«Oύτε ένας δεν μου τηλεφώνησε για να με επικρίνει»
δήλωσε ο πατήρ Τιμόθεος Κιλίφης σε εβδομαδιαίο περιοδικό, αναφερόμενος στο διαφημιστικό τρέιλερ που γύρισε όχι για τις ανάγκες της Εκκλησίας, αλλά για τις ανάγκες του Αlter. Για ποιον λόγο όμως να επικρίνεις κάποιον άνθρωπο της τηλεόρασης, επειδή πρωταγωνίστη
σε σε διαφήμιση; Γιατί τον πατέρα Τιμόθεο τον γνωρίζουμε κυρίως ως πανελίστα που μιλάει επί παντός επιστητού και δευτερευόντως ως ιερέα. Ανήκει στην κατηγορία των παπάδων που βρήκαν στη μικρή οθόνη τον επικοινωνιακό Παράδεισό τους. Εναν καλωδιακό Κήπο της Εδέμ, ο οποίος τους προσφέρει αν όχι γαλήνη και ηρεμία κάτι πιο σημαντικό, ως φαίνεται, για την ψυχή τους: αναγνωρισιμότητα, φήμη, δημοσιότητα.

Ο ιερέας Τιμόθεος Κιλίφης δέχθηκε, για τις ανάγκες διαφημιστικού τρέιλερ, να εξομολογήσει μπροστά στην κάμερα, στη Μονή Πεντέλης, τη Νίκη Κάρτσωνα επειδή παλαιότερα είχε «απιστήσει» στον Νίκο Παπαδάκη εγκαταλείποντας την εκπομπή που παρουσίαζαν μαζί. «Το έκανα για να προσελκύσω περισσότερη νεολαία στην Εκκλησία, για να φέρω κοντά μας τον σύγχρονο άνθρωπο» δικαιολογήθηκε ο ίδιος. Το αν ο σύγχρονος άνθρωπος ήρθε κοντά τους θα φανεί από τις θεαματικότητες της εκπομπής της Κάρτσωνα. Οσο για τον αριθμό των νεολαίων που αποφάσισαν να εκκλησιαστούν μετά την προβολή του σποτ, έχει κανένας αμφιβολία ότι είναι από μηδαμινός ως ανύπαρκτος; Τσάμπα η θυσία του ιερέα στον βωμό της τηλεθέασης!

Ο πρωτοπόρος Χριστόδουλος
Βεβαίως ο πατέρας Τιμόθεος δεν είναι ο μοναδικός ιερέας που έχει ασπαστεί το δόγμα της τηλεόρασης. Αρκετοί συνάδελφοί του, συνοδοιπόροι του στον ανηφορικό και επίπονο δρόμο της Ορθοδοξίας, βρήκαν στην άνεση των στούντιο έναν πιο αναπαυτικό χώρο από τον άμβωνα. Εναν χώρο από όπου μπορούν να κηρύττουν τον λόγο του Θεού (και όχι μόνο) στα πλήθη. Τα τελευταία χρόνια η Εκκλησία εκμεταλλεύθηκε στο έπακρον τις δυνατότητες της μικρής οθόνης. Ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ήταν ο πρώτος από τους επικεφαλής της Ελλαδικής Εκκλησίας που ρίχτηκε με πάθος στο επικοινωνιακό παιχνίδι: συγκεντρώνοντας γύρω του τις κάμερες, απευθυνόμενος στους πιστούς με την αμεσότητα ανθρώπου που έχει σπουδάσει την τέχνη της τηλεόρασης, αναδεικνύοντας εαυτόν τον πιο επιτυχημένο αυτοδίδακτο τηλεστάρ των τελευταίων ετών. Την ίδια στιγμή οι μητροπολίτες Θεσσαλονίκης κ. Ανθιμος και Ζακύνθου κ. Χρυσόστομος ακολουθούσαν το παράδειγμά του μιλώντας σε δελτία ειδήσεων, πρωινές ενημερωτικές εκπομπές και βραδινά τοκ σόου για θέματα της Εκκλησίας και όχι μόνο. Ακόμη και σήμερα, που μετά τον θάνατο του Χριστόδουλου ο νέος Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος έχει στρέψει την πλάτη του στην τηλεόραση, ο Ανθιμος συνεχίζει με κάθε ευκαιρία τις εμφανίσεις του- με προτίμηση στο Μega, όπου παραδοσιακά κατηγορεί τον Δημήτρη Καμπουράκη ότι δεν είναι καλός χριστιανός. Κάνοντας, την ίδια στιγμή, τη δική του προπαγάνδα για το Σκοπιανό, αλλά και επιχειρώντας να μπλοκάρει θέματα όπως η καύση των νεκρών, το σύμφωνο συμβίωσης των ομοφυλοφίλων ή η προαιρετική διδασκαλία των θρησκευτικών στα σχολεία. (Ως και στο… κανιβαλιστικό χιουμοριστικό μαγκαζίνο «Καληνύχτα Ελλάδα» του ΑΝΤ1 εμφανίστηκε!) Οι συνεχιστές της παράδοσης

Ο πατήρ Τιμόθεος Κιλίφης «εξομολογεί» την παρουσιάστρια του Αlter Νίκη Κάρτσωνα για τις ανάγκες του διαφημιστικού τρέιλερ της εκπομπής της

Δεν είναι όμως μόνο οι υψηλά ιστάμενοι ιερείς εκείνοι που χρησιμοποιούν την τηλεόραση για να περάσουν τα μηνύματά τους. Πριν από μερικά χρόνια ο παπα-Τσάκαλος δεν άφηνε εκπομπή για εκπομπή που να μη βγει για να περιπαίξει τους «ντιντήδες», για να χαρακτηρίσει απαξιωτικά τον τότε ΓΓ του ΟΗΕ Κόφι Αναν «αράπη» τρώγοντας ανέμελα πασατέμπο, για να εκφράσει τη χριστιανική πίστη του στον… κομμουνισμό, για να προκαλεί με δηλώσεις που επιβεβαίωναν τον θρησκευτικό μεσαίωνα στον οποίο εξακολουθούσε και εξακολουθεί να ζει μερίδα των κληρικών που επιμένουν να παρασύρουν τους πιστούς που τους ακολουθούν ή και για να κοιμηθεί μπροστά στην κάμερα αν η κουβέντα τραβούσε σε μάκρος. Προβλήματα υγείας τον υποχρέωσαν αρχικά να περιορίσει και στη συνέχεια να σταματήσει τις εμφανίσεις του. Στο πόδι του έμειναν όμως ο πατέρας Στυλιανός Καρπαθίου και ο πατέρας Τιμόθεος Κιλίφης.

Ο πρώτος, σταθερός θαμώνας των πάνελ ως «ιερέας-ψυχίατρος», έχει κατά καιρούς σοκάρει με την (αντιεπιστημονική, όπως συχνά έχει καταγγελθεί) απολυτότητα και μονολιθικότητα των απόψεών του δηλώνοντας μεταξύ άλλων ότι η Μαρία Κάλλας, επειδή είχε ζητήσει να αποτεφρωθεί μετά θάνατον και επειδή έπασχε από κατάθλιψη, δεν μπορεί να αποτελεί πρότυπο για τους Ελληνες. Αλλά και ότι τα μέλη του ροκ συγκροτήματος Slipknot είναι ψυχοπαθολογικές και επικίνδυνες προσωπικότητες επειδή φορούν μάσκες (ειδήσεις του Αlter). Ο δεύτερος, ο πατέρας Κιλίφης, που στήνει τις δικές του παραστάσεις μέσα από λογής εκπομπές (εκείνη του Γιώργου Αυτιά είναι η αγαπημένη του), είναι πιο χαμογελαστός και επιεικής από τον αμείλικτο Καρπαθίου (ο οποίος πολέμησε με μανία και τον νόμο υπέρ των αμβλώσεων) αλλά εξίσου… τηλεμανής. Και πρόθυμος πάντα να μοιράσει ημερολογιάκια ή σημαιάκια της… ΑΕΚ στους παρισταμένους.

Από δίπλα και ο πατήρ Ιωάννης Διώτης («Οι ομοφυλόφιλοι είναι συνάνθρωποίμας. Αλλά είναι αξιολύπητοι. Η κατάστασή τους δημιουργεί αποτροπιασμό στην κοινωνία!Πρέπει να προστατεύσουμε την κοινωνία να μη γίνει ανώμαλη») , έτοιμος να φανατιστεί (όπως τότε που βγήκε για να εκφράσει τον αποτροπιασμό του για την καύση των νεκρών) μόλις αισθανθεί ότι η Εκκλησία απειλείται. Χωρίς, υποθέτουμε, να μπορεί να καταλάβει ότι οι μόνοι που απειλούν το κύρος της Εκκλησίας είναι οι άνθρωποί της όταν το περιφέρουν και το ευτελίζουν στα κανάλια. Το αυτό δεν έκαναν για πολλούς μήνες οι «Παπαροκάδες» (πατήρ Νεκτάριος Μουλατσιώτης και Σία) με τα κάκιστου γούστου τραγούδια τους («Κράτησε την πίστη σφιχτά, στα μεγάλα ιδανικά/ η πατρίδα δεν πουλιέται, η Εκκλησία δεν πεθαίνει/ κι η ιστορία δεν ξεχνιέται», «Μέσα μου θα έχω αίμα και δάκρυ ελληνικό/ Ελλάδα μου σε αγαπώ…» κ.λπ.)και τα παρωχημένα βιντεοκλίπ τους; Αυτό δεν έκανε και ο μοναχός Εφραίμ όταν χαρακτήριζε με επιθετικό τρόπο τους δημοσιογράφους και τους κάμεραμαν «αλιβάνιστους και αλειτούργητους» ή όταν δήλωνε «ο πλούτος δεν εμπίπτει στα αμαρτήματά μας»; (Η τηλεθέαση εμπίπτει;)

Οι Λειτουργίες και το μνημόσυνο για τον Μάικλ Τζάκσον
Αν ορισμένοι θερμόαιμοι ιερείς συμβάλλουν με την παρουσία τους στην άνοδο της θεαματικότητας ενός π.χ. τοκ σόου (παρ΄ ότι, σύμφωνα με μαρτυρία ανθρώπου της τηλεόρασης, τα υψηλότερα νούμερα σημειώνονταν επί Χριστόδουλου ), οι αριθμοί της ΑGΒ δείχνουν ότι υπάρχει πάντα ένα σεβαστός αριθμός τηλεθεατών που κι αν δεν προτιμούν τις τηλεμαχίες των ιερέων παρακολουθούν σταθερά τις αναμεταδόσεις της Θείας Λειτουργίας. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία η λιτάνευση της εικόνας της Παναγίας της Τήνου στις 15 Αυγούστου 2009 σημείωσε εντυπωσιακά νούμερα για την κρατική τηλεόραση: την αναμετάδοση από την ΕΤ3 (επειδή λειτουργούσε ο Ανθιμος Θεσσαλονίκης) παρακολούθησαν 120.000 άτομα, ενώ από την ΕΤ1 190.000 άτομα. Οσο για την κυριακάτικη Λειτουργία, αυτή προσελκύει κάθε εβδομάδα το ενδιαφέρον 100.000 τηλεθεατών και βάλε. Τέλος η μοναδική εκπομπή θρησκευτικού περιεχομένου που προβάλλει η ελληνική τηλεόραση, το «Αρχονταρίκι» (ΕΤ1), σημειώνει νούμερα που πολλές άλλες (ψυχαγωγικές) παραγωγές της ΕΤ θα ζήλευαν. Ενδεικτικά την εκπομπή στις 30.8.2009 παρακολούθησαν 88.000 άτομα, ενώ εκείνη στις 13.9.2009 παρακολούθησαν 96.000 άτομα.

Αυτά τα στοιχεία γνωρίζει, ως φαίνεται, ο Ανθιμος και παρ΄ ότι προτιμά τις ζωντανές συνδέσεις από την άνεση του μητροπολιτικού γραφείου του, όταν αυτό είναι δύσκολο δεν έχει πρόβλημα να πηγαίνει ο ίδιος στο στούντιο της ΕΤ3 για να διευκολύνει τους δημοσιογράφους που τον καλούν. Γιατί αυτό που προέχει είναι να γίνει το γύρισμα. Αυτά τα γνωρίζουν και ιερείς που έχουν συλληφθεί από κρυφές κάμερες να σουφρώνουν τα παγκάρια, γι΄ αυτό και έχουν επιτεθεί στους δημοσιογράφους με ακατονόμαστες εκφράσεις προσπαθώντας να αποτρέψουν ή να διακόψουν την προβολή των ενοχοποιητικών βίντεο. Ηταν οι άτυχοι της υπόθεσης, καθώς η τηλεόραση δεν τους δόξασε αλλά τους δυσφήμησε. Τα έχει όμως και αυτά το παιχνίδι… Οπως έχει και τα ευτράπελά του: το μνημόσυνο π.χ. που τέλεσε πρόσφατα ορθόδοξος ιερέας, μπροστά στις κάμερες, στη μνήμη του Μάικλ Τζάκσον, στην αυλή του σπιτιού όχι της οικογένειας Τζάκσον, αλλά ενός αναξιοπαθούντος που τα τελευταία χρόνια σταδιοδρομεί στα κανάλια ως «εθνικός σταρ»!