«Πέρσες» και ΘΕΑΜΑ

Αξια προσοχής στο εφετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου η παράσταση των «Περσών» του Αισχύλου που παρουσίασε ο Βασίλης Οικονόμου σε νέα, δική του μετάφραση και σκηνοθεσία με το ΘΕΑΜΑ,

Αξια προσοχής στο εφετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου η παράσταση των «Περσών» του Αισχύλου που παρουσίασε ο Βασίλης Οικονόμου σε νέα, δική του μετάφραση και σκηνοθεσία με το ΘΕΑΜΑ, το μοναδικό θέατρο στην Ελλάδα που αποτελείται από ηθοποιούς με αναπηρία στην κύρια σύνθεσή του. Ανθρωπος με βαθιά καλλιέργεια, πανεπιστημιακή και καλλιτεχνική παιδεία, ο Βασίλης Οικονόμου ίδρυσε το ΘΕΑΜΑ το 2010 ύστερα από μια διαδρομή ως ηθοποιός, μεταφραστής και σκηνοθέτης. Mάλιστα, το 2013 στη Μόσχα, στο φεστιβάλ «Proteatr» στο θέατρο Taganka, ο Οικονόμου έδωσε το master class υποκριτικής «Ο χρόνος και ο χώρος στην αρχαία ελληνική τραγωδία».
Εφέτος ο Οικονόμου οδήγησε το ΘΕΑΜΑ και στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όπου ο καλλιτεχνικός του διευθυντής Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος συμπεριέλαβε τους «Πέρσες» στις επιλογές του. Η Ατοσσα ερμηνεύεται από δύο ηθοποιούς: η Χριστίνα Τούμπα στο αμαξίδιό της ερμηνεύει τον λόγο της βασίλισσας, ενώ η φυσική παρουσία της μητέρας του Ξέρξη ενσαρκώνεται σκηνικά από την κωφή ηθοποιό Χριστίνα Τσαβλή. Στις σκηνές τους η διερμηνεία του κειμένου στην ελληνική νοηματική γλώσσα από τη Θεοδώρα Τσαποΐτη παίρνει διάσταση ακόμη πιο ζωτική για την παράσταση. Ο Δαρείος, ο πατέρας του Ξέρξη που έρχεται από τον άλλο κόσμο, μιλάει για τις σχέσεις των ανθρώπων και τη ματαιότητα για να δώσει λύση στην έρημη γη των Περσών μετά την ύβρη της αλαζονείας του γιου του. Ο Πάνος Ζουρνατζίδης τον υποδύεται με κύρος και ήθος.
Ανθρωποι του θεατρικού χώρου είπαν επίσης ότι και ο Αγγελιαφόρος, ο ειδικά εκπαιδευμένος ημεροδρόμος που φέρνει την είδηση της πανωλεθρίας του υπεράριθμου περσικού στρατού στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, ξεχωρίζει χάρη στην προσέγγιση του Οικονόμου. Τον υποδύεται ο Μιχάλης Ταμπούκας, ένα από τα πιο έμπειρα στελέχη του ΘΕΑΜΑ. Οσο για τον ίδιο τον σκηνοθέτη, εμφανίζεται ως Ξέρξης συντετριμμένος από την πτώση όντας προηγουμένως στον Χορό.
Η ερμηνεύτρια της λαϊκής προφορικής παράδοσης Γιώτα Βέη ως Κορυφαία του Χορού είναι η Μάνα Γη που σπαράζει για τον χαμό του άνθους της και ο Χορός είναι δωρικός και παλλόμενος. Η Β’ Κορυφαία Αιμιλιανή Αβραάμ, ο Μιχάλης Γραμματάς, ο Γιώργος Ηλιάκης, η Μαρίνα Μπεσίρη, η Μαρίνα Σταμάτη, η Μαίρη Σταματουλά και η Εφη Τούμπα συνθέτουν το σύνολο.
Ο Αλέξανδρος Καψοκαβάδης στη μουσική επιμέλεια συνθέτει ήχους των Περσών που ερμηνεύουν επί σκηνής στα κρουστά όργανα οι μουσικοί Μάκης Σουλελές και Αλέξανδρος Χαντζαράς. Η Δέσποινα Φλέσσα στα σκηνικά, η Σοφία Σταυρακάκη στα κοστούμια και ο Φώτης Κίκιρας στους φωτισμούς συμβάλλουν γόνιμα στον σκηνικό χώρο και χρόνο της τραγωδίας.
Η δημιουργία και η εξέλιξη του ΘΕΑΜΑ σηματοδότησε την αρχή ενός δρόμου που έπρεπε να είχε ξεκινήσει νωρίτερα από περισσότερους και σε θεσμικό επίπεδο δομών. Και αυτό το επίτευγμα του Βασίλη Οικονόμου αποτελεί έναν μοναδικό άθλο, καθώς όχι μόνο πραγματοποίησε μεγάλα βήματα από όλες τις απόψεις αλλά και μέσα από αρκετά αντίξοες συνθήκες. (Για τη συνέχεια των «Περσών» θα επανέλθουμε στις επόμενες παραστάσεις τους.)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.