Απούλητα παραμένουν δύο από τα τέσσερα Airbus A340-300 της πάλαι ποτέ Ολυμπιακής Αεροπορίας, που έμειναν στο κράτος μετά την ιδιωτικοποίηση των Ολυμπιακών Αερογραμμών το 2009, καθώς οι Αμερικανοί της Apollo Aviation, που είχαν συμφωνήσει με το Ελληνικό Δημόσιο να τα αγοράσουν, απέσυραν το ενδιαφέρον τους. Αιτία; Η απόρριψη της σύμβασης πώλησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, που οδήγησε την Apollo σε υποχώρηση.

Οπως αποκαλύπτει «Το Βήμα της Κυριακής», το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), στο οποίο περιήλθαν τα Airbus τον Φεβρουάριο του 2013, θα προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό για την πώληση των αεροσκαφών και τις επόμενες ημέρες θα αναζητήσει τεχνικό σύμβουλο. Ο χρόνος όμως κυλάει εναντίον του ΤΑΙΠΕΔ.
Ολα ξεκίνησαν στο τέλος του 2011, όταν η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων επικύρωσε την πώληση των τεσσάρων AIRBUS στην Apollo Aviation με τίμημα 40 εκατ. δολάρια, με συμβατική ημερομηνία παράδοσης τον Φεβρουάριο του 2012. Ακολούθησε όμως η πολιτική παράλυση των πρώτων μηνών του 2012, το Δημόσιο αδράνησε και η σύμβαση πώλησης υπεγράφη τελικά από τον κ. Γιάννη Στουρνάρα τον Ιούλιο του 2012.
Οι Αμερικανοί είχαν το δικαίωμα να αποδεχθούν το κάθε αεροσκάφος ξεχωριστά, έπειτα από διενέργεια τεχνικού ελέγχου, και το φθινόπωρο του 2012 παρέλαβαν το πρώτο σετ αεροσκαφών και κατέβαλαν τα χρήματα. Στο μεταξύ, στις αρχές του 2013 τα υπόλοιπα αεροσκάφη μεταβιβάστηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ. Οι Αμερικανοί, έχοντας εντοπίσει προβλήματα στους κινητήρες των δύο πρώτων Airbus, ζήτησαν τεχνικό έλεγχο, ο οποίος βρήκε βλάβες και η Apollo ξεκίνησε διαπραγματεύσεις για μείωση του τιμήματος.
Το ΤΑΙΠΕΔ επιστράτευσε τεχνικό σύμβουλο και ξεκίνησε «παζάρι» με τους Αμερικανούς, οι οποίοι πίεζαν, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι στο δίλημμα μεταξύ της αποδοχής μιας οικονομικής προσφοράς και ενός νέου διαγωνισμού, που θα έριχνε κι άλλο την αξία των αεροσκαφών, το Ελληνικό Δημόσιο θα επέλεγε το πρώτο.
Τελικά, έπειτα από νέους τεχνικούς ελέγχους και σκληρές διαπραγματεύσεις, το καλοκαίρι του 2013, οι δύο πλευρές έδωσαν τα χέρια με τίμημα 9 εκατ. δολαρίων, δηλαδή στη μισή τιμή από αυτήν σε σχέση με τη συμφωνία του 2011, και υπέγραψαν τροποποιητική σύμβαση, η οποία υπεβλήθη στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ωστόσο, στις αρχές του φθινοπώρου του 2013 οι δικαστές απέρριψαν την τροποποίηση της σύμβασης –με το σκεπτικό ότι θα πρέπει να εκτελεστεί η αρχική συμφωνία –και κάλεσαν το ΤΑΙΠΕΔ να αξιώσει την εκτέλεσή της στα δικαστήρια της Νέας Υόρκης, σε περίπτωση άρνησης των Αμερικανών. Φυσικά, την επομένη ημέρα η Apollo κατήγγειλε τη σύμβαση και αποχώρησε.
Το ΤΑΙΠΕΔ κατέθεσε αίτηση ανάκλησης της απόφασης, η οποία εκδόθηκε στα τέλη του 2013 και όριζε ότι η σύμβαση δεν εμπίπτει τελικά στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Στο μεταξύ, το μηνιαίο κόστος στάθμευσης των αεροσκαφών ανέρχεται σε 100.000 ευρώ. Ετσι, στα τέσσερα χρόνια που τα αεροσκάφη βρίσκονται παροπλισμένα στο «Ελ. Βενιζέλος», υπολογίζεται ότι το Δημόσιο έχει καταβάλει περί τα 4,8 εκατ. ευρώ για τη στάθμευση, τη συντήρηση και τη φύλαξή τους. Σημειωτέον ότι κάθε ημέρα που περνάει, οι τιμές των Α340-300 κατρακυλούν προς τα κάτω, λόγω παλαιότητας, καθώς πρόκειται για μοντέλο που δεν παράγεται πια.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ