Μια πρωτοφανής όσο και μυστηριώδης βομβιστική επίθεση σε αστικό λεωφορείο γεμάτο μαθητές, που σημειώθηκε στις 31 Οκτωβρίου 1985 στη λεωφόρο Βουλιαγμένης και είχε ως αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό 39 ατόμων – ένας εκ των τραυματιών ακρωτηριάστηκε – «οδηγεί» τις έρευνες των αξιωματικών της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας για την εξάρθρωση της «1ης Μάη» και άλλων τρομοκρατικών οργανώσεων. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, η ΕΛ.ΑΣ. κατά την έρευνα στις δύο οπλαποθήκες της 17Ν, στις οδούς Πάτμου 84 και Δαμάρεως 73, έχει ανακαλύψει ευρήματα που σχετίζονται με την οργάνωση «Επαναστατική Μαχητική Αριστερά» (ΕΜΑ), η οποία εμπλέκεται στη συγκεκριμένη βομβιστική επίθεση και θεωρείται προπομπός της οργάνωσης «1η Μάη». Μάλιστα τα νέα στοιχεία αλλά και μαρτυρίες φαίνεται να αφορούν τη συγγραφή της προκήρυξης της ΕΜΑ που εστάλη σε απογευματινή εφημερίδα αμέσως μετά την έκρηξη της βόμβας στο λεωφορείο. «Το Βήμα» με την παρουσίαση σειράς απορρήτων εγγράφων ανοίγει τον φάκελο της συγκεκριμένης «τυφλής» βομβιστικής επίθεσης που αποτέλεσε επί σειρά ετών έναν δισεπίλυτο γρίφο για τις διωκτικές αρχές. Και αυτό γιατί καμία οργάνωση δεν είχε αναλάβει την ευθύνη της επίθεσης, δεν είχε εντοπισθεί ο δράστης αλλά και για πρώτη φορά εξερράγη βόμβα μέσα σε πλήθος κόσμου! Μάλιστα επί σειρά ετών υπήρχε η υπόνοια ότι ίσως πρόκειται για ενέργεια αραβικών, τρομοκρατικών οργανώσεων αφού ένας εκ των υπόπτων για μεταφορά της βόμβας ήταν Ιρακινός! Είναι χαρακτηριστικό ότι οι διωκτικές αρχές προκειμένου να εξιχνιάσουν τη συγκεκριμένη ενέργεια πραγματοποίησαν αναπαραστάσεις της επίθεσης και πειραματικές εκρήξεις βομβών στη Μαλακάσα αλλά και σειρά άλλων ερευνών.


Η έκρηξη σημειώθηκε στις 10.40 μ.μ. της Πέμπτης 31 Οκτωβρίου 1985, στο υπ’ αριθμό ΥΑΕ 2312 λεωφορείο τής τότε ΕΑΣ που εκτελούσε το δρομολόγιο οδός Ακαδημίας – Αργυρούπολη και ήταν γεμάτο μαθητές που επέστρεφαν από φροντιστήρια στο κέντρο της Αθήνας. Ο εκρηκτικός μηχανισμός, που είχε τοποθετηθεί στο πίσω μέρος του λεωφορείου, ενεργοποιήθηκε όταν το όχημα έφθασε στο ύψος της οδού Βουλιαγμένης 182, μπροστά από το κατάστημα της Εθνικής Τράπεζας. Το λεωφορείο από την έκρηξη άνοιξε σαν «κονσερβοκούτι», με την οροφή του να έχει διπλώσει και να έχει φθάσει στη… θέση του οδηγού, ενώ διαλύθηκε όλος ο «σκελετός» του οχήματος. Την έκρηξη ακολούθησαν σκηνές αλλοφροσύνης, με τα σώματα τραυματισμένων επιβατών να εκσφενδονίζονται εκτός του λεωφορείου, ενώ η περιοχή γύρω από την έκρηξη έμοιαζε βομβαρδισμένο τοπίο. Τουλάχιστον 10 επιβάτες του λεωφορείου τραυματίστηκαν σοβαρά και ένας εξ αυτών υπέστη ακρωτηριασμό. Είναι ενδεικτική η περίπτωση της τότε μαθήτριας Κατερίνας Πλίτσα, στο σώμα της οποίας βρέθηκαν 500 θραύσματα από τον εκρηκτικό μηχανισμό, καθηλώνοντάς την επί σειρά μηνών στο κρεβάτι.


Σύμφωνα λοιπόν με έγγραφο που συνέταξε στις 10 Μαρτίου 1986 το 1ο Τμήμα Προστασίας Πολιτεύματος της Υποδιεύθυνσης Κρατικής Ασφαλείας, που είχε τότε την ευθύνη της έρευνας για τη δράση τρομοκρατικών οργανώσεων – η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 -, «η έκρηξη προήλθε από αυτοσχέδιο, ωρολογιακό μηχανισμό που αποτελείτο από εκρηκτική ύλη, πυροκροτητή, ρολόι επιτραπέζιο, καλώδια, βύσματα και μπαταρία. Ολος αυτός οι μηχανισμός ήταν περιτυλιγμένος με ύφασμα για την αποφυγή κραδασμών και του θορύβου του ωρολογίου». Επίσης από ένα πόρισμα πραγματογνωμόνων που συντάχθηκε στις 5 Νοεμβρίου 1985 προκύπτει ότι «η εστία της έκρηξης βρίσκεται στο οπίσθιο εσωτερικό μέρος του λεωφορείου, επί του δαπέδου και κοντά στην οπίσθια εσωτερική επικάλυψη, περί τα 15 εκατοστά αριστερά του διαμήκους άξονα συμμετρίας του».


Οι αξιωματικοί της Αστυνομίας και οι πραγματογνώμονες εντόπισαν από πού προήλθε η έκρηξη, το μεγάλο όμως ερώτημα ήταν «ποιος μετέφερε τη βόμβα και γιατί; Ηθελε ο μεταφορέας της να πυροδοτηθεί μέσα στον κόσμο και να τραυματισθεί και ο ίδιος;».


Η Αστυνομία για να δώσει μια απάντηση στο δισεπίλυτο πρόβλημα άρχισε τα… πειράματα! Οπως αναφέρεται στο απόρρητο έγγραφο της Αστυνομίας, «η Υποδιεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών έκανε 10 πειραματικές εκρήξεις σε στρατόπεδο της Μαλακάσας, με σκοπό να δοθεί απάντηση στο ερώτημα «ποιος μπορεί να ήταν ο φορέας της βόμβας». Κατά τις πειραματικές αυτές εκρήξεις χρησιμοποιήθηκαν υλικά κατά το δυνατόν παρόμοια με εκείνα τα οποία περισυνελέγησαν στην εστία της εκρήξεως και με δύο διαφορετικές εκρηκτικές ύλες με διάφορες ποσότητες. Από τη μελέτη των υπολειμμάτων της εκρήξεως που έγινε στο λεωφορείο, τη μελέτη των υπολειμμάτων των πειραματικών εκρήξεων, τις χημικές αναλύσεις, ως ποιος πιθανός φορέας της βόμβας ήταν τσάντα τύπου σακβουαγιάζ από μπλε πλαστικοποιημένο ύφασμα ή άλλος φορέας κοντά σε αυτό το σακβουαγιάζ».


Οι αξιωματικοί της Αστυνομίας άρχισαν να «χαρτογραφούν» τις θέσεις των επιβατών στο πίσω μέρος του λεωφορείου όπου σημειώθηκε η έκρηξη. Ετσι λοιπόν διαπιστώθηκε ότι κοντά στην εστία της έκρηξης ήταν ένας 25χρονος ιρακινός φοιτητής της Θεολογίας που φέρεται να κρατούσε μια νάιλον σακούλα με άγνωστο περιεχόμενο και 7 ακόμη έλληνες μαθητές και μαθήτριες σχολείων της Αργυρούπολης. Μία εκ των μαθητριών κρατούσε ένα μπλε σακβουαγιάζ, όμως από την περαιτέρω έρευνα διαπιστώθηκε ότι δεν είχε καμία σχέση με τη μεταφορά τη βόμβας. Οι έρευνες εστιάστηκαν στον τραυματισμένο Ιρακινό που διέμενε στην οδό Αντιόπης 28 στον Αγιο Δημήτριο, ενώ φιλοξενούνταν και από ιερέα της εκκλησίας του Αγίου Κωνσταντίνου Βούλας.


Στο «θρίλερ» όμως των ερευνών της Αστυνομίας άρχισε να διαφαίνεται μια λύση του μυστηρίου. Οι αστυνομικοί εστίασαν το ενδιαφέρον τους σε τηλεφώνημα που έγινε στις 31 Οκτωβρίου 1985 στην Αμεση Δράση και σε απογευματινή εφημερίδα ότι είχε τοποθετηθεί βόμβα στην οδό Κανάρη 15, έξω από το σπίτι της οικογένειας Τσάτσων (τότε ιδιοκτήτες της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ). Από την έρευνα του αστυνομικού Γαζέτα Χρήστου όμως δεν εντοπίστηκε καμία βόμβα. Την επομένη από τον οδοκαθαριστή Δανιά Αγγελο εντοπίστηκαν δύο προκηρύξεις – απευθύνονταν σε δύο απογευματινές εφημερίδες – της νεοεμφανιζόμενης οργάνωσης «Επαναστατική Μαχητική Αριστερά», με τις οποίες αναλαμβανόταν η… αόρατη βομβιστική επίθεση κατά της κατοικίας των επιχειρηματιών στο Κολωνάκι. Ανάμεσα στα άλλα στην προκήρυξη αναφερόταν ότι «δείχνοντας την έμπρακτη αντίστασή μας ενάντια στο καπιταλιστικό καθεστώς, χτυπήσαμε σήμερα συμβολικά το σπίτι των Τσάτσων (στην οδό Κανάρη στο Κολωνάκι), που αποτελούν μία από τις χαρακτηριστικές εκφράσεις της χυδαιότητας του ελληνικού αστισμού». Ενώ στην υπογραφή της προκήρυξης αναφέρεται:«Κασσίμης-Τσουτσουβής ζουν μέσα στους αγώνες μας. Θα νικήσουμε. Επαναστατική Μαχητική Αριστερά (ΕΜΑ)». Σημειώνεται ότι ο Χρήστος Τσουτσουβής, ιδρυτής της «Αντικρατικής Πάλης», είχε σκοτωθεί σε συμπλοκή με τους αστυνομικούς λίγους μήνες νωρίτερα (Μάιος 1985).


Οι αστυνομικοί λοιπόν άρχισαν τους συνδυασμούς για να συνδέσουν την έκρηξη στο λεωφορείο και τη… μη έκρηξη στην οδό Κανάρη. Και όπως αναφέρεται στο έγγραφό τους «εκτιμήθηκε από την υπηρεσία μας ότι πιθανόν να είχε τοποθετηθεί βόμβα εκεί και διερχόμενο άτομο να την παρέλαβε εν αγνοία του, ως περιέχουσα κάποιο πολύτιμο αντικείμενο, και κατά τη μεταφορά της εντός του λεωφορείου να εξερράγη». Η έρευνα στράφηκε δηλαδή στο ποια άτομα διήλθαν από την οδό Κανάρη, περί την 22.00 ώρα, προ της εκρήξεως και στη συνέχεια υπήρξαν επιβάτες του λεωφορείου. Από την έρευνα αυτή προέκυψε ότι «από το σημείο αυτό (οδό Κανάρη) και την ανωτέρω περίπου ώρα διήλθαν ένας μαθητής και η αδελφή του (σ.σ.: στο έγγραφο αναφέρονται τα ονόματα) που κάθονταν στο σημείο της έκρηξης. Κατά την εξέτασή τους ισχυρίστηκαν ότι δεν παρέλαβαν ύποπτη τσάντα κατά τη διέλευσή τους από την οδό Κανάρη. Επίσης στις 22.00 περίπου ώρα της αυτής ημέρας ανεχώρησε από το Βρετανικό Συμβούλιο, που είναι στην πλατεία Κολωνακίου, για την οδό Ακαδημίας και ο μετέπειτα επιβάτης αυτού ιρακινής καταγωγής. Ο ίδιος ισχυρίστηκε κατά την εξέτασή του ότι την ανωτέρω διαδρομή διήνυσε με το λεωφορείο της γραμμής Ακαδημίας-Μαράσλειος. Ο ανωτέρω ισχυρισμός του δεν έγινε δυνατόν να διασταυρωθεί». Σημειώνεται ότι ο Ιρακινός ανεχώρησε από τη χώρα λίγους μήνες μετά το περιστατικό χωρίς να αποδειχθεί τίποτε εις βάρος του.


ΤΑ ΝΕΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Η εμπλοκή της «17 Νοέμβρη»


Σύμφωνα με ευρήματα στα πλαίσια της πρόσφατης έρευνας για τη 17Ν αλλά και από μαρτυρίες συλληφθέντων που έχουν ενταχθεί σε ξεχωριστό φάκελο, η «Επαναστατική Μαχητική Αριστερά» ήταν δημιούργημα των ίδιων ατόμων, οι οποίοι δύο χρόνια αργότερα ήταν οι ιδρυτές της οργάνωσης «1η Μάη». Η αποτυχία της συγκεκριμένης βομβιστικής επίθεσης στο Κολωνάκι όμως και η ακούσια μεταφορά της βόμβας – πιθανότατα από τον Ιρακινό – μέσα στο αστικό λεωφορείο, με αποτέλεσμα την αιματηρή έκρηξη με θύματα δεκάδες ανύποπτους μαθητές, οδήγησε στην αναβολή των σχεδίων τους. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η ΕΜΑ θα ήταν μια «τρίτη» τρομοκρατική οργάνωση, πέρα από τη 17Ν και τον ΕΛΑ, που θα έδινε την εικόνα διευρυμένου μετώπου στο αντάρτικο πόλης, ενώ στον εκτελεστικό βραχίονα θα χρησιμοποιούσε μέλη της 17Ν. Μάλιστα οι αστυνομικοί εκτιμούν ότι και η ρίψη βόμβας σε κατάστημα ξένης τράπεζας στην οδό Πανόρμου, στις 10 Μαΐου 1985, από τον Δημήτρη Κουφοντίνα – χωρίς την ανάληψη ευθύνης μετά την αναγνώριση του αυτοκινήτου του – εντάσσεται στις ίδιες διεργασίες στις εγχώριες τρομοκρατικές οργανώσεις.


Υστερα όμως από μία διετία «δισταγμών» και « αυτοκριτικής» – όπως αναφέρουν νεότερες μαρτυρίες – για την αιματηρή έκρηξη στη Βουλιαγμένης, οι δύο δημιουργοί της ΕΜΑ προχώρησαν στην ίδρυση της «1ης Μάη» και στην πρώτη ενέργειά της με την απόπειρα δολοφονίας, στις 31 Ιουνίου 1987, του τότε προέδρου της ΓΣΕΕ Γιώργου Ραυτόπουλου. Μια «μεταμόρφωση» που έχει ήδη ανιχνευθεί από την ΕΛ.ΑΣ., η οποία θεωρεί την υπόθεση του λεωφορείου «κεντρικό σημείο των ερευνών για την εξάρθρωση όλων των τρομοκρατικών οργανώσεων και τη σύλληψη των δύο δημιουργών της οργάνωσης «1η Μάη»».