Επιβεβαιώνεται και στην Ελλάδα η διεθνής τάση που θέλει τους καταναλωτές σε περιόδους κρίσης να στρέφονται προς τα εμπορικά κέντρα και τις συγκεντρωμένες αγορές, οι οποίες συνδυάζουν τη διασκέδαση με τα ψώνια. Τόσο το 2010 όσο και τους πρώτους μήνες του 2011 τα οργανωμένα και μεγάλα εμπορικά κέντρα αντιστέκονται στην πρωτοφανή κρίση που αντιμετωπίζει το λιανεμπόριο, καθώς εμφανίζουν μικρή μείωση επισκεπτών και πωλήσεων, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις παρουσιάζουν και άνοδο.
Ως εκ τούτου δεν είναι παράξενο ότι συνεχίζουν να εμφανίζονται καινούργια εγχειρήματα, όπως το νέο εμπορικό κέντρο του ομίλου Βιοχάλκο στα δυτικά προάστια της Αθήνας, ενώ η πόλη εκτιμάται ότι αντέχει ακόμη τρία, σε περιοχές που δεν έχουν, όπως ο Πειραιάς, τα νότια και τα δυτικά προάστια.
Τη στιγμή που σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου ένα στα τέσσερα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας έχει βάλει λουκέτο εξαιτίας της κρίσης, το The Mall Athens εμφάνισε μείωση τζίρου 9% τον Ιανουάριο του 2011, φθάνοντας τα 20 εκατ. ευρώ, και το Golden Hall πτώση 6%, ενώ τον Φεβρουάριο παρουσίασε μικρή αύξηση.
Σύμφωνα με τον κ. Ο. Αθανασίου, διευθύνοντα σύμβουλο της Lamda Development, της εταιρείας που διαχειρίζεται αυτά τα δύο εμπορικά κέντρα, «η μείωση είναι πολύ μικρή σε σχέση με το πώς κινήθηκε η υπόλοιπη αγορά». Τα δύο αυτά εμπορικά κέντρα μαζί με το Mediterranean Cosmos που διαχειρίζεται η ίδια εταιρεία είχαν το 2010 πωλήσεις ύψους 700 εκατ. ευρώ και 25 εκατομμύρια επισκέπτες.
Ο Μάρτιος και ο Απρίλιος του 2011, σύμφωνα με τον ίδιο, θα είναι «δύσκολοι μήνες» για τα εμπορικά κέντρα της Lamda Development, διότι «πέρυσι τους αντίστοιχους μήνες δεν υπήρχε ο επηρεασμός από τα μέτρα του ΔΝΤ, ενώ ο Μάιος, ο Ιούνιος και ο Ιούλιος θα καθορίσουν πόσο βαθιά είναι η κρίση». Ο κ. Αθανασίου εκτιμά ότι στο σύνολο του 2011 «η αγορά θα σημειώσει μείωση της τάξεως του 15%», ενώ το The Mall Athens και το Golden Hall θα έχουν «μονοψήφιο αριθμό πτώσης».
Το Attica, Τhe Department Store στο κέντρο της Αθήνας είναι ακόμη ένα επιχειρηματικό σχήμα που αντέχει στην κρίση, καθώς τους δύο πρώτους μήνες του 2011 εμφάνισε μια μείωση του 15%, φθάνοντας τα 17,5 εκατ. ευρώ, «όχι μόνο λόγω της κρίσης αλλά και εξαιτίας των απεργιών στα μέσα μαζικής μεταφοράς και των διαδηλώσεων στο κέντρο της Αθήνας», όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αττικά Πολυκαταστήματα που διαχειρίζεται το Attica κ. Κ. Λαμπρόπουλος.
Το Attica στο εμπορικό κέντρο Golden Hall σημείωσε μείωση πωλήσεων 7,4% τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2011. Σύμφωνα με τον κ. Λαμπρόπουλο, τα μεγέθη του Attica είναι «ικανοποιητικά σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά», η οποία εκτιμά ότι το 2011 θα παρουσιάσει απώλειες 20%-30%, ενώ το Attica στο κέντρο θα εμφανίσει μείωση πωλήσεων 15% και στο Golden Hall 5%.
Το καινούργιο εμπορικό κέντρο στον Αγιο Δημήτριο της Αθήνας, το Athens Metro Mall, το οποίο άνοιξε τις πύλες του στα τέλη Νοεμβρίου του 2010, έχει πάνω από 1,5 εκατομμύρια επισκέπτες από τις αρχές του έτους. Οπως αναφέρει ο γενικός διευθυντής του κέντρου κ. Γ. Καρίβαλης, «το πρώτο δίμηνο του 2011 οι πωλήσεις του εμπορικού κέντρου ήταν 15% πάνω από τις αρχικές εκτιμήσεις».
Το Pasal Development κινήθηκε στα ίδια επίπεδα τους πρώτους μήνες του 2011 σε σχέση με πέρυσι, ενώ η επισκεψιμότητα σημείωσε μικρή αύξηση κατά 5%-6%, σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή του εμπορικού κέντρου κ. Κ. Μαρκάζο.
Ο ίδιος εκτιμά ότι «η τάση για όλη την εφετινή χρονιά είναι να αγγίξει τους περυσινούς τζίρους». Η αύξηση της επισκεψιμότητας στο Pasal Development τους δύο πρώτους μήνες του 2011, όπως υποστηρίζει ο κ. Μαρκάζος, είχε ως αποτέλεσμα να μη μειωθεί ο τζίρος. Συνολικά το 2011 ο κ. Μαρκάζος πιστεύει ότι «τα εμπορικά κέντρα θα αυξήσουν και άλλο το μερίδιο αγοράς τους σε σχέση με τα μεμονωμένα καταστήματα».
Ο όμιλος πολυκαταστημάτων Fokas εμφάνισε και αυτός μια μικρή μείωση της τάξεως του 8% τους πρώτους μήνες του 2011, ενώ για το σύνολο του 2011 ο όμιλος αναμένεται να κινηθεί πτωτικά κατά 10%, όπως υποστηρίζει ο γενικός διευθυντής του ομίλου κ. Α. Τσιρίκος.
Εν τω μεταξύ, σταδιακά έχει ξεκινήσει η λειτουργία του νέου εμπορικού κέντρου River West του Ομίλου της Βιοχάλκο, στα δυτικά προάστια. Το νέο εμπορικό κέντρο, που έχει άμεση πρόσβαση στη λεωφόρο Κηφισού και βρίσκεται ανάμεσα σε πολλούς, παράπλευρους άξονες της περιοχής, όπως η Πέτρου Ράλλη, η Ιερά οδός και η Θηβών, εντάσσεται σε ευρύτερο εμπορικό συγκρότημα συνολικής έκτασης 59.500 τ.μ. στο οποίο βρίσκεται και το εμπορικό κατάστημα ΙΚΕΑ και παρέχει δωρεάν χώρο στάθμευσης 2.500 θέσεων.