ προχώρησε σε μειώσεις περί το 7%, ενώ αντίστοιχες αποφάσεις λαμβάνονται στη Γερμανία, προκειμένου να γίνουν τα αεροδρόμια πιο ελκυστικά.
Για το 2017, η ιρλανδική εταιρεία θα μεταφέρει επιπλέον 4 εκατ. τουρίστες στην Ιταλία, χάρη σε φορολογικές ελαφρύνσεις. Στο ίδιο πνεύμα, το νέο αεροδρόμιο του Εϊλάτ στο Ισραήλ θα προσφέρει μηδενικές χρεώσεις στις αεροπορικές εταιρείες για τρία χρόνια, τη στιγμή που ήδη το δρομολόγιο Αθήνα – Πάφος έχει αντικατασταθεί από το Πάφος – Τελ Αβίβ, όπου η πτήση είναι συντομότερη και οι χρεώσεις αεροδρομίου χαμηλότερες.
Παράλληλα, το Brexit έχει φέρει νέα δεδομένα στη Βρετανία, όπου η εταιρεία έχει αυξήσει τη δραστηριότητά της στο Στάνστεντ του Λονδίνου, όπου μειώθηκαν οι χρεώσεις για να διατηρηθεί η επιβατική κίνηση. Την ίδια στιγμή όμως περιορίστηκε η περιφερειακή δραστηριότητα λόγω των επιδράσεων που αναμένονται στην οικονομία και τον τουρισμό. Ως αποτέλεσμα, πολλά αεροδρόμια προχωρούν σε νέες προτάσεις συνεργασίας που θα εγγυώνται επιβατική κίνηση.
Ρεκόρ κρατήσεων, αλλά περιορισμός επιβατών
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ανά την Ευρώπη, όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Ο’ Μπράιεν, «έχουμε χάσει τον ενθουσιασμό μας στην Ελλάδα». Παρά το γεγονός ότι οι κρατήσεις για τη θερινή περίοδο στο πρόγραμμα της Αθήνας σημειώνουν ρεκόρ, η Ryanair μειώνει τη χωρητικότητα κατά 17%. Αντίστοιχα για τη Θεσσαλονίκη θα μειωθεί κατά 7%, τη Σαντορίνη 5%, τη Ρόδο 15%, την Κέρκυρα 17%, την Κεφαλονιά 11% και την Κω 100%. Αύξηση θα έχουν μόνο τα Χανιά κατά 4% και η Μύκονος με 39%.
Οσο για το χειμερινό πρόγραμμα, θα προσφέρει τέσσερα νέα δρομολόγια από την Αθήνα, εκ των οποίων τα δύο επιβεβαιωμένα είναι προς Κατοβίτσε και Κρακοβία, ενισχύοντας έτσι την εξωστρέφεια του δικτύου της. Με 20 δρομολόγια συνολικά, η Ryanair θα διακινήσει 2,9 εκατ. πελάτες ανά έτος, υποστηρίζοντας παράλληλα 2.175 παράπλευρες θέσεις εργασία στην Αθήνα. «Αν η Αθήνα αξιοποιούσε τις προοπτικές της, θα μπορούσε να υποδεχθεί 20 εκατομμύρια επιπλέον πελάτες και 5 εκατομμύρια τουρίστες –αντιστοιχούν σε ταξιδιωτικές δαπάνες 2,9 δισ. ευρώ -), οι οποίοι θα συνέβαλλαν στη δημιουργία 15.000 θέσεων εργασίας» επισημαίνει ο εμπορικός διευθυντής της Ryanair.

Δέσμευση αύξησης επιβατικής κίνησης για την Αθήνα

Η 20ετής επέκταση της σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αποτελεί, κατά τον εμπορικό διευθυντή της εταιρείας, μια τεράστια ευκαιρία για την Ελλάδα, εφόσον κάνει μια έξυπνη συμφωνία, όχι κυρίως σε όρους οικονομικούς, αλλά αύξησης επιβατικής κίνησης. «Αυτό που πρέπει να κάνει η ελληνική κυβέρνηση είναι να εξασφαλίσει μείωση των χρεώσεων, μη αποδίδοντας στο αεροδρόμιο τα 8 από τα 12 ευρώ του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ) όπως γίνεται σήμερα».

Πρόκειται για ένα διαχρονικό αίτημα της εταιρείας, η οποία χαρακτηρίζει το ΔΑΑ ως το ακριβότερο αεροδρόμιο στην Ευρώπη. Οι χρεώσεις σε σχέση με το Δουβλίνο είναι, όπως επισημαίνει ο κ. Ο’ Μπράιεν, διπλάσιες, όμως εάν η Αθήνα επιτύγχανε τα 2/3 της επίδοσης του αεροδρομίου του Δουβλίνου και γινόταν προορισμός τράνζιτ, τότε θα διακινούσε 40 εκατ. επιβάτες. Σε μια πόλη μάλιστα που εκτιμά ότι θα έπρεπε να υπάρχει και δεύτερο αεροδρόμιο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ