Με την απόσυρση τεσσάρων «υπερηλίκων» πλοίων την επόμενη ακτοπλοϊκή περίοδο αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά ο εκσυγχρονισμός της ακτοπλοΐας.


Ο αριθμός των αποσυρόμενων πλοίων ως την επίσημη ημερομηνία της απελευθέρωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών το 2004 θα φθάσει στα εννέα πλοία και ως το 2010 θα έχει ολοκληρωθεί η απόσυρση του μεγαλύτερου μέρους των υπερηλίκων επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων της ελληνικής ακτοπλοΐας. Από τα 43 επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία κλασικού τύπου τα οποία είναι δρομολογημένα στις κύριες γραμμές της χώρας ως το τέλος του 2010 θα έχουν αποσυρθεί τα 30.


Οι αποσύρσεις των πλοίων είναι υποχρεωτικές λόγω της ισχύουσας ελληνικής νομοθεσίας, η οποία επιβάλλει την αποδρομολόγησή τους από τις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες μόλις συμπληρώσουν το 35ο έτος της ηλικίας τους.


* Οριο τα 35 χρόνια


Η Ελλάδα, σε αντίθεση με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και χωρίς να παραβιάζει κοινοτικούς κανονισμούς για λόγους ασφαλείας, επιθυμεί να διατηρήσει το όριο της απόσυρσης στην 35ετία.


Οι υπόλοιπες κοινοτικές χώρες δεν θέτουν ηλικιακούς περιορισμούς στα πλοία τους, αρκεί αυτά να πληρούν τις υψηλές κοινοτικές προδιαγραφές ασφαλείας.


Η Ενωση Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας προεκλογικά είχε κάνει νύξη στον τότε ΥΕΝ κ. Στ. Σουμάκη για κατάργηση της 35ετίας με αφορμή προτάσεις της για το νέο θεσμικό πλαίσιο. Ερωτηθείς από «Το Βήμα» αν τίθεται θέμα κατάργησης της 35ετίας ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Χρ. Παπουτσής σχολίασε:


«Θα ήταν παράλογο να σχεδιάζουμε τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας και ταυτόχρονα να συζητάμε την κατάργηση της 35ετίας. Η ελληνική ακτοπλοΐα είναι γερασμένη, τα περισσότερα πλοία που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα είναι υπερήλικα. Αν καταργούσαμε την 35ετία ποιοι θα έβαζαν καινούργια πλοία στο Αιγαίο; Είναι σαφές ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί». Και συνεχίζει: «Οι εταιρείες θα αποσύρουν τα υπερήλικα πλοία τους όπως προβλέπεται ως σήμερα, και στον δικό τους σχεδιασμό έγκειται η πρόβλεψη για την αντικατάστασή τους με νέα ή νεότευκτα. Το ΥΕΝ είναι επίσης σαφές ότι θα υποστηρίξει τις προσπάθειες των εταιρειών που θα δρομολογήσουν νέα σύγχρονα πλοία ώστε να συμβάλλουν στην επιτάχυνση του εκσυγχρονισμού του ακτοπλοϊκού στόλου και στην υλοποίηση της κυβερνητικής πολιτικής που εστιάζεται στην ασφάλεια του επιβάτη και στην παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών».


Τα 43 υπάρχοντα πλοία ως σήμερα είναι δρομολογημένα στις γραμμές της Κρήτης, των Δωδεκανήσων, των Κυκλάδων και του Ανατολικού Αιγαίου και έχουν μέσο όρο ηλικίας περίπου 26 έτη.


* Δρομολόγια στις Κυκλάδες


Ο μεγαλύτερος αριθμός των υπερηλίκων πλοίων είναι δρομολογημένος στις γραμμές των Κυκλάδων με πλοία των οποίων η ηλικία κυμαίνεται από 27 ως 34 έτη, ακολουθούν οι γραμμές των Δωδεκανήσων με πλοία ηλικίας από 29 ως 34 έτη, οι γραμμές Χίου – Μυτιλήνης με πλοία ηλικίας 32 ως 34 ετών και της Κρήτης όπου η ηλικία των περισσοτέρων πλοίων που εκτελούν τα δρομολόγιά της είναι μεταξύ 28 και 29 ετών.


Από την επόμενη ακτοπλοϊκή περίοδο του 2001 τέσσερα πλοία αποσύρονται λόγω συμπλήρωσης της 35ετίας.


Τα πρώτα δύο πλοία ανήκουν στον στόλο της Hellas Ferries, θυγατρικής εταιρείας της Minoan Flying Dolpfins. Πρόκειται για τα επιβατηγά-οχηματαγωγά «Εξπρές Ναϊάς» και «Εξπρές Σάμαινα», τα οποία έχουν ναυπηγηθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, το 1966. Το μεν πρώτο πλοίο εκτελεί το δρομολόγιο από Πειραιά για Σύρο, Τήνο και Μύκονο, το δε άλλο εκτελεί το δρομολόγιο Πειραιάς – Κυκλάδες – Ικαρία – Σάμος.


Ταυτόχρονα την ίδια περίοδο η ΔΑΝΕ αποσύρει το υπερήλικο «Ιαλυσός», έτους κατασκευής το 1966, το οποίο είναι δρομολογημένο στη γραμμή Πειραιάς – Δωδεκάνησα και η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ) αποσύρει το θρυλικό «Σαπφώ», ναυπηγηθέν και αυτό το 1966, το οποίο εκτελεί το δρομολόγιο Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη.


Εικοσιτέσσερις περίπου μήνες αργότερα προβλέπεται η απόσυρση των ηλικίας 32 ετών σήμερα επιβατηγών-οχηματαγωγών «Αγ. Ραφαήλ» και «Εξπρές Ερμής».


Το «Αγιος Ραφαήλ», ιδιοκτησίας της ΝΕΛ, ναυπηγήθηκε το 1968 και εκτελεί το δρομολόγιο Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη. Το «Εξπρές Ερμής», ιδιοκτησίας της Hellas Ferries, εκτελεί το δρομολόγιο Πειραιάς – Αν. Κυκλάδες.


Τέσσερα χρόνια ζωής έχουν ακόμη τα επιβατηγά-οχηματαγωγά «Μιλένα», «Νταλιάνα» και «Εξπρές Αδωνις». Τα δύο πρώτα ανήκουν στην GA Ferries, είναι σήμερα ηλικίας 31 ετών, κατασκευασμένα το 1969 και εκτελούν το μεν «Μιλένα» το δρομολόγιο Πειραιάς – Ικαρία – Σάμος – Θεσ/νίκη, το δε «Νταλιάνα» το δρομολόγιο Πειραιάς – Κυκλάδες – Ικαρία – Σάμος. Το «Εξπρές Αδωνις» ανήκει στον στόλο της Hellas Ferries και εκτελεί το δρομολόγιο Πειραιάς – Σύρος -Τήνος – Μύκονος.


Την περίοδο 2006 και 2007 αποσύρεται το μεγαλύτερο ποσοστό των δραστηριοποιούμενων επιβατηγών-οχηματαγωγών στις γραμμές της Κρήτης, αρχής γενομένης το 2006 από την απόσυρση των τριών μεγάλων επιβατηγών-οχηματαγωγών της ΑΝΕΚ και των Μινωικών Γραμμών, τα οποία είναι κατασκευασμένα το 1971 και δραστηριοποιούνται στις γραμμές Πειραιά – Ηρακλείου.


Συγκεκριμένα το 2006 αποσύρεται το «Ν. Καζαντζάκης», ιδιοκτησίας των Μινωικών Γραμμών, και τα «Ρέθυμνον» και «Απτέρα», τα οποία ανήκουν στον στόλο του ομίλου της ΑΝΕΚ. Η σημερινή ηλικία και των τριών πλοίων είναι 29 έτη.


Εναν χρόνο αργότερα αποσύρεται από τη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο το «Κινγκ Μίνως», το οποίο ανήκει στον στόλο των Μινωικών Γραμμών και το «Λισσός» της ΑΝΕΚ, το οποίο εκτελεί το δρομολόγιο Πειραιάς – Χανιά.


Από την πλευρά τους οι εταιρείες έχουν ήδη ξεκινήσει ναυπηγήσεις νέων πλοίων, εκ των οποίων ικανός αριθμός θα αντικαταστήσει τα αποσυρόμενα.


* Χτίζουν νέα πλοία


Οι «Μινωικές Γραμμές» έχουν ήδη υπό παραλαβή εντός του χρόνου δύο νέα υπερσύγχρονα οχηματαγωγά από τα ιταλικά ναυπηγεία Fincantieri, τα οποία θα δρομολογηθούν στην Κρήτη. Ιδίας αντιλήψεως και ο επιχειρησιακός σχεδιασμός της ΑΝΕΚ, η οποία παραλαμβάνει εντός του έτους το ένα από τα δύο νεότευκτα πλοία που έχει παραγγείλει στα νορβηγικά ναυπηγεία Fossen και το οποίο θα δρομολογήσει στη γραμμή Πειραιά – Χανιά. Συνεχείς παραγγελίες από τις Επιχειρήσεις Αττικής, οι οποίες χωρίς να έχουν ουσιαστικό πρόβλημα αντικατάστασης των πλοίων τους, δοθέντος ότι ο στόλος των Superfast είναι καινούργιος και οι εξαγορασθείσες Γραμμές Στρίντζη δεν έχουν πλοία που τα αφορά η 35ετία, εκτιμούν ότι εν όψει απελευθέρωσης και επικείμενου ανταγωνισμού πρέπει να είναι έτοιμες με σύγχρονο στόλο. Ιδια αντίληψη φαίνεται να έχει και η διοίκηση της ΝΕΛ, η οποία μετά το «Αίολος Εξπρές» ναυπηγεί στα γαλλικά ναυπηγεία Λερού δύο πανοποιότυπα υπερταχύπλοα, με ημερομηνία παραλαβής τον επόμενο χρόνο.