Τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικό εκπρόσωπο κ. Σίμο Κεδίκογλου «δείχνουν» ως υπεύθυνο για την καθυστέρηση της νομοθετικής ωρίμασης της ψηφιακής μετάβασης το υπουργείο Υποδομών και το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ).
Οπως αναφέρεται σε έγγραφα που διαβιβάστηκαν στη Βουλή, σε ερώτηση των βουλευτών της ΔΗΜΑΡ κυρίων Ασημίνας Ξηροτύρη και Νίκης Φούντα και των κκ. Βασίλη Οικονόμου, Νίκου Τσούκαλη και Θωμά Ψύρρα, τόσο το υπουργείο Υποδομών όσο και το ΕΣΡ παραπέμπουν για τις καθυστερήσεις στη θέσπιση του παρόχου περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής στον κυβερνητικό εκπρόσωπο.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την απάντηση, για τη διαδικασία αδειοδότησης παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής το ΕΣΡ δεν έχει προχωρήσει ακόμη στη σχετική διαγωνιστική διαδικασία, η οποία πρέπει να γίνει ως τις 30 Ιουνίου 2014, αφού εκκρεμούν νομοθετικές πρωτοβουλίες από τον καθ’ ύλην αρμόδιο υφυπουργό.
«Απαραίτητη προϋπόθεση για την εκκίνηση της σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας είναι η έκδοση του προβλεπόμενου στο άρθρο 13 Ν. 3592/2007 όπως ισχύει προεδρικού διατάγματος με το οποίο θα καθορίζονται τα κριτήρια αδειοδότησης, οι συντελεστές βαρύτητας αυτών, το πλαίσιο διαδικασίας αδειοδότησης, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια σχετικά με τη χορήγηση αδειών» αναφέρει το ΕΣΡ.
Οι αρμοδιότητες
«Επίσης εξίσου σημαντική προϋπόθεση για τη δημοσίευση της προκηρύξεως από το ΕΣΡ αποτελεί και η δημοσίευση απόφασης του υπουργού στον οποίο ανατίθενται εκάστοτε οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας – Γενικής Γραμματείας Μέσων Ενημέρωσης, με την οποία θα καθορίζεται ο αριθμός των αδειών παρόχου περιεχομένου ανά κατηγορία λήψης (ελεύθερης ή συνδρομητικής), εμβέλειας (εθνικής ή περιφερειακής) και χαρακτήρα του προγράμματος (ενημερωτικός ή μη ενημερωτικός)» σημειώνει η ανεξάρτητη αρχή.
«Σε αμφότερες τις δύο αυτές πράξεις το ΕΣΡ διατηρεί απλή γνωμοδοτική αρμοδιότητα και κατά συνέπεια δεν μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλία διαμορφώσεως του κειμένου τους» επισημαίνει το Συμβούλιο.
Η συγκεκριμένη διαδικασία αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ομαλή έκβαση της ψηφιακής μετάβασης της χώρας καθώς ως την 1η Οκτωβρίου 2014, σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, θα πρέπει να σταματήσει εξ ολοκλήρου η μετάδοση αναλογικού προγράμματος σε ολόκληρη την επικράτεια.
Μάλιστα υπάρχει και «μνημονιακή» πτυχή στο θέμα καθώς το ψηφιακό μέρισμα που θα «απελευθερωθεί» από την ψηφιακή μετάβαση θα παραχωρηθεί με διαγωνισμό από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και το τίμημά του θα περάσει στην εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους.
Ηδη η Ελλάδα έχει λάβει μια παράταση από την ΕΕ ως προς την καταληκτική ημερομηνία της παύσης του αναλογικού τηλεοπτικού σήματος λόγω των καθυστερήσεων που είχαν σημειωθεί τα προηγούμενα χρόνια.
Επίσης το θέμα συνδέεται και με την ουσία της ψηφιακής μετάβασης, δεδομένου και του διαχωρισμού μεταξύ παρόχων δικτύου και παρόχων περιεχομένου. H DIGEA υπερθεμάτισε μόνη στον διαγωνισμό της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για την ανάδειξη του παρόχου δικτύου. Προκειμένου να εκπροσωπήσει τους τηλεοπτικούς σταθμούς, θα πρέπει αυτοί να έχουν λάβει άδειες παρόχου περιεχομένου.
Στην απάντηση που διαβίβασε ο κ. Κεδίκογλου στη Βουλή σημειώνεται ότι «καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την έγκαιρη και άρτια διαμόρφωση των κριτηρίων και των διαδικασιών για την αδειοδότηση των παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής, με γνώμονα τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και του υγιούς ανταγωνισμού στην οικεία αγορά».
Παράλληλα στην απάντησή του το υπουργείο Υποδομών επιβεβαιώνει ότι η υποχρεωτική ημερομηνία παύσης κάθε μετάδοσης τηλεοπτικού προγράμματος με αναλογικό τρόπο είναι η 1η Οκτωβρίου 2014, επισημαίνει ότι η αδειοδότηση τηλεοπτικού περιεχομένου αποτελεί αρμοδιότητα του ΕΣΡ ενώ τα κριτήρια και οι διαδικασίες του υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ.
Ευρυζωνικότητα
Σύμφωνα πάντως με τη μελέτη που εκπόνησε για λογαριασμό του υπουργείου Υποδομών ο διεθνής οίκος Analysys Mason, η υπεραξία του ψηφιακού μερίσματος βρίσκεται στην κινητή ευρυζωνικότητα. «Αν η ζώνη των 800 MHz επρόκειτο να διατεθεί για χρήση κινητών επικοινωνιών στην Ελλάδα, η συνδυασμένη αξία της Επίγειας Ψηφιακής Τηλεόρασης (ΕΨΤ) και των κινητών ευρυζωνικών υπηρεσιών στη ζώνη των UHF –που αντιπροσωπεύει τη συνολική επίδραση σε όρους οικονομίας και ευημερίας –θα είναι περίπου 26,2 δισ. ευρώ σε μια περίοδο 20 ετών. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αξίας –περίπου 15,9 δισ. ευρώ –είναι αξία που παράγεται από τις υπηρεσίες κινητών επικοινωνιών, ενώ το υπόλοιπο των 10,3 δισ. ευρώ προέρχεται από τη μετάβαση της επίγειας αναλογικής στην ψηφιακή τηλεόραση» αναφέρεται στη μελέτη που παρέδωσε το 2012 στη Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.
Δημοσιεύτηκε στο Helios Plus στις 11 Φεβρουαρίου 2014
HeliosPlus
