Στη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας εισήλθε σήμερα, Πέμπτη, ο διαγωνισμός για το μεγαλύτερο έργο μετρό της Ευρώπης, αλλά και ένα πολυαναμενόμενο κατασκευαστικό πρότζεκτ για την ελληνική αγορά, τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας. Οι τρεις προεπιλεγέντες ανάδοχοι έλαβαν σήμερα τα συμβατικά στοιχεία (τεύχη και σχέδια) για το Β’ στάδιο.
Οι τρεις υποψήφιες κοινοπραξίες, για το έργο συνολικού προϋπολογισμού 1,51 δισ. ευρώ, είναι οι εξής:
1. ΤΕΡΝΑ ΑΕ- VINCI-SIEMENS AG «TVS»
2. J+P ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA -ALSTOM TRANSPORT S.A.
3. ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ –ANSALDO STP S.p.A –HITACHI RAIL ITALY SPA
Η δεύτερη φάση του διαγωνισμού θεωρείται -και είναι- η πιο κρίσιμη, μιας και με την ολοκλήρωσή της οι προεπιλεγείσες κοινοπραξίες θα κληθούν να δώσουν τις οικονομικές τους προσφορές. Η ημερομηνία ορόσημο είναι η 10η Δεκεμβρίου 2018, ημέρα Δευτέρα, όμως ως είθισται σε τέτοιου μεγέθους έργα και με όλες τις μεγάλες εταιρείες να διεκδικούν το έργο μέχρι τελικής πτώσεως, δεν αποκλείεται να χρειαστεί περισσότερος χρόνος, ειδικά σε περιπτώσεις ενστάσεων.
Ο τόνος δόθηκε ήδη από την πρώτη φάση. Οι προδικαστικές προσφυγές και οι αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων των διαγωνιζομένων οδήγησαν την τύχη του έργου στο ΣτΕ, το οποίο και άνοιξε τελικά το δρόμο για τη δεύτερη φάση τον περασμένο Μάιο. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί η προσφυγή της κοινοπραξίας FCC-ARCHIRODON-Μυτιληναίος κατά του αποκλεισμού της λόγω μη επάρκειας τεχνικής εμπειρίας.
Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα εκτιμάται ότι ο οριστικός ανάδοχος μπορεί να επιλεγεί στο πρώτο εξάμηνο του 2019, αν και η στόχευση είναι αυτό να γίνει στους πρώτους μήνες του επόμενου έτους. Αυτό σημαίνει ότι η υλοποίηση του έργου θα ξεκινήσει, εάν έχουμε το καλύτερο σενάριο, το δεύτερο εξάμηνο του 2019. Η προβλεπόμενη διάρκεια υλοποίησης του έργου ανέρχεται σε 8 χρόνια.
Εντωμεταξύ, όσο προχωρούν οι διαδικασίες της δεύτερης φάσης, θα οριστικοποιείται και η μελέτη βιωσιμότητας του έργου που θα αποσταλεί στις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές προκειμένου να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου. Η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ αναμένεται να δρομολογηθεί προς το τέλος του 2018, όπως και οριστικοποίηση της κατ’ αρχήν συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την αύξηση της γραμμής χρηματοδότησης του έργου από 50%, που συνηθίζεται να είναι η συμβολή της στα έργα μετρό, στο 70%.