Aντέχει παρά τις ζημιές η Ηλεκτρονική

Οι ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση. Αυτό πλέον αποτελεί κοινοτoπία στις σημερινές συνθήκες. Οταν μάλιστα βρίσκονται σε ένα πλαίσιο ανταγωνισμού όπου τον τόνο δίνουν πολυεθνικοί όμιλοι, η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη και σε ορισμένες περιπτώσεις αγγίζει τα όρια του δραματικού.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση. Αυτό πλέον αποτελεί κοινοτoπία στις σημερινές συνθήκες. Οταν μάλιστα βρίσκονται σε ένα πλαίσιο ανταγωνισμού όπου τον τόνο δίνουν πολυεθνικοί όμιλοι, η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη και σε ορισμένες περιπτώσεις αγγίζει τα όρια του δραματικού. Η Ηλεκτρονική ΑΕ είναι η μοναδική ελληνική επιχείρηση – εκτός από τους συνεταιρισμούς – που έχει απομείνει να ανταγωνίζεται, σε μια αγορά που βρίσκεται σε άγρια ύφεση, δύο από τους μεγαλύτερους πολυεθνικούς ομίλους ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών της Ευρώπης, τους βρετανικούς Dixon’s και τη γερμανική Media Markt.
Και οι τρεις έχουν κατρακυλήσει στις ζημιές. Αυτό συμβαίνει τα τελευταία χρόνια. Με μία διαφορά: Οι δύο πολυεθνικοί πρωταγωνιστές δεν έχουν πρόβλημα να χάνουν 10, 20 ή και 30 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο. Αντιθέτως, ο κ. Ι. Στρούτσης, βασικός μέτοχος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος – δεύτερη γενιά επιχειρηματίας – της Ηλεκτρονικής, δεν έχει αυτά τα περιθώρια.

Η αγορά θα «πιάσει πάτο»
Παρ’ όλα αυτά αντέχει και συνεχίζει να ελπίζει. Βασικά ευελπιστεί ότι το 2013 η αγορά τελικώς θα «πιάσει πάτο» και τότε με βάση συγκεκριμένες παραμέτρους και δεδομένα θα μπορέσει να σχεδιάσει την ανάκαμψη.
Ως τότε όμως συνεχίζει να επιβεβαιώνει τη φήμη που ακολουθεί την επιχειρηματική συμπεριφορά της οικογένειας Στρούτση: «συντηρητικοί και νοκοκυραίοι». Για δεκαετίες η εταιρεία είχε «γεμάτο ταμείο» και μηδενικό τραπεζικό δανεισμό ώσπου εκδηλώθηκε η κρίση. Ετσι λοιπόν κλείνει καταστήματα τα οποία είναι ζημιογόνα – το τρέχον λογιστικό έτος έχει ήδη κλείσει τρία-τέσσερα και συνολικά περί τα 10 -, έχει προχωρήσει σε μειώσεις μισθών των 640 άμεσα εργαζομένων της από 5% ως και 19%, απέφυγε να κάνει μαζικές απολύσεις, εκτός από τους υπαλλήλους οι οποίοι απασχολούνταν στα καταστήματα που έκλεισαν, διατηρεί ισχυρές σχέσεις με τους προμηθευτές της, οι οποίοι με τρόμο βλέπουν ότι αν με τον οποιονδήποτε τρόπο βγει εκτός αγοράς η Ηλεκτρονική, θα εξαρτώνται στην Ελλάδα από δύο πανίσχυρους πολυεθνικούς ομίλους, οι οποίοι και θα μπορούν να υπαγορεύουν τους όρους τους. Κάτι που σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούν. Και το πιο σημαντικό: αν και δεν έγινε η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, όπως είχαν αποφασίσει οι δύο προηγούμενες γενικές συνελεύσεις, ωστόσο ο βασικός μέτοχος έβαλε στα ταμεία της εταιρείας το αναλογούν ποσό, τη δική του συμμετοχή, περίπου 5,5 εκατ. ευρώ.
Παρ’ όλα αυτά και εφέτος – η τρέχουσα χρήση ολοκληρώνεται στις 30 Ιουνίου – η εταιρεία θα καταγράψει ζημιές. Είναι η τρίτη χρονιά που συμβαίνει αυτό. Και φυσικά οι πωλήσεις της θα μειωθούν, και μάλιστα σημαντικά, λιγότερο όμως από την πτώση της αγοράς – αλλά αυτό είναι το τελευταίο που ενδιαφέρει τον κ. Στρούτση, αυτό που τον απασχολεί είναι να περιορίσει όσο το δυνατόν τις ζημιές. «Ξαναγυρίζουμε στις αρχές της δεκαετίας του 1990» λέει ο ίδιος μιλώντας προς «Το Βήμα» και εξηγεί ότι «επανέρχεται η πίστωση από τους προμηθευτές, αφού έχει μειωθεί ο ρόλος των ασφαλιστικών εταιρειών και των τραπεζών στην ασφάλιση των απαιτήσεων των προμηθευτών, έχουν μειωθεί τα ενοίκια των καταστημάτων και η αγορά πλέον δεν ευνοεί τη λειτουργία μεγάλων καταστημάτων».

Είσοδος επενδυτών

Ο κ. Στρούτσης συμπληρώνει ότι δεν αποκλείει την είσοδο επενδυτών στο μετοχικό σχήμα της εταιρείας – ήδη εκτός από την οικογένεια συμμετέχουν και θεσμικοί επενδυτές. Κατ’ αρχήν επιθυμεί την είσοδο απλώς επενδυτών, οι οποίοι βεβαίως και είναι ευπρόσδεκτοι για να ενισχυθούν τα κεφάλαια της Ηλεκτρονικής. Και με βάση ορισμένες προϋποθέσεις θεωρεί ότι είναι πιθανή ακόμη και η είσοδος στρατηγικού επενδυτή, ίσως και ξένου. «Ολα παίζονται, δεν έχουμε ταμπού» λέει. Ολα αυτά όμως για να συμβούν θα πρέπει προηγουμένως η αγορά να σταθεροποιηθεί – δηλαδή να σταματήσει η πτώση της και να πάψει να είναι «κινούμενη άμμος» -, ώστε να μπορούν να γίνουν αξιόπιστοι σχεδιασμοί. Είναι γνωστό ότι σήμερα γενικότερα στην ελληνική αγορά, και μάλιστα στο λιανεμπόριο, οι επιχειρηματικοί σχεδιασμοί δεν υπερβαίνουν το όριο των 30 ημερών.
Βελτιώθηκε η θέση της εταιρείας στην αγορά
Η επιχείρηση πλέον διαθέτει 52 καταστήματα στην ελληνική επικράτεια και άλλα τρία στην Κύπρο

Στην οικονομική χρήση που λήγει στις 30 Ιουνίου 2012, οι πωλήσεις της εταιρείας θα κυμανθούν περί τα 105 εκατ. ευρώ, από τα περίπου 129 εκατ. ευρώ που ήταν στην προηγούμενη, σημειώνοντας κάμψη τουλάχιστον 18%. Παρ’ όλα αυτά, όπως λέει ο κ. Στρούτσης, η θέση της εταιρείας στην αγορά βελτιώθηκε, δεδομένου ότι συνολικά η αγορά υποχώρησε στην ίδια περίοδο κατά περίπου 22%. Πέρυσι χάθηκαν συνολικά πωλήσεις περισσότερες από 300 εκατ. ευρώ. Και η αγορά των ηλεκτρικών και ηλέκτρονικών συσκευών, χωρίς να συνυπολογίζεται η κινητή τηλεφωνία, συρρικνώθηκε σε επίπεδα χαμηλότερα των 1,2 δισ. ευρώ, από 1,5 δισ. ευρώ που ήταν στη διάρκεια του 2010. Κι οι ζημιές της θα διαμορφωθούν περίπου στα 7,5 εκατ. ευρώ, όσες περίπου ήταν και τον προηγούμενο χρόνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από δύο οικονομικές χρήσεις οι πωλήσεις της εταιρείας ήταν περί τα 165 εκατ. ευρώ. Αλλά από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι του χρόνου… Πλέον διαθέτει 52 καταστήματα στην ελληνική αγορά και άλλα τρία στην Κύπρο.
Ενδεικτικό όµως της αξιοπιστίας που απολαµβάνει από τις τράπεζες είναι το γεγονός ότι προσφάτως η επιχείρηση ενισχύθηκε με 13,5 εκατ. ευρώ από τραπεζικό δανεισμό – και οι υποχρεώσεις της στις τράπεζες ανέρχονται στα 40,4 εκατ. ευρώ από 27 εκατ. ευρώ – αλλά και πάλι είναι χαμηλότερος από το 50% των πωλήσεων που θα έχει εφέτος.
Αν και εμφανώς η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών είναι συγκεντρωμένη, ωστόσο η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Οι τρεις µεγάλες αλυσίδες καταστηµάτων ελέγχουν µόνο το περίπου 45% της αγοράς και το υπόλοιπο µέρος ελέγχεται από αλυσίδες σουπερµάρκετ, από τους συνεταιρισµούς που έχουν απομείνει, από τις αλυσίδες καταστηµάτων τεχνολογίας και από τους µεµονωµένους επαγγελµατίες. Η πιο πιθανή εξέλιξη είναι η ανατροπή αυτής της σχέσης. Εκτιμάται ότι στη διάρκεια των επόμενων χρόνων το µερίδιο των τριών αλυσίδων θα διαμορφωθεί στο 60% – 65% και στην υπόλοιπη αγορά θα απομείνει το 35% – 40%.
Επιμένει ελληνικά
* Η Ηλεκτρονική ΑΕ – πάλαι ποτέ Ηλεκτρονική Αθηνών – είναι η παλαιότερη λειτουργούσα επιχείρηση του κλάδου που παραμένει σε ελληνικά χέρια. Το σημαντικότερο στοιχείο ίσως ιστορικά είναι το γεγονός ότι η παρουσία της θυμίζει την «πλατεία της πρίζας», όπως είχε αποκαλεστεί τις μεταπολεμικές δεκαετίες η πλατεία Κλαυθμώνος, η οποία ήταν γεμάτη μικρά ή μεγαλύτερα καταστήματα ηλεκτρικών συσκευών. Ενα από αυτά, στην οδό Δραγατσανίου, ήταν της οικογένειας Στρούτση. Η άνοδος της Ηλεκτρονικής ξεκίνησε από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν ξέφυγε από τα όρια της πλατείας Κλαυθμώνος και δημιούργησε δύο καταστήματα, το ένα στα βόρεια προάστια της Αθήνας και το άλλο στον Πειραιά, που τότε θεωρούνταν το «άβατο» της οικογένειας Κορασίδη, εγκαινιάζοντας επί της ουσίας μια νέα περίοδο στην εξέλιξη της αγοράς.
* Η ανάπτυξη της επιχείρησης παρακολούθησε την άνοδο της αγοράς στη δεκαετία της ευφορίας και τότε απομακρύνθηκε το δεύτερο συνθετικό του τίτλου της και από Ηλεκτρονική Αθηνών έγινε απλώς Ηλεκτρονική. Δεν άργησε να υπερβεί τα ελληνικά σύνορα, εντοπίζοντας τη σερβική αγορά ως την επόμενη ευκαιρία – η Βουλγαρία θα ακολουθούσε. Τα πράγματα όμως δεν εξελίχθηκαν με βάση τους σχεδιασμούς. Η κρίση είχε αρχίσει να «δαγκώνει». Τα όνειρα της βαλκανικής επέκτασης αποδείχθηκαν χίμαιρα και το κόστος ήταν 8,5 εκατ. ευρώ. Η ανασυγκρότηση, όσο αυτή είναι δυνατή σε αυτές τις συνθήκες, φαίνεται πως είναι η μόνη επιχειρηματική επιλογή του κ. Στρούτση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk