«Τι όμορφο που είναι να βλέπεις ένα παιδί στην κούνια, ένα παιδί στην αγκαλιά της μάνας του, ένα παιδί στην αγκαλιά του κόσμου. Η νέα ζωή, η δύναμη του κόσμου. Θέλει να μας πει ότι δεν τελειώνει τίποτα. Οτι δεν έχει άκρη ο κόσμος· κι η τελειότητά του όνειρο ανεκπλήρωτο. Το παιδί είναι το ίδιο, η νοσταλγία για το τέλειο, αλλά κανείς τέλειος δεν είναι. Το τέλειο παιδί δεν θα υπάρξει ποτέ, η συνοδοιπορία στην ανάταση μαζί του είναι η ύπαρξή μας ολόκληρη».
Με τους στίχους αυτούς, τραγουδισμένους από τα στόματα μικρών παιδιών, άνοιξε η αυλαία της τελετής έναρξης του 22ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Εκπαίδευση των Κωφών, το οποίο πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα από τις 6 ως τις 9 Ιουλίου 2015.
Κωφοί και ακούοντες μαθητές από το Ειδικό Σχολείο Κωφών και Βαρήκοων Πατρών, το 18ο Γυμνάσιο (ακουόντων/κωφών) Πατρών, το Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Πατρών και το 26ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών ανέβηκαν στη σκηνή του συνεδριακού χώρου του ξενοδοχείου Intercontinental, στέλνοντας μηνύματα συνεργασίας, σεβασμού και αποδοχής. Μικρές ανθρώπινες ιστορίες κωφών ανθρώπων και όσων σχετίζονται μαζί τους, παρουσιάστηκαν μέσα από ένα χοροθέατρο σε σενάριο και μουσική επιμέλεια της μουσικού Μαρίας Ρέντιτ και σκηνοθεσία, χορογραφία της καθηγήτριας χορού Ολγας Κλώντζα.
Ενα μωρό που γεννιέται κωφό, οι γονείς που αγωνιούν για το μέλλον, τα παιδιά που ζητούν αποδοχή, ανεμελιά και γνώση, οι νέοι που θέλουν να ερωτευτούν. «Δώστε μου τρόπο να πω το σ’ αγαπώ» λέει ο κωφός νέος απευθυνόμενος στο κοινό, με απευθείας απόδοση στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα. Τελικά, η Τέχνη, οι στίχοι, ο χορός, ένα ταγκό με την αγαπημένη του που τραγουδά γίνονται η γέφυρα που ξεπερνά τις δυσκολίες. Επάνω στη σκηνή, το κοινό δύσκολα ξεχωρίζει τα ακούοντα παιδιά από τα μη ακούοντα, εξάλλου δούλεψαν μαζί εντατικά και για μήνες, με τη βοήθεια των δασκάλων τους, για να παρουσιάσουν την παράστασή τους όχι στους γονείς και τους συνομηλίκους τους, αλλά σε ένα διεθνές κοινό.
Από 70 χώρες του πλανήτη ταξίδεψαν οι περίπου 1.000 συμμετέχοντες, ενώ 560 ειδικοί και ερευνητές, στους τομείς εκπαίδευσης κωφών, ψυχολογίας, γλωσσολογίας, ιατρικής, λογοπαθολογίας, τεχνολογίας, νευρογλωσσολογίας, γλωσσολογίας νοηματικής γλώσσας, παρουσίασαν τα αποτελέσματα ερευνών και εφαρμογών. Μάλιστα, έφτασαν στην Αθήνα σε μια δύσκολη στιγμή για τη χώρα και τους κατοίκους της, μία ημέρα μετά το κρίσιμο δημοψήφισμα. Κι αυτό δεν είναι τυχαίο, καθώς πρόκειται για το παλαιότερο και πιο αναγνωρισμένο διεθνές συνέδριο στον τομέα της εκπαίδευσης κωφών και βαρήκοων, το οποίο διεξήχθη για πρώτη φορά στη χώρα μας.
«Το θέμα του εφετινού Διεθνούς Συνεδρίου για την Εκπαίδευση των Κωφών είναι: «Εκπαιδεύοντας διαφορετικούς μαθητές: Πολλοί τρόποι, ένας στόχος». Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τους εκπαιδευτικούς και τους επαγγελματίες που εργάζονται στον τομέα της εκπαίδευσης κωφών είναι η παροχή εξατομικευμένης και ποιοτικής εκπαίδευσης σε έναν ετερογενή πληθυσμό παιδιών και νέων» είπε η καθηγήτρια Βενέττα Λαμπροπούλου, διευθύντρια της Μονάδας Αγωγής Κωφών του Πανεπιστημίου Πατρών που διοργάνωσε το συνέδριο, στο εναρκτήριο μήνυμά της.
«Για εμάς η παρουσία των παιδιών μας εδώ είναι πολύ σημαντική» ανέφερε μιλώντας στο «Βήμα» η κυρία Αγγελική Νικολοπούλου, διευθύντρια του Ειδικού Σχολείου Κωφών και Βαρήκοων Πατρών, «δεν πρόκειται για μια απλή γιορτή. Οι μαθητές μας, συμμετέχοντας με τον τρόπο τους σε ένα τόσο μεγάλο συνέδριο, καταλαβαίνουν κάτι που καλά-καλά δεν γνωρίζουν ή δεν έχουν συνειδητοποιήσει ακόμα. Οι κωφοί δεν είναι μόνο στο σχολείο τους ή στην πόλη τους, είναι εκατομμύρια άνθρωποι σε όλον τον κόσμο».
Μέσα από τις πρόβες και τη συμμετοχή στην τελετή έναρξης, ήρθαν σε επαφή με πολλούς ανθρώπους, μίλησαν μαζί τους, «αυτό ενίσχυσε την αυτοπεποίθησή τους και συνειδητοποίησαν αυτό που προσπαθούμε να τους εμφυσήσουμε στο σχολείο, πως ό,τι θέλουν μπορούν να το καταφέρουν». Οπως λέει η εκπαιδευτικός, «εάν αυτό το πιστεύουν πρώτα οι γονείς και ακολούθως τα ίδια τα παιδιά, τότε όλοι οι ορίζοντες ανοιχτοί είναι για αυτά».
Επίσης, εξαιρετικά σημαντική είναι και η συνεργασία μεταξύ των παιδιών, μαθητές όλοι από διαφορετικά σχολεία της Πάτρας, ακούοντες, βαρήκοοι και κωφοί. Ολα τα Σαββατοκύριακα, από τον Φεβρουάριο κιόλας, τα αφιέρωσαν σε αυτή την προσπάθεια, στήριξαν ο ένας τον άλλον, βρήκαν τρόπους επικοινωνίας. Δεν ήταν όμως η πρώτη φορά που συνεργάστηκαν, καθώς με αφετηρία την Τέχνη, έχουν κάνει όλοι μαζί κι άλλες παραστάσεις. Σήμερα, στο Ειδικό Σχολείο Κωφών και Βαρήκοων Πατρών, φοιτούν 15 μαθητές στο Δημοτικό, 5 στο Νηπιαγωγείο και 14 μωράκια (ως 4 ετών) στην Πρώιμη Εκπαίδευση.
Οπως λέει η εκπαιδευτικός, «η χώρα μας δεν έχει μείνει πίσω στην εκπαίδευση των κωφών λόγω της οικονομικής κρίσης. Οι εκπαιδευτικοί μας είναι άρτια καταρτισμένοι και χάρη σε ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως το Comenius, είναι σε συνεχή επαφή με συναδέλφους μας από όλη την Ευρώπη και ενημερώνονται για τις τελευταίες εξελίξεις». Οι χώρες όμως που διαθέτουν περισσότερους πόρους στην Παιδεία, διαμορφώνουν μια πιο εύκολη καθημερινότητα για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς, το φιλότιμο των οποίων στην Ελλάδα καλύπτει τα κενά του συστήματος.
Για παράδειγμα, το πρόβλημα της έλλειψης ειδικών βιβλίων για την καλλιέργεια της γλωσσικής επάρκειας δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά ευρωπαϊκό. «Για τα κωφά παιδιά, η γλώσσα που μιλάμε είναι σαν να μαθαίνουμε εμείς ξένη γλώσσα» εξηγεί. Γι’ αυτό και είναι εξαιρετικά σημαντική η ενημέρωση των γονιών, ώστε να στέλνουν εγκαίρως τα παιδιά στην Πρώιμη Εκπαιδευτική Παρέμβαση, η οποία αν και υπάρχει χρόνια, παραμένει σχετικά άγνωστη στην Ελλάδα. Σημαντικό πυλώνα της λειτουργίας του Ειδικού Σχολείου Κωφών και Βαρήκοων Πατρών αποτελεί η στήριξη και καθοδήγηση της Μονάδας Αγωγής Κωφών του Πανεπιστημίου Πατρών.

HeliosPlus