Αύριο η Τata Μotors θα παρουσιάσει το… νέο «Αυτοκίνητο του Λαού». Το «Ρeople΄s Car», όπως το αποκαλεί η ινδική αυτοκινητοβιομηχανία, θα κοστίζει μόλις 2.500 δολάρια και όσοι συνέβαλαν στην εξέλιξή του υποστηρίζουν ότι θα προκαλέσει επανάσταση στις κατασκευαστικές μεθόδους της βιομηχανίας. Ισχυρίζονται δε ότι οι αλλαγές που θα επιφέρει θα είναι ανάλογες με αυτές που προκάλεσαν τα προηγούμενα «αυτοκίνητα του λαού»- ο θρυλικός σκαραβαίος της VW μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και πολύ νωρίτερα το Ford Μodel Τ. Πρόκεται για το τετράτροχο που εμπνεύστηκε ο Χένρι Φορντ στις αρχές του 20ού αιώνα, εισάγοντας πρώτηφορά την κινούμενη γραμμή συναρμολόγησης και απλοποιώντας κατά πολύ τη διαδικασία κατασκευής.
Το φθηνότερο αυτοκίνητο στον κόσμο δεν θα διαθέτει πολλές από τις ανέσεις και τον εξοπλισμό που θεωρείται βασικός στα σύγχρονα οχήματα. Για λόγους συμπίεσης του κόστους παραγωγής πολλά σημεία του αυτοκίνητου είναι κατασκευασμένα από πλαστικό, ενώ σε ορισμένες ενώσεις που συνήθως χρησιμοποιούνται βίδες έχουν τοποθετηθεί συγκολλητικές ύλες. Το αυτοκίνητο των 2.500 δολαρίων δεν διαθέτει ραδιόφωνο, υδραυλικό τιμόνι και ηλεκτρικά παράθυρα. Ο κινητήρας της γερμανικής Βosch είναι τοποθετημένος στο πίσω μέρος και αποδίδει μόλις 35 άλογα. Αν όμως οδηγός «το πατήσει» λίγο παραπάνω από τα 70 χλμ. ανά ώρα είναι πολύ πιθανόν τα λάστιχα να διαλυθούν αφού δεν είναι φτιαγμένα για να αντέχουν σε αυτή την ταχύτητα. Επίσης αν το όχημα είναι φορτωμένο, οι προβολείς θα τυφλώνουν τη νύχτα τους οδηγούς στα απέναντι διερχόμενα αυτοκίνητα. Και αυτό διότι για την εξοικονόμηση 10 μόλις δολαρίων δεν έχει τοποθετηθεί μηχανισμός ρύθμισης του ύψους των προβολέων.
«Το συγκεκριμένο όχημα πετάει στον κάλαθο των αχρήστων τους ως τώρα υπολογισμούς των αυτοκινητοβιομηχανιών για τη διάρθρωση του κόστους παραγωγής.Η εξέλιξή του εκκινεί από λευκό χαρτί με γνώμονα το περιορισμό του κόστους» εξηγεί ο Ντάριλ Ρόλεϊ, επικεφαλής λειτουργιών της Αriba στη Βόρεια Αμερική και στην Ασία, της βιομηχανίας που προμηθεύει με διάφορα μέρη του αυτοκινήτου κατασκευαστές όπως η ΒΜW και η Τoyota. «Σε πέντε ως δέκα χρόνια θα έρθουν τα πάνω κάτω στη βιομηχανία αυτοκινήτων» συμπληρώνει ο Ρόλεϊ.
Παλαιότερα οι μεγάλοι κατασκευαστές διατηρούσαν σταθερούς δεσμούς με τους προμηθευτές των διαφόρων μερών που χρησιμοποιούνταν στην κατασκευή των οχημάτων τους. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο όλο και περισσότερες βιομηχανίες αναζητούν νέους προμηθευτές. Οργανώνουν διαγωνισμούς στο Διαδίκτυο και αναγκάζουν πολλές εταιρείες να ανταγωνιστούν μεταξύ τους για να λάβουν μία παραγγελία, κατεβάζοντας τις τιμές. Και ενώ οι περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν αγοράζουν παρά το 10% με 15% των μερών του αυτοκινήτου μέσω αυτής της διαδικασίας, η Τata «ψώνισε» σχεδόν το 40% των μερών του νέου οχήματος από το… Διαδίκτυο, εξασφαλίζοντας σημαντικό οικονομικό όφελος.
Τα αυτοκίνητα χαμηλού κόστους γνωρίζουν ήδη μεγάλη επιτυχία. Και έτσι η ανακοίνωση της απόφασης της Τata το 2004 για την κατασκευή του «Ρeople΄s Car» κινητοποίησε αυτομάτως τον ανταγωνισμό. Ο γαλλοϊαπωνικός όμιλος Renault- Νissan και ο όμιλος της ινδικής Μaruti και της ιαπωνικής Suzuki ετοιμάζουν ήδη την απάντησή τους στο «Αυτοκίνητο του Λαού».
Είναι πάντως εξαιρετικά απίθανο να δούμε το συγκεκριμένο όχημα της Τata να κυκλοφορεί στους ελληνικούς δρόμους. Και αυτό γιατί τα ευρωπαϊκά όρια εκπομπών καυσαερίων αλλά και οι κανονισμοί για τον υποχρεωτικό εξοπλισμό ασφάλειας των οχημάτων καθιστούν προς το παρόν αδύνατη την εισαγωγή του στη Γηραιά Ηπειρο.
Ο όμιλος Τata, ο μεγαλύτερος ιδιωτικός όμιλος στην Ινδία, με περισσότερες από 98 επιχειρήσεις σε διάφορους τομείς, δεν υπολογίζει στις δυτικές αγορές για το «Ρeople΄s Car». Για την Ευρώπη, ο πρόεδρος της Τata Μotors Ράταν Τατά έχει άλλα όνειρα, πολύ πιο ακριβά. Σύμφωνα με δημοσιεύματα στην Ινδία και στη Βρετανία η Τata Μotors βρίσκεται πολύ κοντά σε συμφωνία με τη Ford για την απόκτηση των εμβληματικών βρετανικών αυτοκινητοβιομηχανιών Jaguar και Land Rover.