Το φιλόδοξο «Οραμα 2030», η διαφοροποίηση της σαουδαραβικής οικονομίας από το πετρέλαιο και η εστίαση σε τομείς όπως η τεχνολογία και η παροχή υπηρεσιών περνούν μέσα και από τη συνεργασία με την Ελλάδα. Η εμβάθυνση της οικονομικής συνεργασίας Αθήνας και Ριάντ αποτυπώθηκε προ ημερών στο Ελληνο-Σαουδαραβικό Επιχειρηματικό Φόρουμ και στη συνεδρίαση της Μεικτής Διυπουργικής Επιτροπής που έλαβαν χώρα στην Αθήνα. Αιχμή του δόρατος αποτελεί η υπογραφή της συμφωνίας για το υποθαλάσσιο και επίγειο καλώδιο μεταφοράς δεδομένων που θα διασυνδέσει την Ευρώπη (Γένοβα) με την Ασία (Σιγκαπούρη) μέσω Ελλάδας και Σαουδικής Αραβίας. Ανατολική πύλη της ΕΕ Η «καλωδιακή» ένωση των δύο χωρών, ο East to Med data Corridor (EMC), θα περατωθεί από τη σαουδαραβική ΜΕΝΑ HUB και την ελληνική TTSA, ενώ μέτοχοι του έργου θα είναι η ΔΕΗ και η CyTA Κύπρου. «Το έργο θα καταστήσει την Ελλάδα την ανατολική πύλη της ΕΕ για τη μεταφορά δεδομένων και τη Σαουδική Αραβία περιφερειακό ψηφιακό κόμβο» τόνισαν διπλωματικές πηγές. Την Τρίτη 31 Μαΐου οι ιθύνοντες των εταιρειών μονόγραψαν τους βασικούς όρους της συμφωνίας. Στόχος είναι εντός των επόμενων δύο μηνών να οριστικοποιηθεί η συμφωνία, προκειμένου τον Σεπτέμβριο να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου. Σύμφωνα με τους αρμοδίους, μέχρι το τέλος του 2025 είναι εφικτή η ολοκλήρωση του έργου, το κόστος του οποίου υπολογίζεται μεταξύ 850 εκατομμυρίων ευρώ και ενός δισ. Ο EMC, υπογράμμισαν διπλωματικές πηγές, αξιοποιεί τη γεωγραφική θέση των δύο χωρών «για να δημιουργήσει έναν απαραίτητο για την παγκόσμια οικονομία διάδρομο μεταφοράς δεδομένων, τοποθετώντας ταυτόχρονα τις δύο χώρες στο επίκεντρο μεταφοράς, αποθήκευσης και δημιουργίας δεδομένων στην Ευρασία». Η σημασία του έργου Αρμόδιες πηγές που μίλησαν στο «Βήμα» περιέγραψαν με σαφήνεια τη σημασία του έργου και τις θετικές εξωτερικότητες (externalities) που θα προκαλέσει. «Να σκέφτεσαι το καλώδιο σαν έναν δρόμο. Οταν δημιουργούνται νέοι δρόμοι, χτίζονται γύρω τους ξενοδοχεία, επιχειρήσεις, υπάρχει ζωή. Εν προκειμένω τα “ξενοδοχεία” είναι τα data centers». Στο πλαίσιο αυτό, η «καλωδιακή» ένωση Αθήνας – Ριάντ αναμένεται να διευκολύνει τη λειτουργία των data centers που θα κατασκευαστούν και θα λειτουργήσουν στη χώρα μας. Ενα στοιχείο που επισήμαναν οι εμπλεκόμενοι στο έργο είναι ότι παρ’ όλο που το ελληνικό κράτος δεν μετέχει στη χρηματοδότησή του, αντιλαμβανόμενο το μέγεθος και τη σημασία του, συνέβαλε τα μέγιστα στο να είναι εφικτή η πραγματοποίησή του. Η σαουδαραβική αποστολή με επικεφαλής τον υπουργό Επενδύσεων Χαλίντ αλ Φαλίχ, που παρέμεινε τρεις ημέρες στην Ελλάδα, περιλάμβανε 8 υφυπουργούς και 59 εκπροσώπους εταιρειών. Πριν από την έναρξη του φόρουμ, στο οποίο τοποθετήθηκαν αρκετοί έλληνες υπουργοί, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποδέχθηκε τον κ. Φαλίχ στο Μέγαρο Μαξίμου. Για «δεσμούς φιλίας και συνεργασίας που δεν περιορίζονται στην πολιτική» έκανε λόγο ο Κώστας Φραγκογιάννης, ο αρμόδιος για την Οικονομική Διπλωματία υφυπουργός Εξωτερικών. Ο κ. Φραγκογιάννης, άλλωστε, είχε «τρέξει» την επιχειρηματική αποστολή στο Ριάντ και το συνακόλουθο φόρουμ του περασμένου Μαρτίου, τα οποία είχαν κριθεί ως επιτυχημένα. Συνεργασίες Αφότου ολοκληρώθηκε το επιχειρηματικό φόρουμ, ακολούθησαν επαφές μεταξύ εκπροσώπων των σαουδαραβικών εταιρειών και των εκπροσώπων περίπου 100 ελληνικών εταιρειών. Μεγάλη κινητικότητα υπήρξε πέριξ του τραπεζιού της Aramco, της κολοσσιαίας σαουδαραβικής εταιρείας πετρελαίου και φυσικού αερίου. Οι ιθύνοντές της, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», εξετάζουν τόσο την επέκταση υφιστάμενων όσο και τη δημιουργία νέων συμφωνιών με ελληνικές εταιρείες. Σε πολιτικό επίπεδο, οι σχέσεις Αθήνας και Ριάντ είναι εξαιρετικές και αυτό επιχειρείται να μεταγγιστεί και στο οικονομικό πεδίο. Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι ο Πρωθυπουργός έχει επισκεφθεί δύο φορές τη Σαουδική Αραβία (Φεβρουάριος 2020 και Οκτώβριος 2021), ενώ στα σκαριά είναι η επίσκεψη του πρίγκιπα-διαδόχου της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν (MbS) στη χώρα μας. Στην Αλεξανδρούπολη Την περασμένη Τρίτη αρκετοί επιχειρηματίες και αξιωματούχοι της Σαουδικής Αραβίας επισκέφθηκαν τον λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», οι επισκέπτες εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για εμπλοκή στην επόμενη μέρα του λιμένα, χωρίς ωστόσο να γίνουν συγκεκριμένοι. Επιπλέον, ρώτησαν για τουριστικά θέματα, όπως πιθανές επενδύσεις σε ξενοδοχεία αλλά και ναυτιλιακά ζητήματα.