Παράταση 18 μηνών για την ολοκλήρωση των διαδικασιών αδειοδότησης περίπου 5.000 αιτήσεων για κεραίες της κινητής τηλεφωνίας προβλέπει τροπολογία του υπουργείου Υποδομών που προστέθηκε στο σχέδιο νόμου «Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και άλλες διατάξεις», σε συνέχεια της… ήττας του τελευταίου νόμου για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (4053/2012) από τις δυνάμεις της γραφειοκρατίας.
Πρόκειται για την κυριότερη ρύθμιση των δύο συνολικά τροπολογιών που κατατέθηκαν στο εν λόγω σχέδιο νόμου, που αφορούν τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες και τις μεταφορές αντίστοιχα. Στη δεύτερη προβλέπεται η δυνατότητα του ΟΑΣΑ να συμβάλλεται με τρίτους για την εμπορική διάθεση κομίστρων σε περισσότερα σημεία πώλησης.
Η ανεφάρμοστη προθεσμία
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η αποκλειστική προθεσμία των 24 μηνών που προέβλεπε ο «νόμος Βορίδη» για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες. «αποδεικνύεται πρακτικά ανεφάρμοστη λόγω των μακρών καθυστερήσεων που παρατηρούνται σε συναρμόδιες υπηρεσίες (Πολεοδομίες, Δασικές Υπηρεσίες, Αρχαιολογίες κτλ.), οι οποίες καθιστούν εξαιρετικά χρονοβόρα τη συγκέντρωση όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών και εγγράφων από την ΕΕΤΤ προκειμένου να εκδοθούν οι προβλεπόμενες άδειες».
Μάλιστα, όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, «εκκρεμούν περίπου 5.000 αιτήσεις για υφιστάμενες κατασκευές στην ΕΕΤΤ, οι οποίες απαιτούν αρκετό χρόνο για τη διεκπεραίωση και τελική αδειοδότησή τους».
«Κατά συνέπεια, κρίνεται επιβεβλημένο να παρασχεθεί η χρονική δυνατότητα να συμπληρωθούν οι εκκρεμείς στην ΕΕΤΤ φάκελοι με όλα τα απαιτούμενα δικαιολγητικά και έγγραφα, δεδομένου ότι οι ως άνω μνημονευόμενες καθυστερήσεις στη συγκέντρωση των προβλεπόμενων εγγράφων δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα των κατόχων κατασκευών κεραιών. Παρέχεται, όμως, προθεσμία έξι μηνών στην ΕΕΤΤ από την ημερομηνία συγκέντρωσης όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών για κάθε πάροχο, προκειμένου αυτή να προβληθεί στην προβλεπόμενη αδειοδότηση» αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση.
Έτσι, οι εταιρείες θα πρέπει να υποβάλουν στην ΕΕΤΤ όλα τα δικαιολογητικά «επί των εκκρεμών στις αρμόδιες υπηρεσίες αιτήσεων» εντός 18 μηνών, δηλαδή ως τις 7 Σεπτεμβρίου 2015. Η ρυθμιστική αρχή θα πρέπει να εκδώσει την άδεια ή να απορρίψει αιτιολογημένα την αίτηση εντός έξι μηνών, όμως οι άδειες θα εκδίδονται με βάση τον προηγούμενο και όχι τον υφιστάμενο νόμο. Ωστόσο, μέχρι να αποφανθεί η ΕΕΤΤ όλες οι άδειες θα θεωρούνται νομίμως λειτουργούσες και θα αναστέλλεται κάθε διαδικασία κατεδάφισης «με την επιφύλαξη τυχόν αντίθετων δικαστικών αποφάσεων», σημειώνεται.
Αν οι πολεοδομικές υπηρεσίες δεν αποφανθούν αιτιολογημένα εντός δύο μηνών για τις κεραίες, θα θεωρείται ότι η πολεοδομική έγκριση έχει χορηγηθεί. Σε περίπτωση άρνησης χορήγησης πολεοδομικής έγκρισης, οι πάροχοι θα μπορούν να προσφύγουν στον εκάστοτε γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος θα κρίνει «επί της ουσιαστικής και τυπικής νομιμότητας» των πράξεων της πολεοδομίας και θα εκδίδει ή θα απορρίπτει την αίτηση έγκρισης εντός 60 ημερών. Κατά των αποφάσεών του «χωρεί αίτηση ακύρωσης ενώπιον του κατά τόπον αρμόδιου τριμελούς Διοικητικού Εφετείου», αναφέρεται, οι αποφάσεις του οποίου θα προσβάλλονται στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
Μία θετική για την αγορά ρύθμιση που προβλέπεται στην τροπολογία είναι αυτή που απαλλάσσει από νέα διαδικασία είτε τροποποίησης της άδειας κατασκευής είτε του πιστοποιητικού πληρότητας, «σε περίπτωση αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών προς το κοινό με την τροποποίηση των υφιστάμενων κεραιοσυστημάτων ή και των χαρακτηριστικών εκπομπής». Πρόκειται για διάταξη που έρχεται να ελαφρύνει το γραφειοκρατικό βάρος εν όψει της αναβάθμισης των υποδομών της κινητής τηλεφωνίας για ταχύτερες ευρυζωνικές συνδέσεις.
Προς το ηλετρονικό εισιτήριο: Διευρύνεται το δίκτυο πωλήσεων εισιτηρίων
Στη δεύτερη τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου για την Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, με διάταξη παρέχεται στον ΟΑΣΑ το δικαίωμα να συνάπτει συμβάσεις με τρίτους για την έκδοση και διάθεση στο επιβατικό κοινό κάθε τύπου κομίστρου για τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης συνεπειών ρυθμίσεων, οι τρίτοι θα εκδίδουν και θα διαθέτουν αποδεικτικά καταβολής κομίστρου (εισιτήρια, μηνιαίες και ετήσιες κάρτες κτλ.) και «με τον τρόπο αυτό θα αξιοποιηθεί η σύγχρονη τεχνολογία στο πλαίσιο της εν γένει διαχείρισης και εκμετάλλευσης του κομίστρου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, καθώς θα καταστεί εφικτή η διάθεση των προϊόντων κομίστρου σε μορφές άλλες από τις συμβατικές και ως σήμερα γνωστές».
Ταυτόχρονα, σημειώνεται, θα διευρυνθεί το δίκτυο διάθεση των προϊόντων κομίστρου προκειμένου «να εξαλειφθούν οι ουρές που παρατηρούνται στις αρχές κάθε μήνα για την προμήθεια μηνιαίων καρτών».
Εκτός ΓΓ Δημοσίων Έργων τα σιδηροδρομικά έργα
Επίσης, για τη δημοπράτηση σιδηροδρομικών έργων από την ΕΡΓΟΣΕ, που ενδέχεται να απαιτούν ειδικούς όρους, καταργείται η διάταξη που τα ήθελε να περνούν από το Τεχνικό Συμβούλιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων (ΓΓΔΕ), πρόνοια που, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, «δεν υπηρετεί την ασφάλεια δικαίου και την αρχή της διαφάνειας στη διαδικασία ανάθεση των έργων σιδηροδρομικού χαρακτήρα».
Ακόμη, προβλέπεται ότι στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) θα προσλάβει τεχνικό σύμβουλο που θα εκτιμήσει την αξία του τροχαίου υλικού που, σύμφωνα με τον νόμο, θα μεταβιβαστεί από τον ΟΣΕ στο Δημόσιο, «προς τον σκοπό της μίσθωσης αυτού από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ». Οι δαπάνες του συμβούλου θα βαρύνουν το υπουργείο Υποδομών και υπολογίζονται σε 150.000 ευρώ.
Παράλληλα, με άλλη διάταξη επεκτείνεται η δυνατότητα μείωσης των πρόσθετων εγγυήσεων καλής εκτέλεσης σε όλα τα εν εξελίξει δημόσια έργα, για τα οποία έχει προσκομιστεί πρόσθεση εγγύηση καλής εκτέλεσης.
