Πέρα από το αδιαμφισβήτητο καλλιτεχνικό του ταλέντο, ο βρετανός ροκ-σταρ Ντέιβιντ Μπόουι διέθετε και ένα καινοτόμο πνεύμα σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των οικονομικών του, αποκαλύπτουν ξένα έντυπα και πρακτορεία ειδήσεων. Πρόκειται για ένα ταλέντο του εκλιπόντος διάσημου μουσικού και ερμηνευτή που ελάχιστοι γνώριζαν.
Ο Μπόουι, ο θάνατος του οποίου ανακοινώθηκε το πρωί της Δευτέρας 11 Ιανουαρίου από το γιο του, ήταν ένας περίφημος μπίζνεσμαν, γράφει η «Figaro». Η εμπειρία του στον κόσμο της οικονομίας (ακριβέστερα των επενδύσεων) ξεκίνησε το 1997, όταν αποφάσισε να εκδώσει ομόλογα με βάση τις εισπράξεις από την εκμετάλλευση του καλλιτεχνικού του έργου. «Η εμπλοκή του στην αγορά ομολόγων κρίνεται απόλυτα επιτυχημένη, καθώς τη δεκαετία 1997-2007 η ετήσια απόδοση των ομολόγων του έφθασε στο 7,9%, σε ποσοστό δηλαδή πολύ υψηλότερο από τις αποδόσεις πολλών κρατικών και εταιρικών ομολόγων», γράφει η γαλλική εφημερίδα.
Ο βρετανός καλλιτέχνης εισέπραξε 55 εκατ. δολάρια από την ασφαλιστική εταιρεία Prudential που εξασφάλισε, μέσω των ομολόγων του Μπόουι που απέκτησε, τα μελλοντικά κέρδη από τα 25 μουσικά άλμπουμ που είχε ήδη εκδώσει ως τότε ο καλλιτέχνης. Ο ειδικός σε θέματα επενδύσεων τραπεζίτης Ντέιβιντ Πάλμαν, που είχε πρωταγωνιστήσει στη συμφωνία του Μπόουι με την Prudential, είχε χαρακτηρίσει τότε τη συμφωνία ως «συγκλονιστικά επιτυχημένη», όπως υπενθυμίζει η εφημερίδα «Liberation».
Η είσοδος των «ομολόγων Μπόουι» στη Wall Street στέφθηκε με τεράστια επιτυχία χάρη στην ακλόνητη εμπιστοσύνη την οποία έδειχναν οι επενδυτές στο ταλέντο του Ντέιβιντ Μπόουι και στην προοπτική να συνθέσει και να τραγουδήσει νέες μεγάλες εμπορικές επιτυχίες. Το κέρδος, φυσικά, για τον Μπόουι ήταν να εισπράξει άμεσα τα 55 εκατ. δολάρια και να μην περιμένει δέκα ολόκληρα χρόνια.
Επρόκειτο για ένα ομολογιακό δάνειο που κέρδισε ο Μπόουι, παρά τα 8,1 εκατ. δολάρια (κεφάλαιο και τόκοι) που έπρεπε να επιστρέφει κάθε χρόνο στην Prudential, σύμφωνα με το αμερικανικό περιοδικό «Forbes».
Η επιτυχία, πάντως, των επενδυτικών κινήσεων του εκλιπόντος καλλιτέχνη πέρασε από 40 κύματα. Διότι και τα «ομόλογα Μπόουι» έπεσαν θύματα της αλματώδους ανάπτυξης που γνώρισε το Διαδίκτυο στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Οι αποδόσεις των ομολόγων άρχισαν να πέφτουν ευθέως ανάλογα με τις φθίνουσες προοπτικές της δισκογραφικής βιομηχανίας. Μέχρι που ο οίκος αξιολόγησης Moody’s, το 2004, τα υποβάθμισε σε «ομόλογα προς πώληση».
Κατά το παρελθόν και άλλοι καλλιτέχνες και μουσικά συγκροτήματα επιχείρησαν να διαθέσουν το ταλέντο και τις προοπτικές νέων επιτυχιών τους στις αγορές ως επενδυτικά προϊόντα. Οι Beatles, όπως σημειώνει η «Liberation», είχαν εισαγάγει στο Χρηματιστήριο την εταιρεία διαχείρισης των δικαιωμάτων από τα άλμπουμ που κυκλοφορούσαν. «Αλλά ουδείς άλλος είχε την έμπνευση να μπει στις αγορές ομολόγων», σημειώνει η γαλλική εφημερίδα.
«Ο Ντέιβιντ βρισκόταν πάντα στην πρωτοπορία, είτε μιλάμε για τη μουσική είτε για τα οικονομικά», δήλωσε ο υπεύθυνος για τη διαχείριση των οικονομικών του καλλιτέχνη Μπιλ Ζίσμπλατ. Σήμερα συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των δημοφιλέστερων και εμπορικότερων καλλιτεχνών στον κόσμο, καθώς έχει πουλήσει πάνω από 140 εκατ. μουσικά άλμπουμ.