Θέλει να γίνει ο βασιλιάς των βαλκανικών σιδηροδρόμων. Ο ρουμάνος επιχειρηματίας κ. Γκρούια Στόικα, που ελέγχει τον όμιλο επιχειρήσεων Grampet, επιδιώκει να εισέλθει σε όλους τούς εν εξελίξει διαγωνισμούς για την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρομικών φορέων των Βαλκανίων, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμπεριλαμβανομένης.
Σύμφωνα με τη ρουμανική ηλεκτρονική εφημερίδα economica.net, ο κ. Στόικα έλαβε «επίσημη πρόσκληση από τις ελληνικές αρχές» προκειμένου να συμμετάσχει στον διαγωνισμό για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον οποίο «τρέχει» το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Μάλιστα το δημοσίευμα προεξοφλεί ότι η Grampet, μέσω της θυγατρικής της GFR, θα βρει απέναντί της τη γαλλορωσική κοινοπραξία των RZD και SNCF και τους Κινέζους της Cosco.
Ο όμιλος του κ. Στόικα, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την ιδιωτική ρουμανική σιδηροδρομική εταιρεία GFR, είναι πλειοδότης του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της κρατικής ρουμανικής εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών CFR Marfa, αφού προσέφερε 202 εκατ. ευρώ για το 51% της εταιρείας, όμως η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Και αυτό διότι τυχόν συγχώνευση μεταξύ της GFR και της CFR Marfa θα δημιουργούσε μια συγκέντρωση αγοράς της τάξεως του 80% στην εν λόγω αγορά. Οπως μεταδίδει όμως η ηλεκτρονική εφημερίδα economica.net, ο κ. Στόικα θεωρεί ότι δεν τίθεται ζήτημα μονοπωλίου, καθώς οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές είναι υπερπολλαπλάσιες από τις σιδηροδρομικές στη Ρουμανία. Μάλιστα, ψήνει το ψάρι στα χείλη της ρουμανικής κυβέρνησης, καθώς δεν υπογράφει τη συμφωνία μεταβίβασης και δεν καταβάλλει το τίμημα, αν πρώτα δεν λάβει το «πράσινο φως» από τις αρχές ανταγωνισμού. Και αυτό διότι καλείται να αναλάβει επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, η Grampet ήδη κέρδισε τον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών της Κροατίας HZ Cargo. Σύμφωνα με τη ρουμανική ιστοσελίδα, πρόκειται για συναλλαγή ύψους 120 εκατ. ευρώ, η οποία αποτελεί για τους Κροάτες ελπίδα για την ανασύσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της. Επίσης, προβλέπεται η καταβολή μετοχικού κεφαλαίου 30 εκατ. ευρώ προκειμένου η εταιρεία να προχωρήσει σε επενδύσεις.
Νωρίτερα, ο ρουμανικός όμιλος είχε συμμετάσχει στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρομικού φορέα της Βουλγαρίας BDZ, ο οποίος «πάγωσε» από τη Σόφια λόγω του χαμηλού τιμήματος που προσφέρθηκε από τους επενδυτές.
Η GFR είναι ο μεγαλύτερος ιδιωτικός σιδηροδρομικός φορέας στη Ρουμανία και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και διαθέτει στόλο 9.500 οχημάτων και 225 μηχανών. Επίσης, διαθέτει σιδηροδρομικές εταιρείες σε Βουλγαρία και Ουγγαρία, ενώ παρέχει υπηρεσίες σε Γερμανία, Αυστρία και Μολδαβία.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 4 Σεπτεμβρίου 2013

HeliosPlus