Μάικλ Τζάκσον: Στη δίνη τού #MeToo… μετά θάνατον
Το ντοκιμαντέρ «Leaving Neverland» αποκαλύπτει ότι ο «βασιλιάς της ποπ» ήταν παιδόφιλος – Οι καταγγελίες, οι αρνητές και η υστεροφημία ενός ειδώλου
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ: Σύνδεση μέλους
Ενα απαράμιλλο ταλέντο με παγκόσμια επιτυχία, ένα λαμπερό αστέρι με σκοτεινά μυστικά και πρόωρο τέλος και μια αποκαθήλωση εκ των υστέρων: δέκα χρόνια μετά τον θάνατό του ο Μάικλ Τζάκσον βρίσκεται στη δίνη του κινήματος #MeToo, αντιμέτωπος με καταγγελίες για σεξουαλική κακοποίηση παιδιών.
Θύελλα αντιδράσεων
Η πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ «Leaving Neverland» έγινε στο τελευταίο κινηματογραφικό φεστιβάλ του Sundance, τον Ιανουάριο, με την παρουσία αστυνομικών δυνάμεων και ψυχολόγων για την περίπτωση που κάποιος από τους θεατές χρειαζόταν άμεση βοήθεια. Εχει διάρκεια τεσσάρων ωρών και επικεντρώνεται στη μαρτυρία δύο ανδρών, του Γουέιντ Ρόμπσον και του Τζέιμς Σέιφτσακ, οι οποίοι αφηγούνται με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες την κακοποίηση που υπέστησαν επί σειρά ετών από τον Τζάκσον. Οταν τελικά το ντοκιμαντέρ μεταδόθηκε από το τηλεοπτικό δίκτυο ΗΒΟ πριν από λίγες ημέρες ξεσήκωσε μια πρωτοφανή θύελλα και είναι σχεδόν βέβαιο ότι τα τηλέφωνα των ψυχαναλυτών πήραν φωτιά. Οπως επίσης πήρε φωτιά και η υστεροφημία του βασιλιά της ποπ.
Ο Ρόμπσον και ο Σέιφτσακ καταγγέλλουν ότι κακοποιούνταν συστηματικά από τον Τζάκσον, όταν ήταν παιδιά και φιλοξενούνταν μαζί με τις οικογένειές τους ή και χωρίς αυτές στη «Neverland», το διάσημο ράντσο του τραγουδιστή. Ο Σέιφτσακ αφηγείται ότι έκανε σεξ με τον Τζάκσον σε διάφορες κρεβατοκάμαρες, σε μια αίθουσα προβολής, σε ένα κάστρο στο θεματικό πάρκο της έπαυλης και αλλού. Κάποια στιγμή εμφανίζει ένα κουτάκι με ένα χρυσό δαχτυλίδι με διαμάντια που του χάρισε ο Τζάκσον όταν τον «παντρεύτηκε». Οι μαρτυρίες των δύο ανδρών συμπίπτουν και σκιαγραφούν το μοτίβο της κακοποίησης: ο Τζάκσον τους ζητούσε να γδυθούν, ενώ εκείνος αυνανιζόταν. Ακολουθούσαν χάδια και στοματικό σεξ. Ο προθάλαμος της κρεβατοκάμαρας του Τζάκσον ήταν εφοδιασμένος με κάμερες και άλλα συστήματα ασφαλείας που δεν επέτρεπαν σε κανέναν να μπει απροειδοποίητα.
Ολοι γνώριζαν
Εξίσου τραγικό με τις ακατονόμαστες δραστηριότητες του Τζάκσον είναι το γεγονός ότι όλα αυτά συνέβαιναν ενώ οι μητέρες των δύο παιδιών βρίσκονταν σε απόσταση αναπνοής. Ο Τζάκσον γνώριζε καλά ότι η φήμη έχει τεράστια δύναμη και τη χρησιμοποιούσε για να αποκτήσει οτιδήποτε επιθυμούσε. Οταν ζήτησε από τη μητέρα του Ρόμπσον, Τζόι, να αφήσει τον μικρό να μείνει μαζί του για έναν χρόνο και εκείνη αρνήθηκε, της είπε θυμωμένα: «Πάντα παίρνω αυτό που θέλω». Και ήταν αλήθεια. Τα δύο παιδιά συστήθηκαν στον Τζάκσον επειδή τον μιμούνταν – ο Σέιφτσακ (σε ηλικία 9 ετών) σε μια διαφήμιση αναψυκτικού και ο Ρόμπσον (7 ετών) σε έναν διαγωνισμού χορού στην Αυστραλία. Τα δύο αγόρια και οι οικογένειές τους ένιωθαν δέος απέναντί του. Οταν ο Ρόμπσον κέρδισε στον διαγωνισμό και γνωρίστηκε με τον Τζάκσον, η μητέρα του μετακόμισε με τον Γουέιντ και την κόρη της στο Λος Αντζελες, αφήνοντας πίσω τον σύζυγό της και τον μεγαλύτερο γιο της. Η Τζόι Ρόμπσον αναφέρει ότι περνούσαν και μέρες που δεν έβλεπε τον γιο της κι ένιωθε τέτοια μοναξιά που άρχισε να κάνει παρέα με τον χιμπατζή που είχε ως κατοικίδιο ο Τζάκσον. «Γίναμε καλοί φίλοι» λέει. Ταυτόχρονα δεχόταν από τον Τζάκσον ακριβά δώρα και σημαντικά χρηματικά ποσά. Οι γονείς του Σέιφτσακ δέχθηκαν ως δώρο ένα σπίτι.
Ο Τζάκσον είχε αντιμετωπίσει αυτές τις κατηγορίες και όσο ακόμη βρισκόταν στη ζωή. Σε ηλικία 34 ετών κοιμόταν για εβδομάδες στο κρεβάτι του 13χρονου Τζόρντι Τσάντλερ, με τη μητέρα να είναι παρούσα. Επίσης κοιμόταν με τον μικρό στο σπίτι του πατέρα του, καθώς οι γονείς ήσαν διαζευγμένοι. Οταν οι Τσάντλερ άσκησαν αγωγή εναντίον του με τις κατηγορίες της σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκου εκείνος συμβιβάστηκε εξωδικαστικά μαζί τους αντί 25 εκατ. δολαρίων: 18 για τον Τζόρντι, 5 εκατ. για τους γονείς και τα υπόλοιπα στους δικηγόρους που είχαν αναλάβει την υπόθεση. Αγωγές είχαν καταθέσει εναντίον του και οι οικογένειες δύο άλλων αγοριών: του Τζέισον Φράντσια και του Γκάβιν Αρβίζο.
Οι αρνητές
Η οικογένεια του Τζάκσον αρνείται τους ισχυρισμούς που διατυπώνονται στο ντοκιμαντέρ και το ίδρυμα που διαχειρίζεται την περιουσία του κατέθεσε ήδη αγωγή κατά του ΗΒΟ, ζητώντας 100 εκατ. δολάρια και κάνοντας λόγο για «δολοφονία χαρακτήρα» και «δημόσιο λιντσάρισμα». Οι φανατικοί υποστηρικτές του, όσοι αρνούνται να πιστέψουν τις καταγγελίες των δύο ανδρών, σημειώνουν ότι στο παρελθόν είχαν καταθέσει ενόρκως ότι ο Τζάκσον δεν τους πλησίασε ποτέ με σεξουαλικές προθέσεις και τους κατηγορούν ότι το κάνουν όλο αυτό προκειμένου να κερδίσουν χρήματα. Θυμίζουν ότι στην κηδεία του Τζάκσον ο Ρόμπσον έκλαιγε με λυγμούς και αμέσως μετά είχε δηλώσει συντετριμμένος από τον θάνατο του ειδώλου του. Οι δύο άνδρες απαντούν ότι κρατούσαν μυστική την κακοποίησή τους από τον Τζάκσον τόσα χρόνια γιατί αφενός ένιωθαν ντροπή και αφετέρου δεν ήθελαν να αναστατώσουν τις οικογένειές τους.
Ο θάνατος της εικόνας
Το τι ακριβώς γινόταν στο ράντσο το γνώριζαν οι πάντες στο Χόλιγουντ, αλλά προτιμούσαν να κάνουν τα στραβά μάτια και να προσποιούνται ότι ο Τζάκσον ήταν μια μετενσάρκωση του Πίτερ Παν, ένα αθώο πλάσμα βγαλμένο από τη μυθολογία της σόουμπιζ, σε μια προσπάθεια να αποφύγουν την αλήθεια: ότι ο Τζάκσον ήταν ένας άρρωστος και επικίνδυνος παιδόφιλος. Κάποια στιγμή η όλη υπόθεση είχε ξεφύγει εντελώς και το Χόλιγουντ άρχισε να παίρνει αποστάσεις από τον Τζάκσον, κάτι που εξηγεί και το γεγονός ότι πριν από τον θάνατό του από υπερβολική δόση η καριέρα του είχε πάρει την κατιούσα.
Το βέβαιο είναι ότι οι αποκαλύψεις και ο σάλος που ακολούθησαν την προβολή του ντοκιμαντέρ θα σημαδέψουν για πάντα την υστεροφημία του βασιλιά της ποπ. Ηδη μεγάλα τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά δίκτυα, όπως το ΒΒC, αποφάσισαν να μποϊκοτάρουν τα τραγούδια του και προς το παρόν απαγόρευσαν τη μετάδοσή τους. Οσοι θυμούνται τον Τζάκσον στις δόξες του και διασκέδασαν με τη μουσική του θα την ακούν πλέον με άλλο αφτί. Δέκα χρόνια μετά τον ίδιο, πεθαίνει η εικόνα του, και αυτός ίσως να είναι ένας πιο σκληρός θάνατος για έναν σουπερστάρ.

