Με την ευκαιρία συμπλήρωσης 25 χρόνων από τον θάνατο του πεζογράφου, δοκιμιογράφου και κριτικού Τόλη Καζαντζή (1938-1991), πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη διημερίδα με τίτλο «»Στην μπάντα για τους δίσεχτους καιρούς»: Το έργο του Τόλη Καζαντζή (1938-1991)» στις 13 και 14 Δεκεμβρίου 2016 στην Κεντρική Βιβλιοθήκη Α.Π.Θ. από τον Τομέα Μ.Ν.Ε.Σ. του Τμήματος Φιλολογίας Α.Π.Θ. σε συνεργασία με την «Τέχνη» Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία.

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1938, ο Τόλης Καζαντζής σπούδασε νομικά στο ΑΠΘ (1956-1960) και εργάστηκε ως δικηγόρος. Από τους βασικούς συνεργάτες του περιοδικού Διαγώνιος, δημοσίευσε πεζά και κριτικά του στα περιοδικά Αντί, Διαβάζω, Εντευκτήριο, , Η Λέξη, Οδός Πανός, Ο Παρατηρητής, Ο Πολίτης, Το Δέντρο, και στις εφημερίδες Ελευθεροτυπία, Αυγή, Πρώτη, Καθημερινή, Θεσσαλονίκη.
Στη λογοτεχνία εμφανίστηκε, το 1959, με δημοσιεύσεις κειμένων σε νεανικά περιοδικά. Εξέδωσε τα αφηγήματα Η κυρα-Λισάβετ (1975), Οι πρωταγωνιστές (1983), Μια μέρα με τον Σκαρίμπα (1985), τα διηγήματα Η παρέλαση (1976), Ενηλικίωση (1980), Καταστροφές (1987), Το τελευταίο καταφύγιο (1989). Το 1967, σε συνεργασία με τη σύζυγό του Φανή Κισκήρα και τον Κλείτο Κύρου, εξέδωσε τη μετάφραση Γκυγιώμ Απολλιναίρ. Ποιήματα, και το 1991, λίγο πριν από τον θάνατό του, συγκέντρωσε ένα μέρος από τα κριτικά του κείμενα στον τόμο: Η πεζογραφία της Θεσσαλονίκης, 1912-1983. Μελετήματα, 1966-1991. Μεταθανάτια εκδόθηκαν η συλλογή διηγημάτων του Ματαιότης ματαιοτήτων (1994) και το νεανικό του έργο Οιδίπους τύραννος (2002). Τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο μυθιστορηματικής βιογραφίας (1986).
Στα έργα του, λαϊκοί χαρακτήρες, με συχνά θυμόσοφη διάθεση, πρωταγωνιστούν σε περιστατικά τα οποία ανασύρει η μνήμη του συγγραφέα από τα παιδικά του χρόνια στην Κατοχή και από τα εφηβικά του χρόνια, για να ενταχθούν αργότερα σε ένα μυθικό προσωπικό πλαίσιο με ιδιάζοντα χαρακτηριστικά. Ρεαλισμός που δίνει προοδευτικά τη θέση του σε μια γραφή συνειρμική με ποιητικά στοιχεία, σαρκασμός και ανελέητη διακωμώδηση αλλά και τόνος οργισμένος είναι ορισμένα από τα στοιχεία της γραφής του που παραπέμπουν στον Σκαρίμπα.