Ενας πρώην αστυνομικός (Tζέιμς Στιούαρτ) που δεν κατάφερε να προστατέψει αποτελεσματικά μια γυναίκα που δολοφονήθηκε (Κιμ Νόβακ), συναντά κάποια που της μοιάζει εκπληκτικά. Πρόκειται όμως για μετενσάρκωση ή πλεκτάνη;
Ο Αλφρεντ Χίτσκοκ μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα «Μεταξύ των Πεθαμένων» των συγγραφέων της «Διαβολογυναίκας» Πιέρ Μπουαλό και Τομά Νασεζάκ και αυτή η μίξη μεταφυσικής, νεκροφιλίας, αυτοκτονίας και ξεκάθαρης απάτης, όχι απλώς κεντρίζει την περιέργεια αλλά έχει γίνει σημείο αναφοράς σε όλους του λάτρες της 7ης Τέχνης.
Και έχει επηρεάσει αφάνταστα πολλούς μεταγενέστερους κινηματογραφιστές
Η παραγωγής 1958 ταινία, που ήταν η τέταρη και τελευταία συνεργασία του Στιούαρτ με τον Χίτσκοκ, μετέτρεψε την Κιμ Νόβακ σε σταρ. Ομως για διάφορους λόγους η ηθοποιός δεν έπαιξε σε πάρα πολλές ταινίες και σίγουρα δεν κατάφερε ποτέ να ξεπεράσει την εικόνα της Μαντλέν/ Τζούντι του «Δεσμώτη του ιλίγγου» (δείτε σχετικό βίντεο).
Η ογδοντάχρονη από τον περασμένο Φεβρουάριο καλλιτέχνις εφέτος θα τιμηθεί από το φεστιβάλ των Κανών σε μια βραδιά κατά την οποία ο «Δεσμώτης του ιλίγγου» θα προβληθεί ψηφιακά αποκαταστημένος.
Ανάμεσα στους πιο αξιομνημόνευτους ρόλους της Νόβακ είναι το «Φίλησέ με κουτέ» του Μπίλι Γουάιλντερ, το «Ηρθες αργά αγάπη μου» του Ρίτσαρντ Κουίν (επίσης με τον Στιούαρτ) και το «Θ’ ανταμώσουμε σαν ξένοι» στο πλευρό του Κερκ Ντάγκλας. Τελευταία ταινία της Νόβακ μέχρι σήμερα είναι το παραγωγής 1991 θρίλερ του Μάικ Φίγκις «Ερωτική καταιγίδα».
Το όνομα της Νόβακ έχει συνδεθεί αρκετά με το φεστιβάλ των Κανών το οποίο η ηθοποιός επισκέφτηκε για πρώτη φορά το 1959 για την παρουσίαση της ταινίας του Ντέλμπερτ Μαν «Περασμένα μεσάνυχτα» («Middle of the Night»).
«Αυτό που είχε ενδιαφέρον με τον «Δεσμώτη του ιλίγγου» ήταν ότι όλο το σκηνικό της ταινίας αντανακλούσε αυτό που περνούσα εκείνη την εποχή» έχει πει στο παρελθόν η Νόβακ. «Ηταν η ιστορία μιας γυναίκας αναγκασμένης να παραστήσει κάποια που δεν ήταν».
Οντως, η Νόβακ εν τέλει απομακρύνθηκε από τον κινηματογράφο μη αντέχοντας την πίεση των ακνόνων των στούντιο. Η καριέρα της σταμάτησε απότομα και και τα εικαστικά πήραν την θέση της υποκριτικής.
Η προβολή του «Δεσμώτη του Ιλίγγου» στις Κάννες εντάσσεται στο πρόγραμμα Cannes Classics.