Η επιστροφή της Comedie Francaise

Mε την «Αντιγόνη» του Ανούιγ έρχεται η Comedie Francaise στην Αθήνα, και συγκεκριμένα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την άνοιξη του 2014.

Mε την «Αντιγόνη» του Ανούιγ έρχεται η Comedie Francaise στην Αθήνα, και συγκεκριμένα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την άνοιξη του 2014. Εξήντα χρόνια μετά τη μία και μοναδική φορά που το ιστορικό θέατρο της Γαλλίας επισκέφθηκε τη χώρα μας, έρχεται ξανά με μια πρόσφατη παραγωγή του. Η Comedie Francaise ιδρύθηκε με το βασιλικό διάταγμα του Λουδοβίκου ΙΔ’ το 1680. Αποτελεί το μοναδικό κρατικό θέατρο στη Γαλλία με δικό του θίασο.
Η συγκεκριμένη «Αντιγόνη» έκανε πρεμιέρα στο Τheatre du Vieux-Colombier στις 14 Σεπτεμβρίου του 2012, αλλά έκτοτε επαναλαμβάνεται συστηματικά και περιοδεύει. Αυτές τις μέρες παίζεται στο Παρίσι και οι παραστάσεις θα ολοκληρωθούν στις αρχές Μαρτίου του 2014. Η γαλλική παραγωγή θα βρίσκεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 26 και 27 Απριλίου 2014.
Ξεκινώντας από το γεγονός ότι στον Ανούιγ η Αντιγόνη δεν δρα στο όνομα των θεών, αλλά στο δικό της, η υπόθεση εκτυλίσσεται διαφορετικά: Αν στον Σοφοκλή το πλήθος ζητεί τη σωτηρία της, στον Ανούιγ ζητεί την τιμωρία της, τον θάνατό της. Οπως και όλοι οι υπόλοιποι χαρακτήρες του έργου, και η ίδια φοβάται. Ο δρόμος προς τον θάνατο δεν είναι εύκολος για την Αντιγόνη του Ανούιγ. Στόχος της όμως είναι να μείνει πιστή στις αρχές και στα ιδανικά της, με μια αγνότητα, με μια παιδικότητα –χαρακτηριστικά του γάλλου δραματουργού.
Η «Αντιγόνη» που γράφτηκε τον Φεβρουάριο του 1944 αποτελεί το πιο πολυπαιγμένο έργο του Ανούιγ. Στη σκηνοθεσία του ο Μarc Paquien (Μαρκ Πακιέν), ο οποίος έχει ξανασυνεργαστεί με την Comedie Francaise, αντιμετωπίζει την ηρωίδα με σύγχρονη ματιά, χωρίς να της στερεί την κλασική της διάσταση. Και με τον ίδιο τρόπο διδάσκει τους ηθοποιούς του.
Μέσα στο σκοτεινό, σχεδόν γυμνό σκηνικό με τις αδρές γραμμές και τον τοίχο με τις τρεις θεόρατες πόρτες (ένας τοίχος που στο τέλος κινείται και φέρνει κοντά τους πρωταγωνιστές) είναι τοποθετημένοι οι ήρωες με τα σύγχρονα κοστούμια τους –σκηνικό Gérard Didier (Ζεράρ Ντιντιέ) και κοστούμια Claire Risterucci (Κλερ Ριστερούτσι).
Ο σκηνοθέτης φαίνεται πως σεβάστηκε απολύτως τις οδηγίες του συγγραφέα, που μιλάει για ένα «ουδέτερο σκηνικό –τρεις παρόμοιες πόρτες.
Οσο για το κείμενο του Ανούιγ, απαλλαγμένο από κάθε θρησκευτικό στοιχείο, διαχωρίζεται πλήρως από τη σοφόκλεια τραγωδία. Η αντίσταση της Αντιγόνης είναι προσωπική, παραπέμπει στη φωνή της Αντίστασης του 1944 και συγχρόνως υπενθυμίζει το νόημα της προσωπικής αντίστασης στη σημερινή εποχή.
Στην παράταση της Comedie Francaise παίζουν οι ηθοποιοί Nâzim Boudjenah, Laurent Cogez, Clotilde de Bayser, Françoise Gillard, Carine Goron, Benjamin Jungers, Marion Malenfant, Bruno Raffaelli, Maxime Taffanel, Stéphane Varupenne, Véronique Vellard. Και η επιτυχία της, σύμφωνα με τις γαλλικές κριτικές, χρωστά πολλά σε αυτήν ακριβώς τη διανομή και κυρίως στην ηθοποιό που ερμηνεύει τον ρόλο-τίτλο του έργου, τη Francoise Gillard (Φρανσουάζ Ζιλάρ).
Με τον ιδεαλισμό της ηρωίδας κόντρα στην πολιτική οπτική του Κρέοντα, το έργο διατηρεί τα μεγάλα ερωτήματα που έθεσε ο Σοφοκλής και τα μεταφέρει στη σημερινή πραγματικότητα. Και απ’ ό,τι φαίνεται, με την ίδια ένταση…

Να θυμίσουμε ότι την «Αντιγόνη» του Ανούιγ ανέβασε πέρυσι ο Γιάννης Μπέζος και μοιράστηκε με την κόρη του Ηρώ Μπέζου τους ρόλους του Κρέοντα και της Αντιγόνης –στο Νέο Ελληνικό Θέατρο του Γιώργου Αρμένη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version