Μετράμε «κεφάλια» και όχι ευρώ

«Ευφορία» σε αφίξεις, χωρίς όμως «ταίρι» στο ταμείο, γεύονται οι εξωστρεφείς προορισμοί της χώρας και μεγάλα ξενοδοχεία που συνεργάζονται με tour operators με πακέτα all inclusive.

«Ευφορία» σε αφίξεις, χωρίς όμως «ταίρι» στο ταμείο, γεύονται οι εξωστρεφείς προορισμοί της χώρας και μεγάλα ξενοδοχεία που συνεργάζονται με tour operators με πακέτα all inclusive. Η ανομοιογένεια είναι το φόντο της εφετινής περιόδου, με διπλοκρατήσεις από τη μία και αναζήτηση πελατών από την άλλη, καθώς περιοχές που βασίζονταν στην ελληνική αγορά και μικρότερες μονάδες υστερούν σε επιδόσεις.


«Κάποιοι ξενοδόχοι πάνε πολύ καλά, η μάζα όμως πάει μέτρια»
σημειώνει ο α’ αντιπρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Αρης Σουλούνιας και επισημαίνει ότι η Ρόδος μπορεί να έχει άνοδο σε αφίξεις την εφετινή σεζόν 8%-9%, όμως δεν υπάρχει αύξηση στα έσοδα και στο μεικτό λειτουργικό κέρδος, την ώρα που «το 80%-90% των επιχειρήσεων είναι υπερχρεωμένο». Παράλληλα εντείνεται κύμα προσφορών τις τελευταίες 15 ημέρες από τους tour operators, καθώς «στέλνουν συνέχεια επιστολές για προσφορές», για να γεμίσουν τις πτήσεις, εξηγεί.
Ο Μάιος δεν πήγε καλά και πολλά ξενοδοχεία δίνουν προσφορές για να γεμίσουν, τονίζει, με τις τιμές στα συμβόλαια να είναι σταθερές σε σχέση με το 2012, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις μειωμένες 4%-5%. Ωστόσο «όσο πέφτει η τιμή των ξενοδοχείων τόσο πέφτει και η ποιότητα των ξένων και δεν ξοδεύουν στην αγορά. Η παλιά πόλη είναι άδεια» σχολιάζει ο κ. Σουλούνιας και δηλώνει ανήσυχος για την υπεραισιοδοξία που εκφράζεται, την ώρα που υπάρχει προβληματισμός στους επαγγελματίες.

«Δεν μου λέει τίποτα το να μετράμε 17 εκατομμύρια επισκέπτες»
σχολιάζει ο κ. Σουλούνιας και σημειώνει ότι το νούμερο αυτό συνεπάγεται αύξηση 8% σε σχέση με πέρυσι. «Τα κεφάλια δεν φέρνουν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Σημασία έχει ποια τιμή έχουν δώσει» συμπληρώνει και αναφέρει παράδειγμα ξενοδοχείου πέντε αστέρων στη Ρόδο που τον Μάιο πουλούσε με 25 ευρώ all inclusive, μαζί με τους φόρους.
Συρρικνώθηκε η σεζόν


Είναι ένα «τοξικό σύνδρομο που μεταδίδεται» εξηγεί, μια και αυτή η τιμολογιακή πολιτική αναγκάζει και τα γύρω ξενοδοχεία να ρίξουν τις τιμές για να είναι ανταγωνιστικά, με περικοπές σε κόστος και ποιότητα. «Δουλεύουν τα ξενοδοχεία που έχουν δυνατότερες και μεγαλύτερες συνεργασίες» τονίζει και εστιάζει στην εξάρτηση του προορισμού από τους tour operators, προσθέτοντας ότι τα τελευταία χρόνια η σεζόν στη Ρόδο έχει συρρικνωθεί από τους επτά μήνες στους πέντε.
Αντίστοιχα επισημαίνει το «αιώνιο πρόβλημα» του νησιού με τα ακριβά αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια, με αποτέλεσμα ο εσωτερικός τουρισμός να είναι «σχεδόν ανύπαρκτος στη Ρόδο. Μόνο οι πολύ ευκατάστατοι ή οι πιστοί πελάτες έρχονται πλέον» και έχουν καταργηθεί τα ταξίδια του Σαββατοκύριακου, τονίζει.

«Ο Ιούνιος έχει κλείσει, σε λίγο κλείνει και ο Ιούλιος»
λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου κ. Νίκος Χαλκιαδάκης, δίνοντας μια εικόνα από την αύξηση της κίνησης στον Νομό Ηρακλείου, που τον Μάιο υπολογίζεται στο 26% σε σχέση με πέρυσι, με 308.000 αφίξεις.
Πεσμένη η κίνηση


Τα μεγάλα ξενοδοχεία δέχονται τη «μερίδα του λέοντος», με το all inclusive να εφαρμόζεται σχεδόν καθολικά, με αποτέλεσμα η κίνηση στην αγορά να είναι πεσμένη. Αυτό θα αλλάξει «όταν γεμίσουν και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα», εξηγεί. Την ίδια ώρα κάποιες μονάδες έχουν κάνει διπλοκρατήσεις (overbooking), ενώ η τιμή του ταξιδιωτικού πακέτου (με αεροπορικά εισιτήρια) για επταήμερη διαμονή σε ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων κυμαίνεται από 600 ως 800 ευρώ. «Οι αυξημένες πληρότητες θα φέρουν και αυξημένα έσοδα» λέει ο κ. Χαλκιαδάκης, σημειώνοντας ότι η χρονιά θα είναι καλύτερη «ταμειακά».
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι είναι η πρώτη φορά που Ρώσοι, Ουκρανοί και Βαλτικές χώρες ξεπερνούν σε όγκο τους Γερμανούς και αναδεικνύονται σε κορυφαία αγορά, επικεντρώνεται όμως στην αρνητική εικόνα που δίνει το αεροδρόμιο Ηρακλείου, η οποία «είναι η πρώτη και η τελευταία που έχουν οι επισκέπτες», και τονίζει την ανάγκη για νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, αλλά και για περισσότερες μαρίνες, καλύτερο οδικό δίκτυο και περισσότερη καθαριότητα.

Χωρίς διακοπές οι Ελληνες
«Είναι φανερό ότι ο Ελληνας εφέτος δεν έχει καθόλου τη δυνατότητα να κάνει διακοπές»
λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Λακωνίας κ. Δημήτρης Πολλάλης, δίνοντας το στίγμα της εσωτερικής αγοράς. «Δεν χτυπάει το τηλέφωνο» λέει, προσθέτοντας ότι ούτε οι τιμές, που φθάνουν ακόμη και στα 25 ευρώ το δίκλινο, αποτελούν δέλεαρ, μια και η απόσταση, παρά την ευκολία της οδικής πρόσβασης, καθιστά «ακριβό» σε βενζίνη το ταξίδι από την Αθήνα. Την ίδια ώρα οι ξενοδόχοι στην Καλαμάτα «ελπίζουν σε μια καλύτερη σεζόν» από την κινητικότητα στο αεροδρόμιο της πόλης, ενώ σε στάδιο ολοκλήρωσης βρίσκεται Αστική μη κερδοσκοπική Οργάνωση για την τουριστική ανάπτυξη της Πελοποννήσου, με τη συμμετοχή των επτά νομών. Από τα μέσα Ιουνίου και αφού κλείσουν τα σχολεία περιμένει να ξεκινήσει η κίνηση ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Θράκης κ. Κώστας Χατζηκωνσταντίνου. Αναφέρεται επίσης στις νέες πτήσεις της Aegean που ξεκινούν στα μέσα του μήνα από Μόσχα και Αγία Πετρούπολη, καθώς Ιούλιος και Αύγουστος είναι η αιχμή της σεζόν με τη δυναμική να διατηρείται από τη βαλκανική αγορά και την Τουρκία να παρουσιάζει «ραγδαία αύξηση». Πιο θετικά μηνύματα από πέρυσι διαπιστώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Πρεβέζης κ. Πολύκαρπος Χαλκίδης, επισημαίνοντας τα «ανοίγματα» σε ανατολικές χώρες (Βουλγαρία και Ρουμανία), τη Ρωσία και τη Σκανδιναβία. Στο πλαίσιο αυτό η περιοχή μαζί με τη Λευκάδα αναζητεί κονδύλια για να ευοδωθεί συνεργασία με αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, με ορίζοντα το 2014.

Διπλοκρατήσεις με στασιμότητα στις εισπράξεις
Τα μηνύματα είναι θετικά στις αφίξεις, όμως «δεν ευελπιστούμε σε αύξηση εσόδων» λένε οι ξενοδόχοι

«Υπάρχει overbooking σε καλές επιχειρήσεις στη Ζάκυνθο» λέει η πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Λαγανά Ζακύνθου κυρία Χριστίνα Τετράδη, εξηγώντας ότι εφέτος τα περισσότερα ξενοδοχεία έκαναν διπλά συμβόλαια (overcontracting) επειδή φοβήθηκαν από την περυσινή περίοδο. Δεν ισχύει όμως το ίδιο για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, καθώς η κίνηση κατευθύνεται σε όσους έχουν συμβόλαια με tour operators και all inclusive, ενώ ούτε τα έσοδα θα ακολουθήσουν την πορεία των αφίξεων, με τις εκτιμήσεις να κυμαίνονται μεταξύ σταθερότητας και μικρής ενίσχυσης, καθώς οι εκπτώσεις για τις προκρατήσεις άγγιξαν σε ποσοστό το 30%. Η αγορά της Μεγάλης Βρετανίας, η οποία κατέχει μερίδιο 50% στο νησί, καταγράφει αύξηση 20% και σημαντικά ενισχυμένες είναι οι ανατολικές χώρες. Ο Μάιος είχε αύξηση 33,47% σε σχέση με πέρυσι, σημειώνει η κυρία Τετράδη, προσθέτοντας όμως ότι ο περυσινός μήνας είχε πολύ μεγάλη πτώση.
Προς το παρόν «οι περισσότεροι επισκέπτες κατευθύνονται στις μεγάλες μονάδες με all inclusive» λέει η πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Πιερίας κυρία Αφροδίτη Λέινα, σημειώνοντας ότι από τα μέσα Ιουνίου αναμένεται να ενταθεί η κίνηση και στα μικρότερα ξενοδοχεία, τα οποία αποτελούν την πλειονότητα στην περιοχή. Η Πιερία δέχεται επαναλαμβανόμενους επισκέπτες από βαλκανικές χώρες, Σέρβους, Σλοβάκους, Ρώσους, Ουκρανούς, ενώ εφέτος «εμφανίστηκαν ξανά οι Γερμανοί». Τα μηνύματα είναι θετικά στις αφίξεις, όμως «δεν ευελπιστούμε σε αύξηση εσόδων», σημειώνει, τονίζοντας τη «δραματική μείωση» των εσόδων το 2012 και την περαιτέρω μείωση στις τιμές των συμβολαίων, με προσφορές για προκρατήσεις.
Την ίδια ώρα ο εσωτερικός τουρισμός, που παραδοσιακά είχε βασικό μερίδιο στους επισκέπτες της περιοχής, «έχει εκλείψει» τα τελευταία χρόνια και γίνονται προσπάθειες προσέλκυσης των Ελλήνων με τιμές από 40 ως 70 ευρώ το δίκλινο. Ζητούμενο για τις επιχειρήσεις της περιοχής είναι η επιμήκυνση της σεζόν που περιορίζεται σε Ιούλιο και Αύγουστο, καθώς η περιοχή παρουσιάζει ενδιαφέρον σε θεματικές μορφές τουρισμού όλον τον χρόνο. Στο πλαίσιο μάλιστα του εορτασμού των 100 χρόνων από την κατάκτηση της υψηλότερης κορυφής του Ολύμπου (2 Αυγούστου 1913), στα τέλη Ιουνίου και στις αρχές Ιουλίου διοργανώνονται μαραθώνιες διαδρομές (Olympus Marathon και Mythical Marathon), στις οποίες θα συμμετέχουν 600-700 αθλητές, ενώ από 2 ως 4 Αυγούστου θα παρουσιαστεί το μουσικό έργο «Olympolis» που έχει συνθέσει ο ολλανδός μουσουργός Εντι Κούπμαν (μέλος της Μητροπολιτικής Ορχήστρας της Ολλανδίας) και θα καλυφθεί από την ολλανδική τηλεόραση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk