Το περασμένο Σάββατο, στο κέντρο της βερολινέζικης συνοικίας Κρόιτσμπεργκ, άνοιξε κάπως ιδιαίτερο σούπερ μάρκετ.
«Δεν έχει φώτα με νέον, δεν διαφημίζει εντυπωσιακές προσφορές, αλλά αποπνέει μια αίσθηση μπακάλικου εποχής. Και το σημαντικότερο, τα προϊόντα του δεν έχουν συσκευασία», γράφει η Figaro.
Φυσικά αν είχε επισκεφθεί την Αθήνα ο Νταβίντ Φιλιπό, που υπογράφει το άρθρο, κι αν είχε κάνει μια βόλτα στη Δημοτική Αγορά και στους γύρω δρόμους θα έβρισκε πάμπολλα «καταστήματα εποχής», που πωλούν χύμα προϊόντα. Όμως, το συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ της γερμανικής πρωτεύουσας δεν πουλάει απλώς χύμα.
«Σε ένα χώρο 85 τετραγωνικών μέτρων, όπου προηγουμένως λειτουργούσε ένα κρεοπωλείο, το μικρό σούπερ μάρκετ προτείνει προϊόντα, βιολογικά στην πλειονότητά τους, τα οποία οι πελάτες τα ψωνίζουν στις συσκευασίες που φέρνουν μαζί τους», εξηγεί ο γάλλος ρεπόρτερ.
Τι κάνουν οι πελάτες; Σε αντίθεση με τους πελάτες των καταστημάτων που πωλούν χύμα στο κέντρο της Αθήνας, οι οποίοι τελειώνοντας τα ψώνια τους κουβαλούν περί τις 10 νάιλον σακούλες, οι πελάτες του καταστήματος στο Κρόιτσμπεργκ φέρνουν μαζί τους ταπεράκια, βάζα και μπουκάλια, τα οποία μάλιστα ζυγίζουν προτού τα γεμίσουν με ρύζι, δημητριακά ή ελαιόλαδο –ως γνωστόν το ελαιόλαδο έχει γίνει μόδα στις χώρες των ζωικών λιπών –για να βγάλουν το απόβαρο και να πληρώσουν την ακριβή ποσότητα του προϊόντος που ψωνίζουν.
Βεβαίως τα δοχεία και τα μπουκάλια για να τα μεταφέρουν στο σπίτι τους οι καταναλωτές τα βάζουν στη συνέχεια στο διχτάκι ή το καροτσάκι που επίσης κουβαλούν μαζί τους.
Αυτή είναι μια πάγια συνήθεια στη Γερμανία και στο εξωτερικό εν γένει, διότι για λόγους περιβαλλοντικούς τα καταστήματα, μικρά και μεγάλα, εδώ και χρόνια χρεώνουν τις πλαστικές σακούλες.
Δηλαδή το συγκεκριμένο μαγαζί διώχνει τους πελάτες που προσέρχονται δίχως το ταπεράκι και το διχτάκι τους; Όχι βεβαίως! Οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν εκεί χάρτινες σακούλες, γυάλινα βάζα και επαναχρησιμοποιούμενα πλαστικά δοχεία για να τα γεμίσουν.
Περίεργοι άνθρωποι
«Στη Γερμανία κάθε πολίτης ‘παράγει’ κατά μέσον όρο 250 κιλά σκουπίδια συσκευασιών κάθε χρόνο», δηλώνει στη Figaro η Σάρα Βόλφ, υπεύθυνη του βερολινέζικου καταστήματος.
«Οι συσκευασίες ζυγίζονται κι αυτές και υπολογίζονται στις τιμές των προϊόντων. Διότι περίπου το 20% της τιμής πώλησης ενός προϊόντος αντιστοιχεί στη συσκευασία και στο μάρκετινγκ για την προώθησή του», συμπληρώνει η γερμανίδα έμπορος.
Και εξηγεί ότι με το σύστημα ζυγίσματος και πληρωμής μόνο της ποσότητας του προϊόντος, που έχει υιοθετήσει, το κατάστημά της μπορεί και παραμένει ανταγωνιστικό απέναντι στα μεγάλα κλασικά σούπερ μάρκετ.
Η ιδέα του ζυγίσματος των προϊόντων δίχως τις συσκευασίες τους δεν είναι καινούργια στη Γερμανία. Εδώ και δύο χρόνια λειτουργεί ένα ακόμη «εξίσου περίεργο» κατάστημα με την επωνυμία «Original Unverpackt», αναφέρει η γαλλική εφημερίδα.
Θα φανταζόταν κανείς ότι κάποιος που ψωνίζει μια δυο βδομάδες από το εν λόγω κατάστημα θα έχει γεμίσει τα ντουλάπια του σπιτιού του με άδεια τάπερ, πλαστικά δοχεία, γυάλινα βάζα και μπουκάλια.
Αυτό όμως μάλλον δεν συμβαίνει. Διότι οι Γερμανοί μπορεί να έχουν τα ελαττωματάκια τους, πρέπει να παραδεχθούμε όμως ότι πρόκειται για κατά κανόνα… οργανωμένες ιδιοσυγκρασίες. Επίσης, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι είναι αρκετά προσαρμοστικοί τύποι –κυρίως όταν η προσαρμογή αφορά την τσέπη τους. Έτσι, σπανίως πηγαίνουν με άδεια χέρια στα μαγαζιά.