Τα τελευταία χρόνια δεν είναι λίγοι οι συνθέτες όπερας που εμπνέονται από τη σύγχρονη, κοινωνική θεματολογία. Κατά κανόνα ο συνδυασμός έχει ενδιαφέρον αφού φαίνεται ότι αποτελεί επιτυχή τρόπο προσέγγισης ενός νέου τύπου κοινού στο λυρικό θέατρο. Ωστόσο τα πράγματα για τον νεαρό ρώσο συνθέτη Ιλια Ντεμούτσκι και την καινούργια του όπερα με τίτλο «Νέα Ιερουσαλήμ» δεν είναι τόσο απλά αφού μάταια εδώ και αρκετό καιρό προσπαθεί να τη δει να ανεβαίνει στη σκηνή…

Στο πρόσφατο παρελθόν δύο τουλάχιστον θέατρα στην Αγία Πετρούπολη αρνήθηκαν να «στεγάσουν» την πρεμιέρα, ενώ προ ημερών προστέθηκε ένα ακόμη ύστερα από επίθεση που δέχθηκε ο ίδιος ο 31χρονος συνθέτης με τρόπο βγαλμένο κυριολεκτικά από κινηματογραφική ταινία: κάποιος του έστειλε ένα e-mail καλώντας τον σε συνέντευξη για λογαριασμό ενός τηλεοπτικού δικτύου και όταν ο Ντεμούτσκι εμφανίστηκε στο ραντεβού του επιτέθηκε χτυπώντας τον… Αιτία για όλα αυτά, το θέμα της όπερας ή μάλλον ο κεντρικός χαρακτήρας: ένας κυνηγός παιδόφιλων.

Τις πρώτες ενοχλήσεις δέχθηκε ο συνθέτης από την Αστυνομία της Αγίας Πετρούπολης, οι αξιωματούχοι της οποίας του δήλωσαν ότι είναι αντίθετοι με το θέμα της παιδοφιλίας. Αμέσως μετά άρχισε να δέχεται απειλές από ακραία εθνικιστικά στοιχεία της πόλης. Ο ίδιος παραμένει ψύχραιμος. Συχνά, λέει, η έμπνευση από την πραγματικότητα προκαλεί αντιδράσεις. «Αυτή όμως είναι η ουσία της δημιουργικής δουλειάς».

Ισμα Μ. Τουλάτου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ