Ισπανίδα γιαγιά, που προσπάθησε να επιδιορθώσει εικόνα 100 ετών με καταστροφικά αποτελέσματα, έχει αφήσει άναυδους τους ειδικούς της τέχνης στην Ισπανία.

Η 80χρονη Σεσίλια Γκόμες, που έβρισκε συχνά καταφύγιο στην ενορία της, στην εκκλησία της συνοικίας της στη Σαραγόσα, δεν άντεχε να βλέπει την εικόνα του Ιησού στην τοιχογραφία να ξεφτίζει και αποφάσισε να λάβει τα μέτρα της. Πρόκειται για την τοιχογραφία «Ecce Homo» («’Ιδε ο ‘Ανθρωπος») του Ελίας Γκαρσία Μαρτίνες, που κοσμούσε την συγκεκριμένη εκκλησία για περισσότερο από 100 χρόνια. Η τοιχογραφία είχε υποστεί σημαντική ζημιά από την υγρασία και το πέρασμα του χρόνου.

Έτσι η Σεσίλια άρπαξε το πινέλο και τις λαδομπογιές της και άρχισε να δουλεύει πυρετωδώς για να αποκαταστήσει την εικόνα. Χάρη στην «καλλιτεχνική» της παρέμβαση, αυτό που κάποτε ήταν το πορτρέτο του Ιησού μοιάζει πλέον – όπως λένε αρκετοί παρατηρητές» -, με «τριχωτή μαϊμού με χιτώνιο».

Μόλις συνειδητοποίησε τι είχε κάνει, επικοινώνησε με τον Χουάν Μαρία Οχέδα, τον δημοτικό σύμβουλο που ήταν υπεύθυνος για τα πολιτιστικά θέματα για να ζητήσει βοήθεια.

Όταν της ζήτησαν το λόγο, εκείνη δήλωσε ότι το έκανε με την άδεια του ιερέα της εκκλησίας: « Ο παπάς το ήξερε! Το ήξερε σας λέω! Πως θα μπορούσα να κάνω κάτι χωρίς την άδεια του; Το ήξερε.»
Η εγγονή του Ελίας Γκαρσία Μαρτίνες, Τεράσα Γκαρσία, δήλωσε ότι η ηλικιωμένη είχε ζωγραφίσει παλιότερα και το χιτώνιο αλλά η τοιχογραφία αλλοιώθηκε ολοκληρωτικά όταν προσπάθησε να ζωγραφίσει το πρόσωπο του Ιησού.

Ιστορικοί τέχνης και συντηρητές αναμένεται να συναντηθούν στον ναό για να αποφασίσουν τι πρέπει να κάνουν για να αποκαταστήσουν τη ζημιά.

«Νομίζω ότι είχε καλές προθέσεις», δήλωσε ο Οχέδα υπερασπιζόμενος την ηλικιωμένη. «Την επόμενη εβδομάδα θα συναντηθεί με τους συντηρητές για να τους εξηγήσει ακριβώς τι υλικά χρησιμοποίησε.»

«Αν δεν καταφέρουμε να αποκαταστήσουμε τη ζημιά θα καλύψουμε τον τοίχο με μια φωτογραφία της τοιχογραφίας», συνέχισε ο Οχέδα, εξηγώντας ότι αν και η τοιχογραφία δεν ήταν μεγάλης αξίας είχε συναισθηματική αξία για τους κατοίκους της περιοχής.

Η τραγική ειρωνεία είναι ότι η εγγονή του ζωγράφου είχε μόλις κάνει μια δωρεά σε ένα τοπικό εργαστήριο συντήρησης έργων τέχνης με σκοπό την αποκατάσταση της συγκεκριμένης τοιχογραφίας.