Τον κώδωνα του κινδύνου για την τύχη των συμβάσεων παραχώρησης έκρουσαν χθες, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν οι γενικοί διευθυντές των κοινοπραξιών που κατασκευάζουν τα μεγάλα οδικά έργα, καθώς, όπως σημείωσαν, υπό τις σημερινές προϋποθέσεις τα έργα έχουν παύσει να θεωρούνται βιώσιμα.

Συγκεκριμένα επεσήμαναν ότι, η αδυναμία του κράτους να εκπληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις, όπως οι απαλλοτριώσεις, οι αρχαιολογικές ανασκαφές και η μετατόπιση των δικτύων κοινής ωφέλειας, σε συνδυασμό με την ραγδαία μείωση της κυκλοφορίας στους εθνικούς δρόμους, λόγω της κρίσης, αλλά και του νεοπαγούς κινήματος «δεν πληρώνω» έχουν ανατρέψει τους αρχικούς σχεδιασμούς, βάσει των οποίων συγκροτήθηκαν τα χρηματοοικονομικά τους μοντέλα, και έχουν οδηγήσει σε τέλμα τα μεγάλα έργα της χώρας.

Οι επιτελείς παρουσίασαν την πρόοδο των έργων, ζήτησαν την προστασία του δημοσίου από τους παραβάτες των διοδίων, εξήγησαν γιατί οι πολίτες πληρώνουν διόδια και παραδέχθηκαν ότι η μείωση της τιμής των διοδίων βρίσκεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μεταξύ των κατασκευαστών και του υπουργείου Υποδομών.

Εν τούτοις, όπως σημείωσε ο γενικός διευθυντής της «Μορέας», κ. Γ. Συριανός «πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι το τζάμπα έχει κόστος για τη χώρα», καθώς σε περίπτωση που αυτά τα έργα σταματήσουν, αυτό θα είχε επίπτωση σε χιλιάδες εργαζόμενους ανά τη χώρα. Ακόμη, όπως πρόσθεσε ο κ. Συριανός, οι κοινοπραξίες έχουν δανειστεί από τις τράπεζες με ιδιαίτερα ευνοϊκά επιτόκια και σε περίπτωση που τα έργα κατέρρεαν και το δημόσιο αναλάμβανε την κατασκευή και χρηματοδότησή τους, θα χρειαζόταν να πληρώσει πολλαπλάσιους τόκους, λόγω της κακής πιστοληπτικής του ικανότητας.

Οι παραχωρησιούχοι έκαναν λόγο για την ανάγκη εξεύρεσης μίας νέας ισορροπίας μεταξύ τραπεζών, κοινοπραξιών και δημοσίου, καθώς, όπως ομολόγησαν, οι νέες συνθήκες έχουν ανατρέψει πλήρως τον αρχικό σχεδιασμό, οι ίδιοι θα δουλεύουν με ζημίες για τα επόμενα χρόνια, ενώ για να πειστούν οι δεκάδες δανείστριες τράπεζες ότι τα έργα έχουν μέλλον, θα χρειαστούν σημαντικές πρωτοβουλίες και, ίσως, παραχωρήσεις.

Θεωρητικά, μία τέτοια παραχώρηση, θα μπορούσε να είναι, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της «Ολυμπία Οδός», κ. Ζιλ Γκοντάρ, η μείωση της τιμής των διοδίων για τα υπό κατασκευή τμήματα – που αποτελεί εν μέρει αίτημα χιλιάδων ανθρώπων – έναντι της μείωσης του κατασκευαστικού έργου που έχει αναληφθεί από τις κοινοπραξίες.

Σύμφωνα με τους παραχωρησιούχους, τα διόδια αποτελούν την θεμέλιο λίθο των συμβάσεων παραχώρησης, καθώς πάνω σε αυτά έχει «χτιστεί» το οικονομικό μοντέλο, βάσει των οποίων δημιουργήθηκαν οι κοινοπραξίες και ελήφθησαν δάνεια από τις τράπεζες. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά επισήμαναν, οι μεγάλοι οδικοί άξονες αποτελούν τη σπουδαιότερη επένδυση που πραγματοποιείται στη χώρα και τυχόν «αρρυθμίες», θα προκαλούσαν πρόβλημα στην ανάπτυξη της Ελλάδας.

Όπως υπογράμμισαν, η ανάγκη στήριξης των έργων και η λύση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν, καθιστούν την επαναπροσέγγιση των συμβάσεων σε ένα νέο πλαίσιο επιτακτική. Οι παραχωρησιούχοι στάθηκαν ιδιαίτερα και στην υποχρέωση επίλυσης τοπικών αδικιών, όπως η κατά τόπους έλλειψη παράδρομων και εναλλακτικών διαδρομών, καθώς θεωρούν την ελευθερία επιλογής θεμελιώδες ζήτημα, όμως υπογράμμισαν την βάση όλων των συμβάσεων παραχώρησης: Ότι, δηλαδή, ο χρήστης πρέπει να πληρώνει.

«Οι διαπραγματεύσεις είναι σε εξέλιξη με στόχο να στηριχθούν τα έργα,

σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι συμβάσεις ως προς την κατανομή δικαιωμάτων και υποχρεώσεων» τόνισαν χθες κύκλοι του υπουργείου Υποδομών. «Κάθε ρύθμιση είτε για τα διόδια είτε για οποιοδήποτε άλλο θέμα, θα στηρίζεται σε αυτή τη βάση, και θα γίνει με κριτήρια αναπτυξιακά και κοινωνικά και με αποκλειστικό γνώμονα το δημόσιο συμφέρον» κατέληξαν.