από metereologos.gr
Παρασκευή 20 Ιουλίου 2018
 
 

Δωρεάν με το «Βήμα της Κυριακής» στις 29 Απριλίου η «Πολιτεία» του Πλάτωνα σε πολυτελή έκδοση

Σε τέσσερις τόμους - Θα ακολουθήσουν το «Συμπόσιο» και η «Απολογία Σωκράτους - Κρίτων»
 Δωρεάν με το «Βήμα της Κυριακής» στις 29 Απριλίου η «Πολιτεία» του Πλάτωνα σε πολυτελή έκδοση
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Από την Κυριακή 29 Απριλίου, μαζί με ΤΟ ΒΗΜΑ το αξεπέραστο φιλοσοφικό έργο του Πλάτωνα σε πολυτελείς σκληρόδετες εκδόσεις

Τα κορυφαία κείμενα του Πλάτωνα με τα αυθεντικά κείμενα και τη μετάφρασή τους, επεξηγηματικά σχόλια και διαφωτιστικές αναλύσεις.

Η αρχή γίνεται αυτή την Κυριακή με την «Πολιτεία», η οποία θα διανεμηθεί σε τέσσερις τόμους, θα ακολουθήσει το «Συμπόσιο» και στη συνέχεια η «Απολογία Σωκράτους» μαζί με τον διάλογο «Κρίτων» σε έναν τόμο.

Στους τόμους που προσφέρει «Το Βήμα» το αρχαίο κείμενο δίνεται αντικριστά με τη μετάφρασή του σε ζωντανά νέα ελληνικά και συνοδεύεται από εκτενή εισαγωγικά σημειώματα, φιλολογικά σχόλια, ερμηνευτικές αναλύσεις, θέματα-οδηγούς για τη διδασκαλία των κειμένων, χρήσιμα επίμετρα, πίνακες λέξεων και βιβλιογραφία, προσφέροντας τα έργα του Πλάτωνα σε έγκυρες φιλολογικές εκδόσεις χρηστικές και για τον αναγνώστη που τώρα επιχειρεί τη γνωριμία με το πλατωνικό έργο αλλά για εκείνον που θέλει να εμβαθύνει σε αυτό.

Πολιτεία
Ο Πλάτωνας μετά τον Σωκράτη


Τα δέκα βιβλία της «Πολιτείας», που ολοκληρώνεται γύρω στο 375 π.Χ., αποτελούν το κορυφαίο έργο του πλατωνικού στοχασμού και συνθέτουν ένα από τα θεμελιώδη κείμενα της πολιτικής φιλοσοφίας. Στον διάλογο αυτόν, που ανήκει μαζί με το «Συμπόσιο» και τον «Φαίδρο» στους λεγόμενους αισθητικούς και αλληγορικούς διαλόγους του Πλάτωνα, ο Σωκράτης συζητεί με άλλους στο σπίτι του πλούσιου γέροντα Κεφάλου περί δικαίου και εξετάζουν αν ο δίκαιος άνθρωπος είναι πιο ευτυχισμένος από τον άδικο. Η συζήτηση που αφορά αρχικά την ατομική ζωή επεκτείνεται έπειτα στο κράτος. Παρότι πρωταγωνιστικό πρόσωπο εξακολουθεί να είναι ο Σωκράτης, ο Πλάτωνας εδώ αρχίζει να απομακρύνεται από τις διδασκαλίες του δασκάλου του και να εκφράζει τις δικές του θέσεις για ποικίλα θέματα. Εδώ διατυπώνεται η θεωρία του περί ιδανικής πολιτείας, την ονομαστή πλατωνική Καλλίπολη, στην οποία υπηρετείται το αγαθό όταν την εξουσία έχουν οι φιλόσοφοι ή όταν οι άρχοντες γίνουν φιλόσοφοι. Στην «Πολιτεία» συναντούμε την παρουσίαση της θεωρίας των Ιδεών του Πλάτωνα με την περίφημη αλληγορία του σπηλαίου. Εδώ παρουσιάζεται και η πολυσυζητημένη διαμάχη μεταξύ ποίησης και φιλοσοφίας, όπου ο Πλάτωνας προκρίνει τη φιλοσοφία έναντι της τέχνης, απορρίπτοντάς την ως απλή μίμηση των αντικειμένων του κόσμου των αισθήσεων. Παρότι η πλατωνική πολιτεία - μια πολιτεία εφικτή για τον αρχαίο έλληνα φιλόσοφο - θεωρήθηκε ουτοπική, το κείμενο της «Πολιτείας» δεν έχει πάψει να συζητείται, να αναλύεται και να διδάσκεται ως θεωρητικό κείμενο σε σχολές Φιλοσοφίας και ως πρακτικό εγχειρίδιο μαζί με την «Ιστορία» του Θουκυδίδη σε σχολές διακυβέρνησης σε όλον τον κόσμο.

Συμπόσιο


Ο νεαρός αθηναίος ποιητής Αγάθωνας βραβεύεται στα Λήναια και για να γιορτάσει τη νίκη του κάνει τραπέζι στους φίλους του. Προσκεκλημένοι είναι ορισμένοι από τους εκλεκτότερους νέους της Αθήνας του 5ου π.Χ. αιώνα, ο Φαίδρος, ο Ερυξίμαχος, ο Παυσανίας, ο Αριστοφάνης, μαθητές του Σωκράτη οι περισσότεροι. Λίγο αργότερα θα προστεθεί στους συνδαιτυμόνες και ο ίδιος ο δάσκαλος με τον Αριστόδημο και η βραδιά στο φιλόξενο σπίτι του Αγάθωνα θα περάσει με φαγητό, ποτό και ενδιαφέρουσα συζήτηση. Το δείπνο του Αγάθωνα και όσα ειπώθηκαν εκεί αποτελούν αντικείμενο συζητήσεων στην πόλη την επόμενη ημέρα και για πολλά χρόνια αργότερα. Αυτό είναι το σκηνικό, πολύ οικείο σε όλους, μέσα στο οποίο ο Πλάτωνας τοποθετεί με αφηγηματική μαεστρία έναν από τους σημαντικότερους διαλόγους της ωριμότητάς του, που είναι γνωστός με τον τίτλο Συμπόσιο και πραγματεύεται το θέμα του έρωτα. Οι συμποσιαστές μιλούν για τη φύση και τα έργα του έρωτα, για τον πάνδημο αγοραίο έρωτα και τον ουράνιο έρωτα, για τη διχοτόμηση της ανθρώπινης φύσης σε δύο κομμάτια που το καθένα αναζητεί στη ζωή το άλλο του μισό για να το σφιχταγκαλιάσει και να γίνει ολόκληρο, για τον έρωτα των όμορφων σωμάτων και τον έρωτα των όμορφων ψυχών.

Το κείμενο, από το οποίο πηγάζει κατά κάποιον τρόπο αυτό που στην κοινή γλώσσα αποκαλείται «πλατωνικός έρωτας», γραμμένο γύρω στο 387 π.Χ., είναι ένα από τα μείζονα έργα του Πλάτωνα που προσφέρει στους αναγνώστες του «Το Βήμα».


Η Απολογία του Σωκράτη


Την προσωπικότητα και τις φιλοσοφικές απόψεις του δασκάλου του ο Πλάτωνας θα μνημειώσει στους σωκρατικούς διαλόγους του, με πρωταγωνιστή τον φιλόσοφο της αγοράς και των δρόμων. Τη ζωή του και τον άδικο αλλά ηθικά ηρωικό θάνατό του παρουσιάζει στην Απολογία του, ένα μη διαλογικό κείμενο, στο οποίο ο Σωκράτης επιχειρεί να αναιρέσει τις κατηγορίες του Ανυτου, του Μέλητα και του Λύκωνα ότι είναι ασεβής προς τους θεούς και εισάγει «καινά δαιμόνια» στην πόλη και ότι με τη διδασκαλία του διαφθείρει τους νέους. Γραμμένη το 397 ή το 396 π.Χ., η Απολογία Σωκράτους του Πλάτωνα παρουσιάζει, σε πρώτο πρόσωπο, τον Σωκράτη να υπερασπίζεται τον εαυτό του. Μαζί με την Απολογία του Ξενοφώντα αποτελούν την απαρχή μιας ολόκληρης φιλολογικής παράδοσης για τη δίκη του Σωκράτη, θέμα επίσης των διαλόγων Ευθύφρων, Φαίδων και Κρίτων. Ο Κρίτωνας στον ομώνυμο διάλογο επισκέπτεται τον Σωκράτη στη φυλακή και προσπαθεί να τον πείσει να δραπετεύσει. Αναφέρεται στους φίλους του που θα τον χάσουν, στα παιδιά του που θα μείνουν ορφανά, στην αδικία που του έγινε. Σε έναν διάλογο περί δικαιοσύνης, ο Σωκράτης εξηγεί στον φίλο του ότι η απόδρασή του θα ήταν αντίθετη στο δίκαιο, γιατί δεν ήταν οι νόμοι που τον αδίκησαν αλλά οι άνθρωποι. Αυτή η φιλολογική παράδοση, οι απόψεις και η στάση του Σωκράτη σε ζητήματα δικαίου και ηθικής, θα ασκήσει μεγάλη επίδραση στον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Οπως σχολιάζει ο κλασικός φιλόλογος Αλμπιν Λέσκι, «από τη μορφή του Σωκράτη μπροστά στο δικαστήριο και στις ώρες του θανάτου του ξεκίνησε η τεράστια επίδραση επάνω στην πνευματική παράδοση της Δύσης».


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Πολιτισμός περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (14)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ 2ου ΤΟΜΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ | 10/06/2018 19:15
    Είμαι αναγνώστης της Εφημερίδος ¨Βήμα¨. Ευρισκόμενος εκτός Ελλάδος δεν μπόρεσα να προμηθευτώ τον 2ο τόμο του Συμποσίου του Πλάτωνα (προσφορά του Βήματος της 3ης Ιουνίου). Σας παρακαλώ θα ήθελα να με πληροφορήσετε για τον τρόπο απόκτησης του. Ευχαριστώ για την κατανόηση σας. Αθανάσιος Παπαζαρής
    Ανώνυμος / η
    απάντηση00
     
     
    στα περίπτερα ? | 30/04/2018 00:08
    θα κυκλοφορησουν και στα περιπτερα μονοι τους οι τομοι σαν την προηγουμενη σειρα της φιλοσοφιας , ωστε καποιος που τα εχασε να τα παρει ?.
    Ανώνυμος / η
    απάντηση50
     
     
    Φιλοσοφία των Eco- Fedriga | 29/04/2018 18:34
    Υπολείπονται τρεις τόμοι (14,15,16). Τους περιμέναμε ... Άλλαξε κάτι; Δεν θα τουw προσφέρει το Βήμα;
    Φιλοσοφία των Eco- Fedriga?
    απάντηση30
     
     
    καλο αλλα... | 29/04/2018 17:23
    δεν εχει γινει καλα η σελιδοποιηση, με αποτελεσμα το αρχαιο κειμενο να μην ειναι αντικρυστα με το νεο αλλα στη πισω σελιδα.
    κοδρος
    απάντηση30
     
     
    Η Ιστορία της Φιλοσοφίας; | 28/04/2018 21:43
    Οι τόμοι της Ιστορίας της Φιλοσοφίας με την επιστημονική επιμέλεια Umberto Eco τελείωσαν έτσι ξαφνικά; είχαμε μόλις φθάσει στα κείμενα του 17ου αιώνα.
    Ελισσάβετ
    απάντηση40
     
     
    Πόσο κοστίζει ; | 28/04/2018 00:53
    Η τιμή πόσο είναι ρε παιδιά ;
    Damianos
    απάντηση00
     
     
    αλλοι διάλογοι; | 25/04/2018 20:37
    επειδη οι διαλογοι ειναι αινιγματα κ γριφοι που απαντωνται συχνα σε αλλους διαλογους, για να εχει κανεις πληρη αποψη πρεπει να εχει δει το συνολο του εργου του πλατωνα. θα εκδοθει το πληρες εργο του πλατωνα από το βημα ή πάλι θα ξαναδούμε μόνο τους "δημοφιλεις" διαλόγους;
    culob
    απάντηση142
     
     
    ΜΠΡΑΒΟ | 25/04/2018 15:01
    ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΟ ΒΗΜΑ. ΟΛΗ Η ΑΡΧΑΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΤΟ ΣΟΦΟΤΕΡΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΚΡΑΤΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ (ΙΣΩΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ), ΣΤΙΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΠΟΥ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΗΣ.
    ΜΧ
    απάντηση104
     
     
    Μπράβο | 24/04/2018 15:15
    Απίστευτο! Ένα εξαιρετικό έργο!
    ΜΓΤ
    απάντηση123
     
     
     
    kyriakos | 24/04/2018 11:06
    Εύχομαι να είναι γραμμένα καλά ώστε να μην τα διαβάζει το κάθε τσολι, να καταλαβαίνει, λόγω της μετάφρασης και με τη βοήθεια του κλουβιού, αλλά αντί άλλων και να το παίζει σοφιστικέ στόκος βιαζοντας το έργο του Πλάτωνα. Έχετε μεγάλη ευθύνη γιατί ένας "οπλισμενος" με την πίστη ότι έχει διαβάσει και καταλάβει τον Πλάτωνα μπορεί να αποκτήσει επιρροή στην σαβούρα.
    kyriakos
    απάντηση1224
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    μεταφραση | 23/04/2018 13:08
    Μπορέιτε να με ενημερώσετε για τον μεταφραστή της Πολιτείας στην παρούσα έκδοση?
    Γιώργος
    απάντηση451
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων