Με αιχμή του δόρατος την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, την παραγωγή ενέργειας, τη στροφή στη διαφήμιση και στο μάρκετινγκ, αλλά και με δράσεις στο εξωτερικό θα επιχειρήσει η ΣΤΑΣΥ (Μετρό – Τραμ – ΗΣΑΠ) να βρει έσοδα πέραν των εισιτηρίων, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής». Οπως αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης, η δημόσια εταιρεία θα διερευνήσει την εφαρμογή των βέλτιστων πρακτικών άλλων συγκοινωνιακών φορέων του εξωτερικού προκειμένου να αυξήσει τα έσοδά της. Και αυτό διότι, σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, τα έσοδα το 2010 είναι μειωμένα κατά σχεδόν 15 εκατ. ευρώ (131,6 εκατ. ευρώ σε σχέση με 146,2 εκατ. το 2011), ενώ το λειτουργικό αποτέλεσμα ήταν για ένα ακόμη έτος ζημιογόνο, με ζημιές ύψους 24 εκατ. ευρώ, προ της κρατικής επιδότησης.

Σε άμεση εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας της, όπως πληροφορείται «Το Βήμα», εξετάζει να προχωρήσει η ΣΤΑΣΥ, προκειμένου να φέρει έσοδα και χρηματορροές, καθώς η απορρόφηση των πρώην ΗΣΑΠ και Τραμ από την ΑΜΕΛ μεγάλωσε το χαρτοφυλάκιο ακινήτων της εταιρείας. Ετσι προωθείται μια σειρά από δράσεις στους δεκάδες σταθμούς των τριών μέσων σταθερής τροχιάς, αλλά στις εκτάσεις κυριότητας της ΣΤΑΣΥ ΑΕ. Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, μια επιβεβλημένη ιδέα είναι η εκμετάλλευση των χώρων στάθμευσης – μετεπιβίβασης με πολλούς τρόπους (σύμπραξη με ιδιώτες, ανάθεση σε τρίτους κ.λπ.), καθώς είναι χαρακτηριστικό ότι τα πάρκινγκ στους σταθμούς «Εθνική Αμυνα», «Κατεχάκη» και «Νομισματοκοπείο» είναι δωρεάν, η τύχη του νεόδμητου χώρου στάθμευσης του «Κεραμεικού» ακόμη εκκρεμεί, ενώ μόνο στο πάρκινγκ του σταθμού «Συγγρού – Φιξ» υπάρχει χρέωση.


Τα δάνεια κατασκευής
Παράλληλα, όπως άλλωστε είχε αποκαλύψει η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος» στις 9 Αυγούστου 2012, η εταιρεία θα προχωρήσει στη δημιουργία καταστημάτων μέσα στους σταθμούς του μετρό, καθώς έχει προηγηθεί αρχιτεκτονική μελέτη από την Αττικό Μετρό, στην οποία άλλωστε ανήκει όλο το δίκτυο του μετρό των Αθηνών. Και αυτό διότι η Αττικό Μετρό είχε λάβει μεγάλα δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την κατασκευή του, έχοντας ως εγγύηση αποπληρωμής τόσο το Δημόσιο όσο και τα έσοδα εκμετάλλευσης του μετρό από την τότε θυγατρική της, την ΑΜΕΛ.
Στη συνέχεια όμως με τον «νόμο Ρέππα» η ΑΜΕΛ πέρασε στον ΟΑΣΑ και η Αττικό Μετρό έμεινε «ακάλυπτη» στην πληρωμή των τοκοχρεολυσίων για τα δάνεια, τα οποία φτάνουν τα 150 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο. Ετσι εκτιμάται ότι στους επόμενους μήνες αρκετοί σταθμοί του μετρό θα αρχίσουν να θυμίζουν Βαρκελώνη ή Βερολίνο όπου, σε αντίθεση με την Αθήνα, το εμπόριο και η εστίαση έχουν παρουσία και δραστηριότητα στο υπόγειο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Παράλληλα, αναπόφευκτο θεωρείται από κύκλους του υπουργείου να αξιοποιηθεί διατηρητέο κτίριο της Αττικό Μετρό, που βρίσκεται σε προνομιακή θέση, στη γωνία των οδών Ερμού και Αθηνάς, για το οποίο μάλιστα έχει δικαίωμα ανέγερσης δύο ακόμη ορόφων. Εξυπακούεται ότι σε όλα αυτά τα σχέδια θα ζητηθεί η συνδρομή του ιδιωτικού τομέα. Επίσης, για μία ακόμη φορά θα διερευνηθεί η δυνατότητα εκμετάλλευσης των ακινήτων των ΗΣΑΠ, οι οποίοι διαθέτουν ακόμη ορισμένα ακίνητα αξίας (κατασκηνώσεις Βαρυμπόμπης, έκταση στο Γήπεδο Καραϊσκάκη και στη Λιοσίων, κεντρικό κτίριο οδού Αθηνάς), αν και τα τελευταία χρόνια η εταιρεία μεταβίβασε αρκετά καλά ακίνητα σε δήμους.
Και φωτοβολταϊκά


Η ΣΤΑΣΥ, σύμφωνα με στελέχη της, θα επιδιώξει παράλληλα την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και σύγχρονων συστημάτων που θα της επιτρέψουν να μειώσει το λειτουργικό της κόστος και να φέρει νέα έσοδα. Ετσι αναμένεται να δοθεί έμφαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) διά της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε μεγάλες επιφάνειες, όπως για παράδειγμα οι σταθμοί και τα αμαξοστάσια των ΗΣΑΠ, αλλά και τα αμαξοστάσια του μετρό. Αλλωστε είχε προηγηθεί το τραμ, το οποίο είχε εγκαταστήσει φωτοβολταϊκές γεννήτριες στο αμαξοστάσιό του στο Ελληνικό.
Επίσης, θα διερευνηθεί η μεταφορά του μοντέλου του μετρό της Βιέννης, το οποίο θερμαίνεται με τη μέθοδο της γεωθερμίας τόσο στο υπάρχον όσο και στο νέο δίκτυό του που πρόκειται να κατασκευαστεί (γραμμή 4). Ακόμη θα προταθούν τεχνολογικές καινοτομίες, όπως σύγχρονα συστήματα παραγωγής και εξοικονόμησης ενέργειας από την κίνηση και πέδηση των συρμών, που ήδη εφαρμόζονται σε κάποιες χώρες. Μάλιστα, μέσα στις προτάσεις εκτιμάται ότι θα υπάρχει και η δημιουργία σταθμού φυσικού αερίου για την ηλεκτροδότηση μέρους της κατανάλωσης της ΣΤΑΣΥ, κάτι που ήδη συναντάται στο Μόναχο και, εάν γίνει, αναμένεται να εξοικονομήσει μεγάλα ποσά για την εταιρεία, η οποία είναι μεγάλος καταναλωτής ρεύματος λόγω των ηλεκτροκινούμενων μέσων μαζικής μεταφοράς.
Εξαγωγή εμπειρίας


Ενας άλλος τομέας στον οποίο η ΣΤΑΣΥ μπορεί να αναζητήσει έσοδα είναι αυτός της παροχής συμβουλευτικής και εν γένει υπηρεσιών εκμετάλλευσης μέσων σταθερής τροχιάς στο εξωτερικό, αφού μια σειρά από χώρες –όπως π.χ. στον Περσικό Κόλπο –διανύουν κοσμογονική φάση, καθώς κατασκευάζουν νέες υποδομές, όμως δεν διαθέτουν την εμπειρία της λειτουργίας τους. Ετσι, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, η ΣΤΑΣΥ μπορεί να προχωρήσει σε στρατηγική συνεργασία με μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες και εν είδει κοινοπραξίας να διεκδικήσει συμβουλευτικές υπηρεσίες ή ακόμη και υπηρεσίες λειτουργίας και εκμετάλλευσης στο εξωτερικό, καθώς και εμπειρία διαθέτει και υψηλούς δείκτες ποιότητας. Παράλληλα, η εταιρεία μπορεί να διερευνήσει την ένταξή της σε ευρωπαϊκά προγράμματα συνεργασίας, καθώς και τη συμμετοχή της σε διεθνή ερευνητικά σχέδια.

Η ώρα του μάρκετινγκ
Χώρος και χρόνος για διαφήμιση

Στροφή θα γίνει προς τη διαφήμιση και το μάρκετινγκ, εντατικοποιώντας την παραχώρηση σταθμών για καμπάνιες και προβολή τόσο με παραδοσιακά όσο και με προηγμένα τεχνολογικά μέσα και αναζητώντας ευρύτερες συνεργασίες. Θεωρείται σίγουρο από στελέχη της εταιρείας ότι θα επιχειρηθεί να συνδεθεί το κόμιστρο των τριών και επτά ημερών με τα εισιτήρια των μουσείων, των αξιοθέατων, των τουριστικών ατραξιόν και με επιλεγμένες εκπτώσεις.
Παράλληλα, θα επιτραπούν προωθητικές ενέργειες σε επιλεγμένα σημεία, θα διοργανώνονται «μπουτίκ» εκθέσεις, όπως π.χ. έκθεση αυτοκινήτου στο Σύνταγμα, και θα ενοικιάζεται διαφημιστικός χρόνος στα μεγάφωνα των σταθμών της εταιρείας. Για τον ίδιο σκοπό εξάλλου θα παρέχεται διαφημιστικός χώρος και στις οθόνες του τηλεπληροφοριακού συστήματος της ΣΤΑΣΥ, το οποίο μπορεί να επεκταθεί σε όλους τους σταθμούς και στα τρένα της εταιρείας.
Είναι ιδιαίτερα πιθανόν να εγκατασταθεί σύστημα motion poster στους τοίχους των σηράγγων, όπως γίνεται στο μετρό του Πεκίνου, όπου θα προβάλλονται διαφημίσεις κατά την κίνηση των συρμών. Παράλληλα, θα αναζητηθούν σύγχρονες λύσεις διαφήμισης μέσω κινητών και ψηφιακών εφαρμογών, αλλά και συνεργασίες με ιδιώτες για την εγκατάσταση τηλεφωνικών θαλάμων, συστημάτων κινητής τηλεφωνίας, σταθμών φόρτισης κινητών στους σταθμούς κ.λπ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ