Η παρέα των ζώων που με τις περιπέτειές της διασκέδασε την υφήλιο στις προηγούμενες δύο ταινίες «Μαδαγασκάρη» επιστρέφει με μια τρίτη ταινία της ίδιας σειράς που τιτλοφορείται «Μαδαγασκάρη 3: Οι φυγάδες της Ευρώπης». Η ταινία, που σκηνοθετήθηκε από το τιμ των προηγούμενων ταινιών (Τοντ Μακ Γκαρθ, Ερικ Ντάρνελ, Κόνραντ Βέρνον), είναι η διασκεδαστικότερη και πιο έξυπνη όλων.

Αυτή τη φορά ο Αλεξ το λιοντάρι (φωνή Μπεν Στίλερ), ο Μάρτι η ζέβρα (φωνή Κρις Ροκ), ο Μέλμαν η καμηλοπάρδαλη (φωνή Ντέιβιντ Σουίμερ), η Γκλόρια ο ιπποπόταμος (φωνή Τζέιντα Πίνκετ-Σμιθ), μαζί φυσικά με το απίστευτο κουαρτέτο των Τζέιμς Μποντ πιγκουίνων και των δύο εξωτικών πλασμάτων Τζούλιεν και Μορίς, πιάνουν δουλειά σε τσίρκο προκειμένου να επιστρέψουν σπίτι τους, στον ζωολογικό κήπο της Νέας Υόρκης.

Οπως πάντα οι σκηνοθέτες, που είναι μεγάλοι καλλιτέχνες του animation, κατορθώνουν να πλάσουν νέους απολαυστικούς ήρωες, ανανεώνοντας έτσι την «πινακοθήκη» των ζώων. Κάθε πλάσμα στο τσίρκο έχει τον δικό του χαρακτήρα, από τον γέρο Ιταλό Στέφανο (φωνή Μάριν Σορτ) ως τον σκληροτράχηλο τίγρη Βιτάλι (φωνή Μπράιαν Κράνστον) που είναι ένας αμετανόητος υπερασπιστής του παραδοσιακού και αρνείται τον μοντερνισμό που φέρνει μαζί της η γνωστή παρέα.

Ο μεγαλύτερος εχθρός τους όμως είναι που κλέβει την παράσταση. Μια γαλλίδα αστυνόμος ζώων που θυμίζει τη Μαρλένε Ντίτριχ στο πολύ «σκυλέ» της απογειώνει κυριολεκτικά την ταινία. Το highlight της, όταν τραγουδά το «Νon rien de rien» της Εντίτ Πιαφ, με βρήκε πεσμένο στο πάτωμα από τα γέλια.

Με τη φωνή της θαυμάσιας Φράνσες Μακ Ντόρμαντ στην πρωτότυπη εκδοχή της ταινίας, η οποία δεν θα προβληθεί μόνο μεταγλωττισμένη αλλά και στην πρωτότυπη αγγλική εκδοχή της.

Βαθμολογία: 4

Αίθουσες 35 MM
: ΑΒΑΝΑ, ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ, ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – ΑΜΙΚΟ – ΑΝΟΙΞΗ, ΧΑΪΔΑΡΙ – ΑΝΕΣΙΣ – ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ – ΑΡΤΕΜΙΣ, ΠΑΠΑΓΟΥ – ΓΑΛΑΤΣΙ – ΝΑΝΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ – ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ, ΠΛΑΚΑ –
STER CINEMAS ΙΛΙΟΝ – VILLAGE ATHENS METRO MALL – VILLAGE MALL – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ΑΛΕΞ, ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ – ΠΑΛΛΗΝΗ – ΤΥΜΒΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑ – ΠΕΡΑΝ, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΑΙΓΛΗ, ΣΑΡΩΝΙΔΑ – ΦΟΙΒΟΣ, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΑΛΙΚΗ, ΔΡΟΣΙΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ
ΑΘΗΝΑ 3d: ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΝΑΝΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER CINEMAS ΙΛΙΟΝ – VILLAGE ATHENS METRO MALL – VILLAGE MALL – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ΒΑΡΚΙΖΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY –
VILLAGE MED COSMOS – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ – ΕΛΛΗΝΙΣ

IRA και ψυχολογία
Ο βρετανός σκηνοθέτης Τζέιμς Μαρς, γνωστός από το βραβευμένο με Οσκαρ ντοκυμαντέρ «Man on wire», υπογράφει την τρίτη ταινία μυθοπλασίας του, τον «Χορό των κατασκόπων» («Shadow dancer», Αγγλία / Ιρλανδία, 2012) που διανέμεται με καθυστέρηση στη χώρα μας, αρκετούς μήνες μετά το Φεστιβάλ Βερολίνου, όπου εφέτος τον Φεβρουάριο έκανε παγκόσμια πρεμιέρα.

Ψυχολογικό δράμα σε νουάρ στυλ και με το στοιχείο της περιπέτειας να λειτουργεί «περιφερειακά» στο σενάριο, η ταινία «επιστρέφει» στην εποχή των μεγάλων αναταραχών ανάμεσα στους Βρετανούς και στους Ιρλανδούς εστιάζοντας στο πρόσωπο μιας ιρλανδής μαχήτριας του IRA (Αντρέα Ράισμπορο) που δέχεται (εξ αναγκασμού) να γίνει πράκτορας των Βρετανών.

Η ιστορία αρχίζει το 1973, όταν, κοριτσάκι ακόμη, η κεντρική ηρωίδα δέχεται ένα μεγάλο πλήγμα στη ζωή της και αργότερα μεταφέρεται στο 1993, όταν, μητέρα πλέον, δρα υπό την ομπρέλα του IRA.

Ο Μαρς δεν ενδιαφέρεται να λάβει πολιτική θέση αλλά να ανιχνεύσει τον εσωτερικό κόσμο των ηρώων, να τους «σκανάρει» με αληθινό ενδιαφέρον, ενίοτε με συμπάθεια. Η αισθητική της ταινίας τής προσθέτει γοητεία και ατμόσφαιρα παρόμοια με εκείνη στη (σαφώς ανώτερη) «Ματωμένη Κυριακή» του Πολ Γκρίνγκρας και ο Κλάιβ Οουεν είναι πολύ καλός στον ρόλο του συμπονετικού βρετανού πράκτορα που αναλαμβάνει τη στρατολόγηση της κεντρικής ηρωίδας.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΑΘΗΝΑΙΑ – ΨΥΡΡΗ – ΦΙΛΟΘΕΗ – ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ – ΦΙΛΙΠ – ΑΚΤΗ

Ο Ρόμπερτ Πάτινσον αριβίστας ζιγκολό
Το «Επικίνδυνο πάθος» («Bel ami», Αγγλία / Ιταλία, 2010) είναι μια αξιοπρεπής, ακαδημαϊκά γυρισμένη κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος «Ο φιλαράκος» του Γκυ ντε Μοπασάν που γράφηκε το 1885 και έγινε μπεστ σέλερ. Σκηνοθετημένη από δύο νεαρούς σκηνοθέτες, τον Ντέκλαν Ντόνελαν και τον Νικ Ορμεροντ, η ταινία έχει τον Ρόμπερτ Πάτινσον στον κεντρικό ρόλο του Ζορζ, νεαρού αριβίστα ο οποίος προκειμένου να ανεβεί στη γαλλική υψηλή κοινωνία των τελών του 19ου αιώνα, θα παίξει το παιχνίδι αρκετών γυναικών (ανάμεσα στις οποίες Ούμα Θέρμαν, η Κριστίν Σκοτ Τόμας και η Κριστίνα Ρίτσι).

Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα και ο Ζορζ γνωρίζοντας καλά τον στόχο του παγώνει και την τελευταία ρανίδα συναισθήματός του για να τα καταφέρει. Το ερώτημα είναι κατά πόσο έτοιμος είναι να πληρώσει το τίμημα του να είναι ένας καλός ακροατής που κάνει καριέρα έχοντας ακολουθήσει κατά γράμμα τη συμβουλή που λέει ότι «ο καλύτερος τρόπος για να κερδίσεις στο Παρίσι δεν είναι να τα έχεις καλά με τους ισχυρούς άνδρες της πόλης αλλά με τις συζύγους τους».
Ηρεμη δύναμη της ταινίας ο Πάτινσον, ένας ανήσυχος ηθοποιός που δείχνει ότι θέλει να ξεφύγει για τα καλά από τον Εντουαρντ Κάλεν της σειράς ταινιών «Λυκόφως» και υπήρξε σίγουρα μια έξυπνη επιλογή για τον ρόλο του Ζορζ
(δείτε συνέντευξη της Ούμα Θέρμαν στο https://www.tovima.gr/culture/article/?aid=471860).
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΑΒΑΝΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΔΕΞΑΜΕΝΗ – ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ, ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΧΛΟΗ – ΒΑΡΚΙΖΑ ΘΕΡΙΝΟ – ΟΡΦΕΑΣ, ΣΑΡΩΝΙΔΑ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ – ODEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – VILLAGE MALL – VILLAGE PΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ

Φτωχός συγγενής του «Hangover»
Η τελευταία ταινία του σκηνοθέτη της «Πρισίλας, βασίλισσας της ερήμου» Στίβεν Ελιοτ με τον αστείο τίτλο (έλεος δηλαδή!) «Οι κουμπάροι και το κριάρι» («A few best men», Αυστραλία, 2011) μοιάζει με φτωχό συγγενή του «Hangover» σε αυστραλέζικο φόντο και με ηθοποιούς που, σε αντίθεση με την αμερικανική ταινία, δεν έχουν λάμψη και χαρακτήρα. Οι κουμπάροι του τίτλου λοιπόν (Τιμ Ντραξλ, Κρις Μάρσαλ, Κέβιν Μπίσοπ) ταξιδεύουν από τη Βρετανία στην Αυστραλία προκειμένου να παντρέψουν τον καλύτερό τους φίλο (Ξαβιέ Σάμιουελ).

Το κριάρι, από την άλλη πλευρά, ανήκει στον πεθερό του γαμπρού και όταν κάποια στιγμή το άμοιρο το ζωντανό εξαφανίζεται τα προβλήματα αρχίζουν. Τα προβλήματα ωστόσο της ίδιας της ταινίας έχουν αρχίσει πολύ νωρίτερα και αφορούν το σενάριό της, που ενώ θα μπορούσε να ξεφύγει κάπως από το επίπεδο της φαρσοκωμωδίας, εν τέλει δεν της επιτρέπει να αναπνεύσει. Το μόνο που ευχαριστήθηκα στην ταινία ήταν η παρουσία της Ολίβια Νιούτον Τζον, και μάλιστα σε εξαιρετική φόρμα, που υποδύεται την ξανθιά πεθερά.

Βαθμολογία: 1
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ – ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ – ODEON ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΣ ΜΑΡΟΥΣΙ – ΝΑΝΑ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE PENTH – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΚΟΡΑΛΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY – VILLAGE COSMOS
Επαναλήψεις
>«Το τελευταίο κύμα» («The last wave», Αυστραλία, 1977) του Πίτερ Γουίρ. Στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας ένας δικηγόρος (Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν) ανακαλύπτει ότι, σύμφωνα με μια αρχαία προφητεία, ο κόσμος σύντομα θα καταστραφεί. Αριστουργηματικό μεταφυσικό δράμα που εξελίσσεται σε θρίλερ μυστηρίου, γεμάτο συμβολικούς γρίφους, πεσιμιστικές προβλέψεις και περιστατικά πέραν της λογικής τα οποία ο Γουίρ αντιμετωπίζει ως φυσιολογικά. Η ιδέα στηρίζεται σε έναν αρχαίο μύθο των Αβοριγίνων, σύμφωνα με τον οποίο ο κόσμος θα βουλιάξει κάτω από ένα γιγαντιαίο τελευταίο κύμα. Επίμαχο σχόλιο για την αδυναμία του δυτικού ανθρώπου να επικοινωνήσει με τα στοιχεία της φύσης. Απέσπασε εγκωμιαστικές κριτικές στην εποχή του και ανήκει στα ορόσημα του cinema fantastique.
Βαθμολογία: 5
Αίθουσες: ΛΑΪΣ (ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ) – ΔΑΝΑΟΣ

>«Το μαγαζάκι της γωνίας» («The shop by the corner», ΗΠΑ,, 1940) του Ερνστ Λιούμπιτς. Η ταινία στην οποία στηρίχθηκε η πολύ πιο πρόσφατη επιτυχία «Εχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας» είναι ένα δροσερό ερωτικό γαϊτανάκι του μετρ Λιούμπιτς, με φόντο την Βουδπέστη και με τον Τζέιμς Στιούαρτ και την Μάργκαρετ Σάλιβαν να τσακώνονται σαν τον σκύλο με τη γάτα ως συνάδελφοι πωλητές σε κατάστημα με είδη δώρων. Ερωτική διάθεση, ρομαντική ατμόσφαιρα αλλά και μια αρκετά επίκαιρη ταινία σε ότι αφορά την σχέση εργαζόμενου – εργοδότη.
Ναθμολογία: 3
Αίθουσες: ΒΟΞ