Βασίλισσα στα οικονομικά η Ρεάλ

Στον κόσμο του σύγχρονου επαγγελματικού ποδοσφαίρου, αν οι νίκες στα γήπεδα δεν μετατρέπονται σε χρήμα στα ταμεία, υπάρχει πρόβλημα εταιρικής διακυβέρνησης.

Στον κόσμο του σύγχρονου επαγγελματικού ποδοσφαίρου, αν οι νίκες στα γήπεδα δεν μετατρέπονται σε χρήμα στα ταμεία, υπάρχει πρόβλημα εταιρικής διακυβέρνησης. Από το 2004 το ειδικευόμενο στις «success stories» αμερικανικό περιοδικό «Forbes» καταγράφει τις καλύτερες ποδοσφαιρικές ομάδες της υφηλίου με βάση βεβαίως όχι την αγωνιστική αλλά την οικονομική απόδοσή τους. Η εφετινή κατάταξη περιλαμβάνει μια μεγάλη ανατροπή. Μια ανατροπή κορυφής για την ακρίβεια, αφού για πρώτη φορά έπειτα από μια δεκαετία οικονομικής ιστορίας των ποδοσφαιρικών συλλόγων η αγγλική Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ εκτοπίζεται από την κορυφή από την ισπανική Ρεάλ Μαδρίτης.

Με αξία που το «Forbes» υπολογίζει σε 3,3 δισ. δολάρια η Ρεάλ, που έβαλε στα ταμεία της 650 εκατ. δολάρια την αγωνιστική περίοδο 2011-2012, ξεπέρασε τη Γιουνάιτεντ, η οποία έβαλε «μόνο» 502 εκατ. δολάρια στα ταμεία της και ως εκ τούτου η αξία της έφθασε στα 3,165 δισ. δολάρια.
Η συνταγή


Η Ρεάλ άλλωστε είχε και υψηλότερο τζίρο και υψηλότερα λειτουργικά κέρδη (134 εκατ. δολάρια) από την Μπάρτσα και τη Γουνάιτεντ και όλες τις άλλες κορυφαίες οικονομικά ομάδες του πλανήτη. Μόνο οι Καουμπόις του Ντάλας (Dallas Cowboys), η ομάδα του αμερικανικού ποδοσφαίρου (που δεν έχει, ως γνωστόν, καμία σχέση με το ευρωπαϊκό ή σόκερ για τους Αμερικανούς), ξεπέρασαν σε λειτουργικά κέρδη τη Ρεάλ. Με λειτουργικά κέρδη 227 εκατ. δολαρίων – και όταν λέμε λειτουργικά κέρδη εννοούμε κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και αγοραπωλησιών παικτών.
Πώς τα κατάφεραν τόσο καλά οι επονομαζόμενοι «Μερένγκες»; Η συνταγή είναι εν προκειμένω κλασική. Στο πλούσιο σε τρόπαια παρελθόν της ιστορικής ομάδας (έχει κατακτήσει εννέα τίτλους της Τσάμπιονς Λιγκ και 32 πρωταθλήματα Ισπανίας) προσθέτουμε παίκτες-θρύλους που φόρεσαν τη φανέλα της (ξεκινώντας από τον Πούσκας και τον Ντι Στέφανο φθάνουμε στον «γύπα» Μπουντραγένιο και στους νεότερους Ραούλ, Μπέκαμ, Λίμα και στον σταρ των ημερών Κριστιάνο Ρονάλντο) και βάζουμε στον φούρνο τα εξαιρετικά αυτά υλικά για να τα ψήσουμε δαπάναις επιφανών και γαλαντόμων χορηγών. Χορηγών που διαγκωνίζονται, μάλιστα, για να πληρώσουν την επονομαζόμενη και «Βασίλισσα». Σύμφωνα με πληροφορίες, η ομάδα της Μαδρίτης πρόκειται να υπογράψει συμφωνία 39 εκατ. δολαρίων με την αεροπορική εταιρεία Emirates, που εδρεύει στο Εμιράτο του Ντουμπάι, για να διαφημίσει αυτήν την επόμενη περίοδο στις φανέλες της αντί της bwin (ιντερνετικά στοιχήματα και κουλοχέρηδες) που διαφήμιζε τη σεζόν που έληξε αντί 29 εκατ. δολαρίων.
Στις πηγές πλουτισμού των μεγάλων ποδοσφαιρικών συλλόγων του πλανήτη περιλαμβάνονται βεβαίως και τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Την πηγή αυτή εκμεταλλεύονται κυρίως οι βρετανικοί σύλλογοι και αυτό το οφείλουν βεβαίως στον αυστραλιανής καταγωγής μεγιστάνα των ΜΜΕ Ρούπερτ Μέρντοκ που «απογείωσε» την αγορά. Αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι τα τηλεοπτικά κανάλια που θα μεταδώσουν τους αγώνες που θα δώσουν την επόμενη σεζόν οι 20 ομάδες που θα μετάσχουν στην αγγλική Premier League θα πρέπει να πληρώσουν συνολικά 6 δισ. δολάρια. Εδώ αξίζει να συγκρατήσει κανείς το εξής: τα έσοδα από τις μεταδόσεις στη Βρετανία διανέμονται στις 20 ομάδες ανάλογα με τους αγώνες κάθε ομάδας που μεταδίδονται. Τα έσοδα όμως από τις μεταδόσεις αγώνων της Premier League στο εξωτερικό μοιράζονται εξίσου σε όλες τις ομάδες! Να πώς ευημερεί το ποδόσφαιρο μιας χώρας.

Οι μεγιστάνες, η UEFA και το Financial Fair Play
Τις τελευταίες δεκαετίες το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο δαπανά υπέρογκα ποσά για μεγάλα ονόματα

Τα τελευταία 20 χρόνια το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο διανύει μια περίοδο άνθηση. Το 1992 η μετονομασία του Κυπέλλου Πρωταθλητριών Ομάδων Ευρώπης σε Champions League αναγέννησε το άθλημα, ενώ ταυτόχρονα έδωσε σε περισσότερες ομάδες την πρόσβαση σε μεγαλύτερες πηγές εσόδων. Την ίδια χρονιά, στην κοιτίδα του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου, την Αγγλία, ο μεγιστάνας των ΜΜΕ Ρούπερτ Μέρντοκ αγόρασε τα τηλεοπτικά δικαιώματα του αγγλικού πρωταθλήματος προσφέροντας 304 εκατ. στερλίνες (357 εκατ. ευρώ). Κίνηση που σηματοδότησε τη μετατροπή των ποδοσφαιρικών συλλόγων σε παγκόσμια εμπορικά σήματα.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι σήμερα το ποδόσφαιρο διανύει την περίοδο των δισεκατομμυριούχων ιδιοκτητών, αφού πολλές ομάδες έχουν περιέλθει στα χέρια πλούσιων και φιλόδοξων επιχειρηματιών. Ενδεικτικές είναι οι περιπτώσεις των αγγλικών συλλόγων Manchester City και Chelsea και της γαλλικής Paris Saint Germain, οι οποίες πέρασαν στα χέρια αράβων κροίσων και ρώσων ολιγαρχών, πρόθυμων να δαπανήσουν τεράστια ποσά προς τέρψιν των φιλάθλων, των μέσων ενημέρωσης και του προσωπικού εγωισμού τους.
Οι μεγάλες ομάδες είναι σε θέση να δαπανούν πολύ περισσότερα από όσα κερδίζουν καθώς οι ιδιοκτήτες τους βοηθούν στην εξόφληση του υφιστάμενου χρέους, παρέχοντας ενέσεις ρευστότητας και εκδίδοντας επιπλέον μετοχές ή ομολογιακά δάνεια, τα οποία στη συνέχεια διαγράφουν. Η τακτική αυτή ενθαρρύνει και τις μικρότερες ομάδες να δαπανούν περισσότερα από όσα μπορούν να αντέξουν σε μια προσπάθεια να παραμείνουν ανταγωνιστικές, αυξάνοντας όμως έτσι τα χρέη τους. «Το ποδόσφαιρο έχει μετατραπεί σήμερα σε μια επιχείρηση αξίας πολλών δισεκατομμυρίων και ως τέτοια περιλαμβάνει πολλά ρίσκα αλλά και κινδύνους» σημειώνει ο συντάκτης του «Guardian» Ντέιβιντ Κον.
Το 2009 η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου (UEFA) υπολόγισε ότι από τις 655 ευρωπαϊκές ομάδες τουλάχιστον οι μισές εμφάνιζαν έλλειμμα, ενώ το 20% αυτών αντιμετώπιζαν άμεσο οικονομικό κίνδυνο. Για να αποτρέψει την οικονομική κατάρρευση συλλόγων θέσπισε το Financial Fair Play (FFP). Πρόκειται για ένα σύνολο κανόνων που στόχο έχει αφενός να κλείσει την ψαλίδα μεταξύ των πλούσιων ποδοσφαιρικών συλλόγων και των λιγότερο εύρωστων οικονομικά, αλλά και να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά τους, θέτοντας ένα όριο στα χρήματα που μπορούν να δαπανούν. Ουσιαστικά το FFP απαγορεύει στις ομάδες να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα από όσα κερδίζουν.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk