Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο κήρυξε πτώχευση στις 29 Αυγούστου. Η νοτιοκορεατική Hanjin Shipping, που μεταφέρει περισσότερους από 100 εκατ. τόνους εμπορευμάτων ετησίως, λύγισε υπό το βάρος ενός χρέους ύψους 5,4 δισ. δολαρίων ταράζοντας τα νερά της παγκόσμιας ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων.

Και αυτό σε μια περίοδο αιχμής για τη μεταφορά φορτίων, καθώς τα καταστήματα σε όλον τον κόσμο προετοιμάζονται για τις γιορτές των Χριστουγέννων γεμίζοντας με εμπορεύματα τα ράφια και τις αποθήκες τους. Διότι η χρεοκοπία της Hanjin μπορεί να εκτινάξει σε πολύ υψηλά επίπεδα τους ναύλους, άρα και τις τιμές των εμπορευμάτων. Κάτι ασφαλώς καλοδεχούμενο για τις ανταγωνίστριες της κορεατικής εταιρείας, όχι όμως και για τους καταναλωτές στα μήκη και στα πλάτη της γης.
Η απελευθέρωση μέρους από το αξίας 14 δισ. δολαρίων φορτίο που βρίσκεται εγκλωβισμένο στα πλοία της Hanjin στάθηκε δυνατή μετά τη μεταφορά ιδίων κεφαλαίων του προέδρου της Τσο Γιανγκ Χο ύψους 40 δισ. γουόν (36 εκατ. δολάρια). Η μητρική εταιρεία της Hanjin Shipping είχε προαναγγείλει ότι θα τοποθετούσε 100 δισ. γουόν (89 εκατ. δολάρια) προκειμένου να διασώσει τον γίγαντα της βιομηχανίας των containerships από την κατάρρευση. Οι νοτιοκορεατικές δικαστικές αρχές εκτιμούν ότι θα χρειαστούν περίπου 173 δισ. γουόν (154 εκατ. δολάρια) για να ξεφορτώσουν τα πλοία της Hanjin το φορτίο τους.

Περιπλανήσεις
Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, περισσότερα από 80 πλοία της Hanjin παραμένουν εγκλωβισμένα, πλήρη φορτίου, σε 51 λιμάνια περισσότερων από 26 χωρών. Οι διοικήσεις των λιμανιών αρνούνται να επιτρέψουν την εκφόρτωση των εμπορευμάτων φοβούμενες ότι τα ρυμουλκά και οι λιμενεργάτες δεν θα πληρωθούν. «Αιχμάλωτο» παραμένει κα το πλήρωμα του κάθε πλοίου, που αποτελείται από περίπου 15-20 άτομα, με τις προμήθειές τους σε τρόφιμα και νερό να στερεύουν, δεδομένου ότι οι εταιρείες-πρώην προμηθεύτριες της Hanjin δεν δέχονται να ανεφοδιάσουν εν πλω τα σκάφη.
Αρνητικό περιβάλλον
Η Hanjin Shipping είναι μέλος της Hanjin Group. Είναι η μεγαλύτερη στην Κορέα και η έβδομη μεγαλύτερη στον κόσμο εταιρεία μεταφοράς containers. Το μέγεθός της είναι τέτοιο που –μάλλον όχι αδίκως –η κατάρρευσή της παρομοιάστηκε από τον διεθνή Τύπο με εκείνη της τράπεζας Lehman Brothers το 2008, που αποτέλεσε τη θρυαλλίδα της παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κρίσης. Ο στόλος της αποτελείται από περίπου 150 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, ενώ υπολογίζεται ότι η Hanjin μεταφέρει περισσότερους από 100 εκατ. τόνους εμπορευμάτων ετησίως.
Τα οικονομικά προβλήματα της Hanjin αποδίδονται σε ένα σύνολο παραγόντων που επέδρασαν καταλυτικά στην κάμψη της ναυτιλιακής βιομηχανίας των εμπορευματοκιβωτίων. Η αδύναμη παγκόσμια οικονομία, η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα σε πλοία μεταφοράς container και η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας είναι μόνο ορισμένες από τις αιτίες που περιόρισαν τα κέρδη και έπληξαν την οικονομική ευρωστία του κλάδου. Από το 2015 η εταιρεία είχε αρχίσει να καταγράφει ζημιές, ενώ η μετοχή της έχει χάσει το 63% της αξίας της μόνο από την αρχή του τρέχοντος έτους.
Η πτώση της Hanjin αναμένεται να έχει επηρεάσει σε έναν βαθμό την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία των εμπορευματοκιβωτίων. Ωστόσο, μετά τον πρώτο πανικό που προξένησε η είδηση οι αναλυτές εμφανίστηκαν περισσότερο ψύχραιμοι για τις επιπτώσεις που θα έχει. Η πίεση που υπολογίζεται να ασκηθεί στην αγορά εξαιτίας της καθυστερημένης παράδοσης των φορτίων θα είναι μάλλον ελεγχόμενη, αφού άλλες εταιρείες θα μπορέσουν να καλύψουν το κενό της Hanjin.
Μάλιστα η μεγάλη ανταγωνίστρια της Hanjin, η δανέζικη Maersk, εκτιμά ότι η πτώχευση της νοτιοκορεατικής εταιρείας ενδέχεται να έχει και θετικά αποτελέσματα, όπως η βραχυπρόθεσμη σε πρώτη φάση αύξηση των ναύλων, που τα τελευταία χρόνια έχουν συμπιεστεί δραματικά.
Εν κατακλείδι, η κατάρρευση της Hanjin επηρεάζει και ελληνικά συμφέροντα. Και αυτό επειδή ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ναυλώσει πλοία της Hanjin. Πάντως οι ελληνικές και οι πάμπολλες ξένες εταιρείες που επηρεάζονται από τις εξελίξεις αναμένουν την επόμενη κίνηση της Hanjin καθώς η εταιρεία έχει εξαγγείλει τον σχεδιασμό και την παρουσίαση ενός πειστικού προγράμματος εξυγίανσής της.
Αιχμάλωτοι στο πλοίο-φάντασμα
Σε πλοία-φαντάσματα έχουν μετατραπεί τα πλοία της Hanjin Shipping στα διάφορα ανά τον κόσμο λιμάνια. Οι εργαζόμενοι δεν είχαν (και συνεχίζουν να μην έχουν) καμία ενημέρωση σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι μετά την αίτηση πτώχευσης της εταιρείας. «Ενας δικηγόρος ανέβηκε στο σκάφος με έναν σερίφη. Το πλοίο κατεσχέθη από τους πιστωτές οι οποίοι ήλπιζαν να πάρουν τουλάχιστον κάποια χρήματα πίσω. Κανείς δεν μου είπε γι’ αυτό εκ των προτέρων» δήλωσε στο BBC ο Μουν Κγουόν ντο, κυβερνήτης του «Hanjin Rome», που βρίσκεται μαζί με το πλήρωμα και το φορτίο του ακινητοποιημένο στο λιμάνι της Σιγκαπούρης από τις 29 Αυγούστου.
Μόνο τηλεφωνική επικοινωνία
Ο ηλικίας 36 ετών κορεάτης εργαζόμενος της Hanjin, όπως και οι υπόλοιποι 24 ναυτικοί του πληρώματος, απαγορεύεται να αποβιβαστούν στο λιμάνι αν δεν παραστεί κάποια έκτακτη ανάγκη, όπως π.χ. κάποιο ιατρικό περιστατικό. Η απαγόρευση εξόδου ισχύει ανεξαιρέτως, δηλαδή και για τους Κορεάτες και για τους άλλων εθνικοτήτων συναδέλφους του Μουν. Ο μόνος τρόπος επικοινωνίας τους με τον έξω κόσμο, με τους φίλους και τις οικογένειές τους είναι μέσω των κινητών τηλεφώνων τους.
Ο καπετάνιος του «Hanjin Rome» δήλωσε στο βρετανικό δίκτυο ότι έχει ζητήσει να αντικατασταθεί και να επιστρέψει πίσω στο λιμάνι του Μπουσάν, αλλά «κανείς δεν θέλει να γίνει καπετάνιος σε ένα τέτοιο πλοίο αυτή τη στιγμή», όπως σημειώνει χαρακτηριστικά. Παρ’ όλα αυτά, οι ναυτικοί του «Hanjin Rome» διατηρούν την ψυχραιμία τους και εμφανίζονται αισιόδοξοι ότι αυτή η περιπέτεια θα έχει ένα αίσιο τέλος σύντομα.
Σε επικοινωνία όμως που είχε το ειδησεογραφικό δίκτυο με δικηγορικές εταιρείες της Σιγκαπούρης αναφέρθηκε ότι είναι φυσιολογικό σε τέτοιες περιπτώσεις τα πλοία να παραμένουν εγκλωβισμένα στα λιμάνια για «κάποιους μήνες», ενώ σε ακραίες περιπτώσεις το διάστημα μπορεί να φτάσει και τον έναν χρόνο. Ως τότε το πλήρωμα είναι υποχρεωμένο να παραμένει στη θέση του καθημερινά επί 24 ώρες και να εκτελεί πλήρως τα καθήκοντά του.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ