H Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης που μόλις ολοκληρώθηκε είχε έντονα πολιτικό άρωμα: από τον μεξικανικής καταγωγής Ραούλ Σολίς και τα μοντέλα με τα εσώρουχα, που έφεραν φράσεις του τύπου «Καμιά απαγόρευση – κανένα τείχος» ή το πλέον εύλογο «Γ… το τείχος», ως τον Ραφ Σίμονς, η βελγική καταγωγή του οποίου δεν τον εμπόδισε να κάνει επίσης ένα σχόλιο στην αμερικανική εσωτερική επικαιρότητα, ανοίγοντας και κλείνοντας την επίδειξη για τον οίκο Calvin Klein με το τραγούδι του Ντέιβιντ Μπόουι «This is not America», οι σχεδιαστές αξιοποίησαν δεόντως τη διοργάνωση για να εκφραστούν τόσο για πολιτικά όσο και για κοινωνικά θέματα. Η μεταναστευτική πολιτική του νέου αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ είχε την τιμητική της, ενώ δεν έλειψε η προσπάθεια ευαισθητοποίησης σε θέματα γυναικείας χειραφέτησης και οικογενειακού προγραμματισμού.

Ζήτημα προσωπικό
Ο 32χρονος Σολίς δήλωσε στον Τύπο ότι η επιδιωκόμενη από τον Τραμπ ανέγερση τείχους στα σύνορα με τη χώρα καταγωγής του είναι ζήτημα που αγγίζει τις πλέον ευαίσθητες χορδές του. «Η οικογένειά μου είναι πρώτη γενιά Μεξικανών και κάποιοι από αυτούς θέλησαν να μεταναστεύσουν στην Ηνωμένες Πολιτείες, έτσι το συγκεκριμένο θέμα είναι πολύ προσωπικό για εμένα» δήλωσε χαρακτηριστικά. «Δεν θα ήμουν σε θέση να παρουσιάσω τις συλλογές μου αν δεν μου είχαν δοθεί οι ευκαιρίες που προσφέρει η χώρα αυτή». Η δυνατότητα να δείχνει τη δουλειά του σε μια πόλη όπως η Νέα Υόρκη, που αποτελεί ζυμωτήριο διαφορετικών πολιτισμών, τον έκανε να αισθανθεί πως «θα ήταν πραγματικά κρίμα να έχω μια πλατφόρμα και να μην την αξιοποιήσω για να μιλήσω για ένα ζήτημα που είναι εξαιρετικά σημαντικό…».
Ο Σολίς πιστεύει πως αποτελεί κοινωνική ευθύνη να εκφράζεται κανείς δημόσια και με παρρησία και να αναλαμβάνει δράση για ό,τι τον αφορά ευθέως. «Η βιομηχανία της μόδας – δήλωσε –αποτελούσε πάντα πηγή έμπνευσης για την κουλτούρα, αλλάζοντας τον τρόπο που ζούμε και φαινόμαστε. Η μόδα και τα μηνύματα που κατά καιρούς εκπέμπει έχουν τη δύναμη να αλλάξουν γενιές ολόκληρες».
Αναφορικά με αυτήν καθαυτήν τη συλλογή που παρουσίασε για τη φίρμα LRS, η συλλογή, όπως έγραψε ο αμερικανικός Τύπος, έμοιαζε με μια «διασκεδαστική δημιουργική επανάσταση σε μια ολοένα αυξανόμενη καταπιεστική ατμόσφαιρα». Ο σχεδιαστής υπογράμμισε την ιδέα της Νέας Υόρκης ως μέρους δημιουργικής διαφυγής, την ελευθερία που σου προσφέρει η πόλη να είσαι «τόσο άγριος και ιδιαίτερος όσο θέλεις». Αυτό το πνεύμα, θεωρεί ο Σολίς, είναι όλο και περισσότερο αναγκαίο στις ΗΠΑ του Ντόναλντ Τραμπ.
Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος δηλώνει πως κατά κανόνα δεν εκφράζεται ιδιαίτερα πολιτικά. Στη συγκεκριμένη στιγμή, όμως, κατά τη γνώμη του, δεν μπορεί να το αποφύγει κανείς.
Στην επίδειξη της Τρέισι Ρις για το φθινόπωρο 2017, τέσσερις ποιήτριες, ντυμένες στα μαύρα, στάθηκαν ανάμεσα στα μοντέλα διαβάζοντας ποιήματά τους. Κοινός τόπος της ποίησης η γυναικεία χειραφέτηση –δυνατό θέμα σε ολόκληρη την παρουσίαση της σχεδιάστριας.
Η ίδια η Ρις εμφανίστηκε με τη ροζ κονκάρδα του Οικογενειακού Προγραμματισμού –την οποία μοίρασε η ίδια στους θεατές του σόου –και ένα πουκάμισο με μια φράση της θρυλικής αμερικανίδας ακτιβίστριας Αντζελα Ντέιβις: «Δεν δέχομαι πλέον αυτά που δεν μπορώ να αλλάξω, αλλάζω αυτά που δεν μπορώ να δεχτώ».
Η φθινοπωρινή συλλογή του διδύμου Ντάο Γι Τσόου και Μάξγουελ Οσμπορν (Public School) συμπεριέλαβε μπουφάν με τη φράση «Χρειαζόμαστε ηγέτες» στην πλάτη. Υπήρχαν επίσης κόκκινα καπέλα και μπλουζάκια με το σλόγκαν «Κάντε την Αμερική Νέα Υόρκη», μια διαφορετική εκδοχή του γνωστού συνθήματος της προεκλογικής εκστρατείας του Τραμπ «Κάντε την Αμερική Μεγάλη και Πάλι».
Η ορκωμοσία εμπνέει
Το να χρησιμοποιήσει κανείς τη μόδα –ή ευρύτερα την ενδυμασία –προκειμένου να κάνει μια δήλωση ή να εκφράσει μια στάση ζωής δεν είναι, ασφαλώς, κάτι καινούργιο. Ωστόσο, επισημαίνει ο αμερικανικός Τύπος, «πριν από την προηγούμενη χρονιά, είχε περάσει κάμποσο διάστημα από την εποχή που κάτι τέτοιο ήταν, ας πούμε, της μόδας». Το 2016 ο ακτιβισμός στον χώρο εκφράστηκε με πολλούς τρόπους και κάλυψε διάφορα θέματα. Εν πολλοίς, σχηματοποιήθηκε από την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ: η ορκωμοσία του νέου προέδρου έστειλε κάμποσα μηνύματα τη στιγμή που η «Vogue» δημοσίευσε έναν οδηγό συμπαράστασης σους Αμερικανούς που αισθάνονται ότι απειλούνται. Σύμφωνα με την Τζάσμιν Ααρον, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλο της VOZ –μιας φίρμας πολυτελείας η οποία συνεργάζεται με γυναίκες τεχνίτριες από όλον τον κόσμο –«από τις εκλογές και μετά, οι άνθρωποι αισθάνονται όλο και περισσότερο τη σχέση της μόδας με τον χώρο αυτόν. Είναι η σωστή στιγμή να πάρουμε θέση. Οι άνθρωποι ανησυχούν».
Τον Σεπτέμβριο του 2016, η Μαρία Γκράτσια Κιουρί έκανε το ντεμπούτο της ως καλλιτεχνικής διευθύντριας του οίκου Dior με την ανοιξιάτικη συλλογή του 2017 επικεντρωμένη στη γυναικεία χειραφέτηση, επιλογή που έδενε με το γεγονός ότι η ίδια είναι η πρώτη γυναίκα στο τιμόνι του οίκου από την ίδρυσή του. Από τα πλέον αξιοσημείωτα κομμάτια της επίδειξής της, η διακοσμημένη φούστα από τούλι, συνδυασμένη με ένα λευκό μπλουζάκι που έγραφε «θα έπρεπε όλες να είμαστε φεμινίστριες…».
Είναι γεγονός ότι τα μπλουζάκια αποτελούν προνομιακό μέσο έκφρασης για τον ακτιβισμό της μόδας, παρ’ όλο που η συγκεκριμένη επιλογή έχει και τον αντίλογό της. Ωστόσο, μιλώντας για το μέλλον, ο διεθνής Τύπος αποφαίνεται πως καθώς οι φίρμες κινούνται στην κατεύθυνση της διαφάνειας και της περαιτέρω σύνδεσης με τους πελάτες τους, οι σχέσεις τους με το ευρύτερο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον θα γίνονται όλο και πιο στενές…

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ