Μουδιασμένα κινείται η αγορά την περίοδο αυτή λόγω των πολιτικών εξελίξεων. Η αβεβαιότητα που προκαλεί στους καταναλωτές το ενδεχόμενο πρόωρης προσφυγής στις κάλπες τούς κάνει πιο επιφυλακτικούς στις αγορές τους και γενικότερα στο να βάλουν το χέρι στην τσέπη και να ξοδέψουν.
Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο κατά την οποία όχι μόνο πραγματοποιείται ένα μεγάλο μέρος του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων –που σε ορισμένες περιπτώσεις ανέρχεται στο 50% των ετήσιων εσόδων -, αλλά φέτος είχε και μεγαλύτερη αξία για τους εμπόρους επειδή συμπίπτει με την ανάκαμψη της αγοράς που καταγράφεται τους τελευταίους μήνες ύστερα από έξι χρόνια συνεχούς ύφεσης. Σε γενικές γραμμές, οι έμποροι εκτιμούν ότι φέτος η χριστουγεννιάτικη αγορά θα κινηθεί στα ίδια με τα περσινά επίπεδα, παρότι η αρχική εκτίμηση ήταν για σημαντική αύξηση.
Αλλα περίμεναν


Προβληματισμένος είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Αttica Department που διαχειρίζεται τα πολυκαταστήματα Αttica, κ. Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος, ο οποίος εκτιμά ότι «τα φετινά Χριστούγεννα, ενώ όλοι περίμεναν ότι η αγορά θα κινιόταν ικανοποιητικά, οι πολιτικές εξελίξεις τελικά την έχουν παγώσει και μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα αν η κατάσταση αβεβαιότητας συνεχιστεί. Από την αρχή του έτους», προσθέτει ο ίδιος, «είχαν φανεί σημάδια ανάκαμψης συνολικά στην αγορά, όπως και στα πολυκαταστήματα Attica που εμφάνιζαν ως τον Νοέμβριο μια αύξηση της τάξης του 10% σε σχέση με πέρυσι. Οι καταναλωτές όμως είναι και πάλι επιφυλακτικοί λόγω της πολιτικής αστάθειας και οι γιορτινές ημέρες δεν θα κινηθούν όσο καλά προσδοκούσαμε» επισημαίνει ο κ. Λαμπρόπουλος.
Παρόμοιες ανησυχίες εκφράζει και ο κ. Ευάγγελος Παπαευαγγέλου, αντιπρόεδρος της εταιρείας παιχνιδιών Jumbo και πρόεδρος στην Ενωση Ελλήνων Εμπόρων και Κατασκευαστών Παιχνιδιών. Φέτος, σύμφωνα με τον ίδιο, «οι καταναλωτές είναι συγκρατημένοι, διότι φοβούνται και προσπαθούν να καταναλώσουν όσο το δυνατόν λιγότερο. Οι πολιτικές εξελίξεις δεν ευνοούν το λιανεμπόριο». Οσον αφορά τον κλάδο των παιχνιδιών την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων, ο κ. Παπαευαγγέλου εκτιμά ότι θα κινηθεί περίπου στα ίδια με τα περσινά επίπεδα. «Μέχρι τώρα», αναφέρει, «οι καταναλωτές διαθέτουν κυρίως 10-20 ευρώ για παιχνίδια, ενώ τα ακριβότερα δώρα αναμένεται να πωληθούν τις τελευταίες ημέρες του Δεκεμβρίου».
Οι εκλογές προβληματίζουν και τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας παιχνιδιών AS Company, κ. Ευστράτιο Ανδρεάδη, ο οποίος ανέφερε ότι «περιμένουμε να τελειώσουν οι εκλογές για να εργαστούμε κανονικά.
Πάγωσαν οι παραγγελίες


Και αν οι καταναλωτές με τον έναν ή τον άλλο τρόπο θα πραγματοποιήσουν τις χριστουγεννιάτικες αγορές, η στάση τους έχει αλλάξει εντελώς όσον αφορά αποφάσεις που μπορούν να περιμένουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο κλάδος των αυτοκινήτων. ενώ έπειτα από πολλά χρόνια βαθιάς κρίσης παρουσίαζε αυξητικές τάσεις από την αρχή του 2014, τώρα οι παραγγελίες φαίνεται ότι έχουν σταματήσει. Οπως επισήμανε ο κ. Δημήτρης Καββούρης, εμπορικός διευθυντής στην εταιρεία αυτοκινήτων Audi, «μετά την ανακοίνωση των προεδρικών εκλογών η κίνηση στον κλάδο έχει σταματήσει και οι καταναλωτές παρουσιάζουν μια αναβλητικότητα. Πριν από τις τελευταίες εξελίξεις οι ενδείξεις ήταν ενθαρρυντικές για τα αυτοκίνητα, αλλά η αγορά έχει αρχίσει ξανά να παγώνει» σημειώνει.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το 2013 είχαν πωληθεί περίπου 58.600 αυτοκίνητα από 58.400 το 2012, ενώ κάθε μήνα το 2014 παρουσιαζόταν μια αύξηση περίπου 20%. Για το τρέχον έτος, εκτιμάται ότι η αγορά θα κλείσει με περίπου 70.000 επιβατικά οχήματα, νούμερο αυξημένο σε σχέση με πέρυσι, αλλά ιδιαίτερα χαμηλό.

Οδηγίες
Τι πρέπει να ξέρετε προτού βγείτε για ψώνια

Ο,τι ποσό και αν διαθέσουν οι έλληνες καταναλωτές για τα Χριστούγεννα, το ΚΕΠΚΑ (Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών) δίνει οδηγίες για κατάλληλες και οικονομικές αγορές.
  • Αν τα οικονομικά σας δεν σας επιτρέπουν να αγοράσετε όλα όσα επιθυμείτε, ας μην προσφεύγετε σε δάνεια ή πιστωτικές κάρτες. Σε πολύ μικρό διάστημα θα κληθείτε να αποπληρώσετε τις δόσεις σας.
  • Προσοχή στις δελεαστικές διαφημίσεις και προσφορές τουριστικών γραφείων. Οι καταγγελίες για παραπλάνηση, ακόμη και εξαπάτηση καταναλωτών, αυτή την περίοδο αυξάνονται κατακόρυφα.
  • Ας προγραμματίσετε τις αγορές σας. Κάντε έναν κατάλογο με τα προϊόντα και τα άλλα αγαθά για κάθε μέλος της οικογένειας που θέλετε να προμηθευτείτε. Ετσι δεν ξεφεύγετε από τον προγραμματισμό σας. Η αγορά είναι ελκυστική, οι βιτρίνες στολισμένες και η γιορτινή διάθεση είναι πιθανόν να σας οδηγήσει στην υπερκατανάλωση.
  • Για τα τυποποιημένα είδη, τις συσκευές, τα στολίδια κ.λπ., είναι χρήσιμο να κάνετε μία «μίνι» έρευνα της αγοράς. Ας επισκεφθείτε, τουλάχιστον, 2-3 καταστήματα που πωλούν ομοειδή προϊόντα. Είναι βέβαιο ότι θα διαπιστώσετε ουσιώδεις διαφορές στις τιμές που θα σας ανταμείψουν για τον χρόνο που «χάσατε».
  • Προτιμάτε τα επώνυμα προϊόντα και αγοράζετε από επώνυμα καταστήματα, όχι από πλανόδιους πωλητές, τους οποίους δεν μπορείτε να βρείτε ώστε να αποζημιωθείτε σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό.
  • Για τα συσκευασμένα προϊόντα πρέπει να διαβάζετε με προσοχή την ετικέτα (χώρα κατασκευής, σύνθεση προϊόντος, διεύθυνση κατασκευαστή ή εισαγωγέα) και τις οδηγίες χρήσης.
  • Οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να σας παράσχουν οδηγίες χρήσης στα ελληνικά.
  • Προτού αγοράσετε χριστουγεννιάτικα στολίδια ή παιδικά παιχνίδια ενημερωθείτε για τις προδιαγραφές ασφαλείας τους.

Λιγότερα χρήματα θα διαθέσουν για τα δώρα οι καταναλωτές
Στο επίκεντρο βρίσκονται τα καταστήματα με προσφορές για πιο φθηνές και προσιτές λύσεις

Oι πολιτικές εξελίξεις έχουν επηρεάσει γενικά το λιανεμπόριο και όχι μόνο τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Ετσι οι έμποροι βλέπουν τις προσδοκίες τους να εξανεμίζονται καθώς, όπως αναφέρουν, «η κίνηση έχει μειωθεί σημαντικά». Ολοι οι επιχειρηματίες εμφανίζονται επιφυλακτικοί, αγανακτισμένοι με τα προβλήματα που δημιουργεί η νέα πολιτική αστάθεια, και αδημονούν να τελειώσουν οι εκλογές, αν και εκφράζουν αμφιβολίες για το αν θα αποκατασταθεί το κλίμα αναθέρμανσης της ζήτησης που είχε παρατηρηθεί τους προηγούμενους μήνες.
Τελευταία στιγμή

Πάντως, την Κυριακή που ήταν ανοιχτά τα καταστήματα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας παιχνιδιών AS Company, κ. Ευστράτιο Ανδρεάδη, η κίνηση «ήταν ικανοποιητική, αλλά όχι εξαιρετική», διότι «πέραν της αβεβαιότητας, οι Ελληνες είναι γνωστό ότι προτιμούν να αγοράζουν την τελευταία στιγμή τα δώρα τους». Ωστόσο, για τους επιχειρηματίες του Κέντρου, το πρώτο Σαββατοκύριακο του Δεκεμβρίου που ήταν ανοικτά τα καταστήματα συνέπεσε με τις εκδηλώσεις για την επέτειο της δολοφονίας του Γρηγορόπουλου και το μέτρο ήταν σαν να μην ίσχυσε.
Σε γενικές γραμμές, οι καταναλωτές στην πλειονότητά τους εμφανίζονται διατεθειμένοι να προβούν σε αγορές για τα Χριστούγεννα διαθέτοντας μικρότερα χρηματικά ποσά. Οπως ανέφερε η καταναλώτρια κυρία Μαρία Στράτου, θα αγοράσει φέτος τον ίδιο αριθμό δώρων που αγόραζε και τις άλλες χρονιές, αλλά θα απευθυνθεί σε καταστήματα με προσφορές, ενώ προτιμά πλέον δώρα εναλλακτικά και με συμβολικό χαρακτήρα.
Μόνο στα παιδιά

Η ίδια προσθέτει ότι προτιμά να αγοράζει πλέον δώρα για παιδιά και να περιορίζει τις αγορές για τους ενηλίκους. Επίσης, η κυρία Χριστίνα Νικολάου αναφέρει ότι θα κάνει προσεκτική έρευνα πριν αγοράσει δώρα για τα Χριστούγεννα, θα απευθυνθεί σε στοκατζίδικα και γενικά τα τελευταία χρόνια ψάχνει για πιο φθηνές και προσιτές λύσεις.
Σύμφωνα με έρευνα της Deloitte για τις αγοραστικές τάσεις των ευρωπαίων καταναλωτών για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων του 2014, οι Ελληνες θα διαθέσουν λιγότερα χρήματα και φέτος για τα δώρα των Χριστουγέννων σε σχέση με πέρυσι αλλά και με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, όπως άλλωστε κάνουν τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης.
Ειδικότερα, στην Ελλάδα οι καταναλωτές δηλώνουν ότι σχεδιάζουν να ξοδέψουν 406 ευρώ το 2014 για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, μειώνοντας τον προϋπολογισμό τους κατά 12,5% σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2013. Πάντως, το 2014 οι ευρωπαίοι καταναλωτές σκοπεύουν να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 488 ευρώ στις αγορές τους κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, ποσό το οποίο είναι κατά μόλις 3% μειωμένο σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2013.
Ο καταμερισμός

Οσον αφορά το πού θα ξοδέψουν τα 406 ευρώ οι έλληνες καταναλωτές, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, δήλωσαν ότι θα τα μοιράσουν σε φαγητό (163 ευρώ), δώρα (162 ευρώ) και σε κοινωνικές δραστηριότητες (81 ευρώ). Σχετικά με τον καταμερισμό των δώρων των Ελλήνων, ένα 58% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα εντός της οικογένειας (24% στα παιδιά τους, 17% για τον/τη σύντροφό τους και 17% για τον εαυτό τους), ενώ 39% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα προς άλλους ενηλίκους (22%) και άλλα παιδιά (17%). Σημειώνεται ότι τα βιβλία αποτελούν το πιο πιθανό δώρο για φίλους και συγγενείς για τα Χριστούγεννα του 2014 στην Ευρώπη. Τα δώρα που οι έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι θα προσφέρουν περισσότερο είναι τα ρούχα και τα παπούτσια (45%), τα βιβλία (49%) και τα αρώματα και τα καλλυντικά (33%).

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ