Εφυγε τη Δευτέρα από τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης για το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ) για την ολοκληρωμένη ανάπλαση του Φαληρικού Μετώπου για επανέλεγχο, έπειτα από μήνες «πινγκ πονγκ» μεταξύ των υπουργείων και των καθυστερήσεων που έφερε ο ανασχηματισμός του καλοκαιριού.
Η τυπική έγκρισή του από το ΣτΕ και η δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως θα επιτρέψουν στο υπουργείο Υποδομών τη δημοπράτηση και εκτέλεση του έργου, συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 340 εκατ. ευρώ, υπό αγωνιώδεις όμως συνθήκες, καθώς οι γραφειοκρατικές καθυστερήσεις έφεραν το φιλόδοξο πρότζεκτ προ του κινδύνου της απένταξης της χρηματοδότησής του από τα κοινοτικά κονδύλια. Μάλιστα, η υπόθεση «παίζεται». Παράλληλα, το υπουργείο Ανάπτυξης προσώρας εγκαταλείπει, σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο δημιουργίας home port για κρουαζιέρες στην ευρύτερη περιοχή, το οποίο σχεδιαζόταν να προχωρήσει με Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Οπως μεταδίδουν κυβερνητικά στελέχη, το σχέδιο ΠΔ προωθήθηκε τη Δευτέρα προς τυπικό επανέλεγχο στο ΣτΕ, το οποίο θα επικυρώσει τις αλλαγές που είχε ζητήσει να ενταχθούν στο κείμενο πριν από μήνες. Στη συνέχεια, το επίμαχο ΠΔ θα επιστρέψει στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης για να σταλεί στο Εθνικό Τυπογραφείο προκειμένου να δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Το ΠΔ πέρασε από σαράντα κύματα, καθώς την ώρα που βρισκόταν στα υπουργεία προς υπογραφή μεσολάβησε ο ανασχηματισμός και η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης ζήτησε να υπογραφεί εκ νέου από τους νέους υπουργούς, λαμβάνοντας υπόψη τα νέα οργανογράμματα των υπουργείων προκειμένου να είναι νομικά ισχυρό. Μάλιστα, λέγεται ότι προσωπικά ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιάννης Μανιάτης το πήρε ανά χείρας και επισκεπτόταν τους συναρμόδιους υπουργούς κατ’ ιδίαν προκειμένου να κερδίσει χρόνο.
Το υπουργείο Υποδομών αναμένει τη δημοσίευση στο ΦΕΚ για να δημοπρατήσει το πρόγραμμα Ολοκληρωμένης Ανάπλασης του Φαληρικου Ορμου, συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 340 εκατ. ευρώ, το οποίο μελέτησε ο ιταλός αρχιτέκτων Ρέντζο Πιάνο, δαπάναις του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος». Σύμφωνα με πληροφορίες, τα τεύχη δημοπράτησης επικαιροποιήθηκαν προκειμένου να ενσωματώσουν τις αλλαγές που ζήτησε το ΣτΕ.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, ο σχεδιασμός προβλέπει κατανομή του έργου σε τρία επιμέρους υποέργα, τα οποία θα ενταχθούν διακριτά στο ΕΣΠΑ, εάν δεν υπάρξουν μη ανατρέψιμες εξελίξεις σε σχέση με τη χρηματοδότησή του.
Το πρώτο υποέργο είναι συγκοινωνιακό και αντιπλημμυρικό, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 147 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει:
  • Την κατασκευή αντιπλημμυρικού καναλιού ώστε σε συνδυασμό με τα κατασκευασμένα ολυμπιακά έργα να επιτυγχάνεται η πλήρης αντιπλημμυρική προστασία των περιοχών Μοσχάτου – Καλλιθέας.
  • Τη μεταφορά προς τη θάλασσα κατά 90 μέτρων και τμηματική κάλυψη της λεωφόρου Ποσειδώνος ώστε να ενωθεί η πόλη με την παράκτια ζώνη.
  • Την κατασκευή κόμβων πρόσβασης από και προς το Συνεδριακό Κέντρο.
  • Αγωγό τροφοδοσίας με επεξεργασμένο νερό από την Ψυττάλεια ή κινητή μονάδα επεξεργασίας για την άρδευση του πάρκου που αποτελεί ταυτόχρονα και τμήμα του αγωγού ανανέωσης των νερών του Κηφισού και αγωγό τροφοδοσίας με θαλασσινό νερό όλων των περιοχών του πάρκου με δυνατότητα να εξυπηρετήσει και το Πολιτιστικό Κέντρο Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος».
Το δεύτερο υποέργο προβλέπει τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στις ζώνες 1 και 2 με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 175 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει το σύνολο των έργων διαμόρφωσης της περιοχής της έκτασης περίπου 530 στρεμμάτων σε μητροπολιτικό πάρκο.
Επίσης, θα κατασκευαστούν τρεις υπόγειοι χώροι στάθμευσης (συνολικά 1.000 θέσεων) και τρεις υδατοδεξαμένες για κολύμβηση και αναψυχή. Η προβλεπόμενη δόμηση, υφιστάμενη και νέα, ανέρχεται σε 20.000 τετραγωνικά μέτρα με χρήσεις εστίασης – αναψυχής, πολιτιστικών εκδηλώσεων, αθλητικές, αλλά και εμπορικά καταστήματα στη ζώνη του Μπιτς Βόλεϊ.
Το τρίτο υποέργο περιλαμβάνει τα λιμενικά έργα και προβλήτες περιπάτου, με την κεντρική να φτάνει τα 120 μέτρα μήκος, αναδιαμόρφωση του κρηπιδώματος, διαμόρφωση τεχνητής παραλίας και νησίδων προστασίας, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 17 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το υπουργείο, για το κάθε υποέργο θα πρέπει να προσληφθεί σύμβουλος διοίκησης και κατασκευών, που θεωρείται απολύτως απαραίτητος για την ομαλή παρακολούθηση και ολοκλήρωση των έργων.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Ανάπτυξης «παγώνει» προσώρας το φιλόδοξο σχέδιο για τη δημιουργία λιμένα κρουαζιέρας (Home Port) στην ευρύτερη περιοχή του Αττικού Μετώπου, όπου υπήρχαν δύο προτάσεις: μία για το Φάληρο και άλλη για τον Πειραιά. Αιτίες φαίνονται να είναι η έλλειψη επενδυτικού ενδιαφέροντος, η ανωριμότητα του σχεδίου και οι πολιτικές αντιθέσεις που προκαλούσε μεταξύ του υπουργείου και των αυτοδιοικητικών φορέων.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 21 Οκτωβρίου 2013

HeliosPlus