Για πρώτη φορά έλληνες επιστήμονες του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας (ΙΜΒΒ) στο Ιδρυμα Τεχνολογίας και Ερευνας (ΙΤΕ) στην Κρήτη έφεραν στο φως έναν σημαντικό μηχανισμό που συνδέεται με τη μάθηση και τη μνήμη. Το νέο εύρημα αποτελεί ένα ακόμη λιθαράκι στην προσπάθεια των επιστημόνων να κατανοήσουν την πολύπλοκη διαδικασία που ακολουθεί το νευρικό σύστημα προκειμένου να αποθηκεύσει πληροφορίες με απώτερο στόχο την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση ασθενειών που σχετίζονται με απώλεια μνήμης όπως η νόσος Αλτσχάιμερ ή άλλων καταστάσεων που επιδρούν στη μνήμη όπως οι εξαρτήσεις από αλκοόλ και ναρκωτικά, καθώς και τα εγκεφαλικά επεισόδια.

Η νέα μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό «ΕΜΒΟ Journal», βασίστηκε σε έρευνα στον νηματώδη σκώληκα C. elegans, ένα από τα πιο διάσημα πειραματικά μοντέλα. Οπως ανέφερε στο «Βήμα» ο ερευνητής του ΙΜΒΒ κ. Ν.Ταβερναράκης, μαζί με τον επίσης ερευνητή του Ινστιτούτου κ. Ι.Βόγγλη «μελετήσαμε τον C.elegans,δεδομένου ότι φέρει ένα απλό νευρικό σύστημααποτελείται από 302 νευρώνεςαλλά συνάμα ολοκληρωμένο.Πρόκειται μάλιστα για ένα σύστημα το οποίο έχουμε κατανοήσει και αποτυπώσει πλήρως ακόμη και σε ό,τι αφορά την επικοινωνία μεταξύ των νευρώνων».

Οι ερευνητές ανακάλυψαν μια συγκεκριμένη ομάδα πρωτεϊνώνκανάλια ιόντων νατρίου σε επιθηλιακά κύτταρα- οι οποίες, όπως αποδείχθηκε, ρυθμίζουν την επικοινωνία μεταξύ νευρώνων που συνδέονται με τον νευροδιαβιβαστή ντοπαμίνη. «Εχει αποδειχθεί ότι οι ντοπαμινεργικοί νευρώνες συνδέονται με τη μνήμη και τη μάθηση και έχει εντοπιστεί ο ρόλος τους σε ό,τι αφορά νόσους όπως το Πάρκινσον,στο οποίο οι νευρώνες αυτοί εκφυλίζονται,ή σε φαινόμενα εθισμού σε ναρκωτικά» σημείωσε ο κ. Ταβερναράκης. Το σημαντικό είναι ότι η μελέτη αυτή δίνει πολύτιμες πληροφορίες και για τον άνθρωπο αφού γονίδια που κωδικοποιούν τέτοια κανάλια ιόντων στον C. elegans εντοπίζονται και στον ανθρώπινο οργανισμό.