Ο χώρος του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης θυμίζει βομβαρδισμένο τοπίο. Έχει αποκλειστεί από τις αστυνομικές Αρχές προκειμένου να μπορούν να εργάζονται απρόσκοπτα όλες οι υπηρεσίες που βρίσκονται επί ποδός από το Σάββατο.

Κλιμάκιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται από τα ξημερώματα στο σημείο της τραγωδίας, προκειμένου να διερευνήσει τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος. Παράλληλα είναι σε εξέλιξη επιχείρηση αποκατάστασης της τροφοδοσίας της ηλεκτρικής ενέργειας στις γραμμές καθώς ένας πυλώνας βρίσκεται κάθετα πεσμένος πάνω στις ράγες.

Από τις πρώτες ώρες, διενεργείται αυτοψία στον τόπο της τραγωδίας, προκειμένου να διαπιστωθούν τα αίτια που την προκάλεσαν από τους τρεις εμπλεκόμενους φορείς, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ. Όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Κώστας Πετράκης, μιλώντας στην ΕΡΤ, ως το μεσημέρι θα έχουμε τα πρώτα στοιχεία από τις επί τόπου έρευνες.

Στην περιοχή το τελευταίο διάστημα, διενεργούνται παράπλευρες εργασίες, όμως το «κλειδί» του δικτύου, το οποίο η αμαξοστοιχία είχε ήδη προσπεράσει, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε συντηρηθεί και παραδοθεί προς χρήση. Κρίσιμο είναι το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στο σημείο, το οποίο ανέρχεται σε 60 χλμ, και διερευνάται επίσης από τις αρμόδιες αρχές.

Η μηχανή της αμαξοστοιχίας, η οποία έχει κυριολεκτικά εμβολίσει το κτίριο διαθέτει πετρελαιοκινητήρα. Για λόγους ασφαλείας βρίσκεται σε αυξημένη επιφυλακή κλιμάκιο του Πυροσβεστικού Σώματος.

Συγκλονιστικές είναι οι μαρτυρίες των ανθρώπων που είδαν το τρένο να «καρφώνεται» μέσα στο σπίτι και περιγράφουν τις στιγμές μετά το δυστύχημα.

«Οι εικόνες ήταν τραγικές, κάποιοι επιβάτες από τα πίσω βαγόνια άνοιγαν τα παράθυρα και έβγαιναν από αυτά. Επικρατούσε πανικός. Ο κόσμος έκανε ό,τι μπορούσε για να απεγκλωβιστεί» λέει χαρακτηριστικά στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Δημήτρης Μυλώσης, αυτόπτης μάρτυρας. «Οι πιο ψύχραιμοι από τους κατοίκους της περιοχής έμπαιναν μέσα στο σιδερένιο κουφάρι για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να βγουν.

Στο οίκημα βρίσκονταν την ώρα της πρόσκρουσης δύο άντρες αλβανικής καταγωγής οι οποίοι έντρομοι δεν δίστασαν να πηδήξουν από ύψος 5 μέτρων και τελικά κατάφεραν να σωθούν.

Υπενθυμίζεται ότι το τραγικό συμβάν, με τον εκτροχιασμό της αμαξοστοιχίας που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, έγινε στα 200 μέτρα από το Άδενδρο, στις 21.40 χθες το βράδυ.

Μουδιασμένο πρωινό

«Μουδιασμένη» ξύπνησε η μικρή κοινωνία του Αδενδρου, ενός χωριού περίπου 3.000 κατοίκων δυτικά της Θεσσαλονίκης, όπου, το βράδυ του Σαββάτου, αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη εκτροχιάστηκε και έπεσε πάνω σε σπίτι, με αποτέλεσμα τρεις εκ των επιβαινόντων να βρουν τραγικό θάνατο και άλλοι έξι να νοσηλεύονται. Νεκροί είναι ο μηχανοδηγός, ο προϊστάμενος κίνησης και ένας επιβάτης

Το φως της ημέρας αποκάλυψε το μέγεθος της τραγωδίας. Από τους τοίχους του κατεστραμμένου σπιτιού, στο οποίο έπεσε το τρένο, ξεπροβάλλουν τα συντρίμμια της αμαξοστοιχίας, με τους αστυνομικούς να έχουν αποκλείσει περιμετρικά το σπίτι τόσο για λόγους ασφαλείας όσο και για να κάνουν ανενόχλητοι οι πραγματογνώμονες τη δουλειά τους.

Όπως δήλωσε από το σημείο του συμβάντος ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Κώστας Πετράκης, συστάθηκε επιτροπή που μέχρι την Παρασκευή θα καταθέσει το πρώτο πόρισμα για τα αίτια του δυστυχήματος. «Είναι από τα χειρότερα (δυστυχήματα) που έχουμε δει», τόνισε.

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππος Τσαλίδης, επιβεβαίωσε πως ένας επιβάτης, ένας μηχανοδηγός κι ένας ελεγκτής είναι τα τρία θύματα του δυστυχήματος.

Μιλώντας στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Κεντρικής Μακεδονίας, αρχιπύραρχος Κωνσταντίνος Πουλτίδης, εξήγησε πως η επιχείρηση ήταν δύσκολη καθώς «υπήρχε μια άμορφη μάζα σιδερικών», ενώ έμφαση δόθηκε στην ταχύτητα απεγκλωβισμού των τραυματιών.

«Οι πρώτες προσπάθειες απεγκλωβισμού ήταν δύσκολες. Οι εύκολες ήταν κυρίως στα πίσω βαγόνια. Από τη μηχανή απεγκλωβίσαμε νεκρό τον πρώτο μηχανοδηγό και δύο τραυματίες, υπαλλήλους του ΟΣΕ. Από το δεύτερο βαγόνι, που ήταν το κυλικείο ανασύραμε ακόμη ένα νεκρό και άλλους πέντε τραυματίες (σ.σ. στο μεταξύ ο ένας κατέληξε σήμερα)».

Σε περιπτώσεις εκτροχιασμού, όπως η χθεσινή, η έμφαση, όπως εξήγησε ο κ. Πουλτίδης, δίνεται στην ταχύτητα απεγκλωβισμού, καθώς «όσο πιο γρήγορα ανασύρεις τον τραυματία τόσες περισσότερες πιθανότητες αποκατάστασης του δίνεις».

Δύναμη της Πυροσβεστικής παραμένει και σήμερα στο σημείο, ενώ γίνονται και προσπάθειες επιδιόρθωσης της γραμμής. «Εμείς είμαστε σήμερα εδώ για πυρασφάλεια, γιατί υπάρχει διαρροή καυσίμου. Τον χώρο τον έχουμε ελέγξει πλήρως, δεν έχουμε πληροφορίες ότι υπάρχει κάποιος άλλος (εγκλωβισμένος). Βάλαμε και ειδικό σκύλο της ΕΜΑΚ στις έρευνες», επισήμανε ο κ. Πουλτίδης.

«Δεν έχουμε ξαναζήσει κάτι τέτοιο»

«Ζω εδώ από μωρό παιδί. Δεν έχω δει κάτι παρόμοιο σε όλη μου τη ζωή. Πεταχτήκαμε όρθιοι από τον θόρυβο και βγήκαμε στο μπαλκόνι να δούμε τι συμβαίνει. Ακούσαμε τον γείτονα (τον Γιώργο Μυλωνά που χθες δήλωνε πως είδε τον χάρο με τα μάτια του από την αυλή του σπιτιού του) να φωνάζει βοήθεια. Δεν πιστεύαμε στα μάτια μας, πώς το τρένο είχε μπει μέσα στο σπίτι», λέει στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η ηλικιωμένη κυρία Σοφία, το σπίτι της οποίας είναι σε πολύ μικρή απόσταση από τον τόπο του συμβάντος.

Τόσο η ίδια όσο και άλλοι κάτοικοι της περιοχής θυμούνται σαν χθες τον Οκτώβριο του 2005, όταν από θαύμα γλίτωσαν όλοι οι επιβαίνοντες τρένου που εκτροχιάστηκε λίγες εκατοντάδες μέτρα μακρύτερα. Εκεί, όπου αργότερα ανεγέρθηκε ένα εκκλησάκι αφιερωμένο στην Παναγία την Προυσιώτισσα ως δείγμα ευγνωμοσύνης για το γεγονός ότι τότε δεν θρηνήσαμε ανθρώπινες ζωές.

Στα καφενεία του χωριού, οι κάτοικοι του οποίου ασχολούνται κυρίως με αγροτικές εργασίες και ιδιαίτερα με την καλλιέργεια ρυζιού, το χθεσινοβραδινό συμβάν είναι το κυρίαρχο θέμα συζήτησης, με τις αναλύσεις να δίνουν και να παίρνουν σχετικά με τα αίτια της τραγωδίας και τους πιο ψύχραιμους να συνιστούν υπομονή και «…να αφήσουμε τους ειδικούς να κάνουν τη δουλειά τους».