• Αναζήτηση
  • Το κρίσιμο λάθος

    Ηταν η πρώτη φορά στη ζωή µου που συνάντησα τέτοιο τροχονομικό έλεγχο για παιδικά καθίσματα.

    Ηταν η πρώτη φορά στη ζωή µου που συνάντησα τέτοιο τροχονομικό έλεγχο για παιδικά καθίσματα. Ανοιξη του 2015, στο Σόμερσετ της Νοτιοδυτικής Αγγλίας, αστυνομικοί σταματούσαν αυτοκίνητα που μετέφεραν παιδιά για να ελέγξουν αν τα καθίσματα ήταν σωστά στερεωμένα στις προβλεπόμενες θέσεις αλλά και αν τα παιδιά κάθονταν με ασφάλεια σε αυτά. Προσέξτε, δεν συζητούμε για παιδιά εκτός παιδικών καθισμάτων – σε χώρες με την οδηγική παιδεία των Αγγλων το φαινόμενο είναι τόσο σπάνιο όσο η κατάκτηση του πρωταθλήματος ποδοσφαίρου από τη Λέστερ – αλλά για τον ασφαλή τρόπο μεταφοράς τους.

    Τα λάθη των γονέων ήταν συχνά – γι’ αυτό άλλωστε αντιμετωπίζουν το ζήτημα με τόση σοβαρότητα εκεί – και αυτό τους παρακίνησε να δουν το θέμα διαφορετικά: αντί να προχωρήσουν στην επιβολή προστίμων στους παραβάτες γονείς, τους έδωσαν ένα καλό μάθημα υποχρεώνοντάς τους να παρακολουθήσουν – και να ολοκληρώσουν μέσα σε 20 λεπτά – μια ηλεκτρονική εκπαίδευση εννέα ενοτήτων στην ιστοσελίδα

    www.carseatsmarter.co.uk.

    «Κάθε εξόρμησή μας βοηθά περίπου 150 γονείς να εξασφαλίσουν ότι τα καθίσματα των παιδιών τους είναι σωστά τοποθετημένα. Γνωρίζουμε ότι το μήνυμα μεταφέρεται σε εκείνους των οποίων τα παιδικά καθίσματα ελέγχονται, επειδή είναι σπάνιο για τους επιθεωρητές να βρουν το ίδιο κάθισμα τοποθετημένο λανθασμένα για δεύτερη φορά. Σκοπός μας είναι πλέον να προσφέρουμε τη διαδικασία ηλεκτρονικής εκμάθησης σε άλλες αστυνομικές δυνάμεις, ώστε να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν για να βελτιώσουν την ασφάλεια των παιδικών καθισμάτων και στις δικές τους περιοχές» επισημαίνει ο Ντέιβ Ανταμς, αξιωματικός οδικής ασφάλειας στην τοπική αστυνομική διεύθυνση.

    Το πρόβλημα, ακόμη και στην Αγγλία με τους συνεχείς ελέγχους και τις αυστηρές προδιαγραφές ασφάλειας στους δρόμους, παραμένει. Πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τον ανεξάρτητο εξειδικευμένο οργανισμό Child Seat Safety κατέδειξε ότι σχεδόν τα 2/3 των παιδιών δεν ήταν όσο ασφαλή θα έπρεπε να είναι ταξιδεύοντας με το αυτοκίνητο (σκεφθείτε τι μπορεί να συμβαίνει στην Ελλάδα). Συγκεκριμένα, τα ποσοστά της έρευνας καταδεικνύουν ότι το 36% των καθισμάτων δεν είχαν τοποθετηθεί σωστά, ενώ το 33% δεν ταίριαζε στην ηλικία του παιδιού που φιλοξενούσε.

    Τα τοποθετημένα σε υποδοχές ISOFIX καθίσματα εμφάνιζαν τα λιγότερα προβλήματα – αφού τα οκτώ στα δέκα ήταν σωστά τοποθετημένα – ενώ αρκούν μερικές απλές κινήσεις, όπως το πολύ καλό τέντωμα της ζώνης ασφαλείας που συγκρατεί το παιδικό κάθισμα ή η σωστή ρύθμιση του προσκεφάλου, για να μεγιστοποιηθεί η παρεχόμενη ασφάλεια.

    Η Κλερ Εβανς, δημοσιογράφος που ασχολείται αποκλειστικά με καταναλωτικά θέματα σε ένα από τα σημαντικότερα ειδικά έντυπα στη Γηραιά Αλβιώνα, υπογραμμίζει ότι πολλοί γονείς απλώς δεν αντιλαμβάνονται τα λάθη που κάνουν. «Βεβαιωθείτε ότι το κάθισμα που χρησιμοποιείτε είναι συμβατό με την ηλικία και τον σωματότυπο του παιδιού. Τοποθετήστε, επίσης, σωστά τη ζώνη ασφαλείας γύρω από το κάθισμα, όπου αυτό απαιτείται. Συνιστούμε σε όσους μεταφέρουν παιδιά σε καθίσματα αυτοκινήτων να ζητήσουν τη συμβουλή των ειδικών και να δοκιμάσουν το κάθισμα στο αυτοκίνητό τους, ιδανικά με το παιδί τους σε αυτό προτού το αγοράσουν».

    Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ο νόμος επιβάλλει τη χρήση παιδικού καθίσματος από τη γέννηση του παιδιού έως την ηλικία των 12 ετών ή έως τα 135 εκατοστά ύψους – όποιο από τα δύο συμβεί πρώτο. Ωστόσο, οι επαγγελματίες οδικής ασφάλειας στην Ευρώπη παροτρύνουν τους γονείς να χρησιμοποιούν παιδικά καθίσματα αυτοκινήτων έως το ύψος των 150 εκατοστών αλλά και να μεταφέρουν παιδιά έως τεσσάρων ετών σε καθίσματα αντίθετα με τη φορά κίνησης του αυτοκινήτου.
    * Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 1 Ιουλίου 2018.
    BHMAgazino