Ο Σταύρος Γασπαράτος δεν επαναπαύεται στα κεκτημένα. Από τους πιο παραγωγικούς και ενδιαφέροντες συνθέτες των τελευταίων χρόνων, έχει γίνει κυρίως γνωστός χάρη στη μουσική που έχει γράψει για ταινίες ή θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις, ωστόσο δεν έχει σταματήσει ποτέ να εξερευνά το δικό του πεδίο έκφρασης και δημιουργίας. Φυσική συνέπεια αυτής της εξέλιξης ήταν η συναυλία / περφόρμανς «Expanded Piano» που δόθηκε τον Νοέμβριο στη Νέα Υόρκη:

«Βλέπω το “Expanded piano” σαν μια συνέχεια στην προσπάθεια συνεύρεσης της κλασικής φόρμας με τον σύγχρονο, ηλεκτρονικό, πειραματικό ήχο. Την αφορμή τη βρήκα στα έργα για prepared piano, έναν όρο που έκανε διάσημο ο Τζον Κέιτζ. Εκεί, ένα κλασικό πιάνο προετοιμαζόταν με μηχανικό τρόπο. Βίδες, ελάσματα και διάφορα άλλα εξαρτήματα συνδέονταν στις χορδές του, και πάνω στο καινούργιο όργανο που προέκυπτε, εν μέρει ακουστικό πιάνο, εν μέρει κάτι σαν κρουστό, γραφόταν μία παρτιτούρα. Σκέφτηκα λοιπόν να φτιάξω ένα ηλεκτρονικά “προετοιμασμένο” πιάνο και, αφού βρω έναν τρόπο να επικοινωνήσει το πιάνο με έναν υπολογιστή, αυτό να καταλήξει σε μια πολυκάναλη ηχητική εγκατάσταση που να τοποθετεί εικονικά τους θεατές μέσα στον μηχανισμό του πιάνου. Αυτό ήταν το σκίτσο της πρότασης που υπέβαλα στο EMPAC [Experimental Media and Performing Arts Centre] στη Νέα Υόρκη και με μεγάλη μου χαρά την αποδέχτηκαν».

Αυτή την ιδιαίτερη συναυλία προσαρμόζει τώρα για το κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών. «Για το Μέγαρο και για το Φεστιβάλ Αθηνών σχεδιάζω μια καινούργια εκδοχή, η οποία θα είναι πολύ πιο εύκολο και να ταξιδέψει μετά. Με προβληματίζει λίγο το γεγονός ότι υπάρχει μια μερίδα κόσμου που ξέρει τη δουλειά μου από το θέατρο και το σινεμά και δεν γνωρίζω τι ακριβώς θα περιμένουν να δουν και να ακούσουν, ωστόσο έχω την ελπίδα, αλλά καθόλου τη βεβαιότητα, ότι θα επικοινωνήσουν με το έργο. Χρησιμοποίησα άλλωστε την ιδέα και το κόνσεπτ για να γράψω μουσική για αυτό και όχι απλώς για τον πειραματισμό ή για να στήσω ένα περίπλοκο τεχνικό installation. Πάντα γράφω με βάση το συναίσθημα. Ακόμη και σε ένα πρότζεκτ τόσο βασισμένο στην τεχνολογία ήθελα να καταλάβει το κοινό ότι δεν πρέπει να μείνουμε μόνο σε αυτή τη διάσταση».

Ο Γασπαράτος συνεργάζεται αυτό τον καιρό με τη γερμανική δισκογραφική εταιρεία Ad Noiseam για την κυκλοφορία μιας ηχογραφημένης έκδοσης του έργου. Συνθέτει επίσης τη μουσική για τους «Αχαρνής» που σκηνοθετεί ο Γιάννης Κακλέας, αλλά και για την «Αντιγόνη» που θα παρουσιάσει εφέτος ο Θέμης Μουμουλίδης με πρωταγωνίστρια την Ιωάννα Παππά.

Η πανηγυρική πρώτη της συναυλίας «Expanded Piano» ήταν στο νεοϋορκέζικο EMPAC σε ένα εντυπωσιακό κτίριο από πλευράς αρχιτεκτονικής προσέγγισης που σχεδιάστηκε από το γραφείο Grimshaw Architects (με έδρα το Λονδίνο) και ξεκίνησε να λειτουργεί το 2008.

info:

«Expanded Piano»: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα «Νίκος Σκαλκώτας», 10 και 11 Ιουνίου.

* Δημοσιεύθηκε στο ΒΗΜΑmen Ιουνίου 2015
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ