Η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του Μορέα δεν θα έρθει στη Βουλή εάν ο παραχωρησιούχος δεν συμφωνήσει με τις θέσεις του ελληνικού Δημοσίου περί ελεύθερης μετακίνησης για μόνιμους κατοίκους και «ρήτρας ανάπτυξης» στα μεγάλα έργα, τόνισε τη Δευτέρα από το Κοινοβούλιο ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, κ. Χρήστος Σπίρτζης.
Όπως τόνισε, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ κ. Μάκη Βορίδη, το Δημόσιο θα τηρήσει τις υφιστάμενες πέντε συμβάσεις παραχώρησης με θρησκευτική ευλάβεια και συμπλήρωσε ότι εφεξής θα υπάρχει έλεγχος στα έργα.
«Επιδιώκουμε και διαπραγματευόμαστε την αλλαγή των όρων των συμβάσεων παραχώρησης» είπε ο κ. Σπίρτζης υπογραμμίζοντας ότι το υπουργείο στοχεύει:
– Στη μείωση των διοδίων και τον προσδιορισμό τους με δείκτες που θα λαμβάνουν υπόψη την οικονομική κατάσταση της χώρας.
– Στην παροχή 50 ελεύθερων διελεύσεων σε ακτίνα 25 χλμ. από τη μόνιμη κατοικία, όπου δεν υπάρχει ασφαλής εναλλακτική όδευση.
– Στην ελεύθερη διέλευση των ΑμεΑ και ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού.
– Στην εγκατάσταση ενιαίου, ηλεκτρονικού, αναλογικού, χιλιομετρικού συστήματος χρέωσης των διοδίων.
– Στη διακοπή των διώξεων των πολιτών που αντιδρούν στα διόδια.
«Σε περίπτωση που όλες οι παραχωρήσεις συμφωνήσουν στα παραπάνω, θα έρθει νέα συμφωνία για ψήφιση και επομένως και η σύμβαση του Μορέα» είπε ο κ. Σπίρτζης.
Σε αντίθετη περίπτωση, τόνισε, δεν θα υπάρξει τροποποίηση στη σύμβαση του Μορέα και ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να ολοκληρώσει το έργο με βάση την υφιστάμενη σύμβαση.
Στην παρατήρηση του κ. Βορίδη ότι την προηγούμενη φορά που επιχειρήθηκε ανατροπή των συμβάσεων, τα έργα πάγωσαν για τέσσερα χρόνια και ότι «η πολιτική της καθυστέρησης δεν κατέληξε ποτέ επ’ ωφελεία του Δημοσίου», ο κ. Σπίρτζης απάντησε ότι «είναι πρόκληση για τον ελληνικό λαό να συζητάμε για το πώς διασφαλίζονται χωρίς ρίσκο ιδιωτικές τράπεζες και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κατάσταση του κράτους και των πολιτών».
Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε παράλληλα ότι η νέα σύμβαση του Μορέα είναι στο Ελεγκτικό Συνέδριο «και περιμένουμε να δούμε εάν το Ελεγκτικό Συνέδριο θα την εγκρίνει».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, από τα 905 εκατ. ευρώ του έργου (844 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός και τα 68 εκατ. ευρώ της αποζημίωσης καθυστέρησης έναρξης της παραχώρησης), έχουν δοθεί από το Δημόσιο 359 εκατ. ευρώ, ενώ ο παραχωρησιούχος έχει λάβει 128 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ (το δάνειο της οποίας ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ) και 828 εκατ. ευρώ από εμπορικές τράπεζες.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, η ΕΤΕπ προβλέπει μειωμένο φόρτο κατά 23% για τριάντα χρόνια και ζητεί υψηλό επιτόκιο βάσης euribor πάνω από 4,5%, όταν σήμερα αυτό βρίσκεται σε μηδενικό επίπεδο, είπε. «Γιατί οι όροι της ΕΤΕπ θα πρέπει να συμπαρασύρουν και τις ιδιωτικές τράπεζες και τη χρηματοδότησή τους;» διερωτήθηκε ο κ. Σπίρτζης.
Στο μεταξύ, εντολή στο Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων να διερευνήσει καταγγελίες του βουλευτή των ΑΝΕΛ κ. Νίκου Νικολόπουλου περί ατασθαλιών στους διαγωνισμούς σιδηροδρομικών έργων της ΕΡΓΟΣΕ έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, όπως τόνισε τη Δευτέρα από τη Βουλή.
Ο κ. Σπίρτζης, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του κ. Νικολόπουλου, σημείωσε ότι οι καταγγελίες του βουλευτή Αχαΐας θα διερευνηθούν από τους επιθεωρητές, ενώ πρόσθεσε ότι η νέα διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ θα εξετάσει τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν στον διαγωνισμό για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Ψαθόπυργος – Ρίο (ΑΣ 716).
Σημειωτέον ότι ο κ. Νικολόπουλος έχει καταγγείλει ότι αποκλείστηκε η ιταλική εταιρεία που προσέφερε τη μεγαλύτερη έκπτωση στον διαγωνισμό, ύψους 45% και διερωτάται για ποιον λόγο δεν της δόθηκε το έργο.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών παρατήρησε ότι υπάρχουν χρόνιες παθογένειες στην παραγωγή δημοσίων έργων που δημιουργεί πρόβλημα στον προγραμματισμό, τους ελέγχους, τις τιμολογήσεις και τις αξιολογήσεις τους.
Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης άσκησε εκ νέου κριτική τόσο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού όσο και στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, μιλώντας για «δήθεν ανεξάρτητες αρχές» οι οποίες δεν λογοδοτούν σε κανέναν. Μάλιστα, προανήγγειλε αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου που διέπουν τη λειτουργία τους.
Παράλληλα, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Έβρου της ΝΔ κ.Αναστασίου Δημοσχάκη σχετικά με την αποπεράτωση του καθέτου οδικού άξονα Εγνατίας Οδού στον Έβρο, ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι το Δημόσιο δεν θα υποκύψει σε εκβιασμούς, εννοώντας ευθέως πλην σαφώς τον εργολάβο του έργου, ΑΕΓΕΚ. Παράλληλα, τόνισε ότι θα ενταχθούν στο ΣΕΣ μέχρι το φθινόπωρο οι μελέτες για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, ενώ πρόσθεσε ότι εξετάζεται η τροποποίηση των ελληνικών προτάσεων για τα διευρωπαϊκά δίκτυα προκειμένου να ενταχθεί σε αυτά και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.