Οι γερμανικές εισαγγελικές αρχές πραγματοποίησαν έρευνα την Πέμπτη στα γραφεία της Volkswagen στην έδρα της στο Βόλφσμπουργκ, με φόντο το σκάνδαλο με το λογισμικό παραποίησης των εκπομπών ρύπων στα ντιζελοκίνητα οχήματα του ομίλου. Την ίδια στιγμή, καταθέτοντας στο Κογκρέσο των ΗΠΑ ο επικεφαλής της αμερικανικής μονάδας της VW Μάικλ Χορν δήλωσε ότι η απάτη δεν ήταν απόφαση του ομίλου, αλλά πράξη μεμονωμένων προσώπων, και εξέφρασε την «ειλικρινή συγγνώμη» της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Από την εισαγγελία του Μπράουνσβαϊχ, κοντά στο Βόλφσμπουργκ, έγινε γνωστό ότι στόχος των ερευνών ήταν έγγραφα και αποθηκευμένα δεδομένα που αφορούν στην υπόθεση του επίμαχου λογισμικού, το οποίο κατά παραδοχή της εταιρείας φέρουν 11 εκατ. οχήματα του ομίλου ανά τον κόσμο.

Οι έρευνες πραγματοποιήθηκαν από τρεις εισαγγελείς με τη βοήθεια της υπηρεσίας εγκληματικών ερευνών του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας.

Η ίδια η Volkswagen ανακοίνωσε ότι παρέδωσε σειρά εγγράφων στους Γερμανούς εισαγγελείς που ερεύνησαν τα γραφεία της στο Βόλφσμπουργκ και σε άλλες γερμανικές πόλεις.

Η εταιρεία ανέφερε ότι έχει καταθέσει μήνυση στην εισαγγελία του Μπράουνσβαϊχ από τις 23 Σεπτεμβρίου και σημειώνει ότι θα συνεργαστεί με την έρευνα της εισαγγελίας για την παραποίηση αλλά, και για τον εντοπισμό των υπευθύνων.

Μάικλ Χορν στο Κογκρέσο: Δεν ήταν απόφαση του ομίλου

Ο πρόεδρος της Volkswagen Βόρειας Αμερικής Μάικλ Χορν καταθέτοντας ενώπιον επιτροπής του Κογκρέσου δήλωσε ότι ενημερώθηκε για το παράνομο λογισμικό στις αρχές Σεπτεμβρίου, λίγες ημέρες δηλαδή πριν δοθούν στη δημοσιότητα τα συμπεράσματα από την έρευνα που διεξήγαγαν οι αμερικανικές αρχές.

Ερωτηθείς πότε ενημερώθηκε για το πρόβλημα, ο Χορν απάντησε: «Γύρω στις 3 Σεπτεμβρίου» 2015, στη συνάντηση που είχε με έναν ελεγκτή από την Καλιφόρνια. «Λίγες ημέρες νωρίτερα» πρόσθεσε κατόπιν.

Ο επικεφαλής της αμερικανικής μονάδας της VW υποστήριξε επίσης ότι η απάτη δεν ήταν απόφαση που έλαβε ο όμιλος, αλλά «κάτι που έκαναν μεμονωμένα άτομα, οι αρμόδιοι για το λογισμικό που το έβαλαν αυτό [το λογισμικό]».

Η αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA) κατηγόρησε στις 18 Σεπτεμβρίου τη VW ότι είχε εγκαταστήσει στα οχήματά της λογισμικό που εντόπιζε τους ελέγχους και επέτρεπε την παραποίηση του αποτελέσματος όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων. Λίγες ημέρες αργότερα ο όμιλος παραδέχτηκε ότι 11 εκατομμύρια οχήματα σε όλον τον κόσμο -εκ των οποίων τα 8 εκατομμύρια στην Ευρώπη- είναι εξοπλισμένα με το συγκεκριμένο λογισμικό.

Στο γραπτό κείμενο της μαρτυρίας του, που αναρτήθηκε την Τετάρτη στον δικτυακό τόπο του αμερικανικού Κογκρέσου, ο Χορν ήταν ασαφής, γεγονός που οδήγησε πολλούς να υποθέσουν ότι γνώριζε το πρόβλημα εδώ και ενάμιση χρόνο.

«Την άνοιξη του 2014 […] μου είπαν ότι υπήρχε ένα πρόβλημα μη συμμόρφωσης [που αφορούσε τις εκπομπές ρύπων], το οποίο μπορούσε να διορθωθεί. Ενημερώθηκα ότι οι κανονισμοί της EPA προβλέπουν πολλές κυρώσεις για τη μη τήρηση των ορίων [εκπομπής ρύπων]» ανέφερε βάσει του κειμένου.

Ωστόσο, ενώπιον του Κογκρέσου επιχείρησε να αποσαφηνίσει ορισμένα σημεία. «Θέλω να είμαι σαφής: όταν ενημερώθηκα για την έρευνα της EPA δεν μου είχαν πει και εγώ δεν είχα κανένα λόγο να υποψιάζομαι ή να πιστεύω ότι τα οχήματά μας ήταν εξοπλισμένα με ένα τέτοιο λογισμικό» είπε εκφράζοντας την «ειλικρινή συγγνώμη» του ομίλου.

Όταν ρωτήθηκε αν θεωρεί ότι και ο ίδιος εξαπατήθηκε στο θέμα αυτό, ο Χορν απάντησε λακωνικά: «Ναι».