Σε ένα Αιγαίο γεμάτο «παγίδες» και «λακκούβες» ταξιδεύουν καθημερινά τόσο τα πλοία της γραμμής όσο και κάθε άλλο πλωτό μέσο που κινείται στην περιοχή. «Υπάρχουν νησιά του Αιγαίου που θεωρούμε ότι τυπικά διαθέτουν λιμάνια μόνο και μόνο γιατί κάποιοι πλοίαρχοι επιμένουν εδώ και πολλά χρόνια να προσεγγίζουν σε αυτά ενώ γνωρίζουν ότι μόνο λιμάνια δεν είναι» αναφέρει ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Σπύρος Αλεξανδράτος σχολιάζοντας τη σημερινή λιμενική υποδομή της χώρας. Οι θαλάσσιες διαδρομές που εκ των πραγμάτων είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν οι πλοίαρχοι των επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων κρύβουν δεκάδες παγίδες, οι οποίες απαιτούν εκ μέρους τους, αλλά και εκ μέρους των υπολοίπων αξιωματικών και πληρωμάτων, πολύ καλή γνώση των περιοχών, εμπειρία και εγρήγορση.


Οι πραγματικοί κίνδυνοι ξεκινούν όταν ημέρα με την ημέρα, ώρα με την ώρα και προσέγγιση με την προσέγγιση δημιουργείται η αίσθηση ότι ελέγχεις πλήρως τον χώρο όπου κινείσαι αλλά και το πλοίο που οδηγείς. Αυτή η ιδιόμορφη αίσθηση απόλυτης κυριαρχίας πάμπολλες φορές έχει αποδειχθεί θανατηφόρα και καταστρεπτική. Οι έμπειροι πλοίαρχοι ξέρουν πολύ καλά ότι όσα χρόνια και αν βρίσκεσαι στη θάλασσα για να είσαι ασφαλής πρέπει να εκλαμβάνεις το κάθε ταξίδι σαν να είναι το πρώτο. Οι ίδιοι όμως είναι και αυτοί οι οποίοι υποδεικνύουν προς τους αρμοδίους συνεχώς, με εμπεριστατωμένες έρευνες και μελέτες που προκύπτουν από τα όσα ζουν καθημερινά, εκείνα τα σημεία του Αιγαίου Πελάγους που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή και την άμεση παρέμβαση της πολιτείας για την αποκατάσταση ή ακόμη και τη δημιουργία όρων και προϋποθέσεων ασφάλειας.



Στις 6 Νοεμβρίου και στις 12 Δεκεμβρίου ο πλοίαρχος ΕΝ κ. Ισίδωρος Μαμίδης, όπως και άλλοι συνάδελφοί του στο πρόσφατο ή στο μακρινό παρελθόν, υπέβαλε με πρωτοβουλία του στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αλλά και στην Ενωση Πλοιάρχων ΕΝ ­ τον θεσμικό φορέα που τον εκπροσωπεί ως επαγγελματία ­ δύο υπομνήματα με τα σημεία του Αιγαίου που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή αλλά και με τα προβλήματα που υπάρχουν στα λιμάνια των νήσων της περιοχής ζητώντας την άμεση παρέμβαση της πολιτείας ώστε να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.


Πάμπολλες φορές κατά το παρελθόν η Ενωση Πλοιάρχων ΕΝ έχει υποβάλει ανάλογα υπομνήματα προς το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, τα οποία έχουν συνταχθεί με βάση τις αναφορές των μελών της που ταξιδεύουν κάθε ημέρα στα νησιά αυτά. Η τύχη των υπομνημάτων αυτών αγνοείται.


Σύμφωνα με τα υπομνήματα του κ. Μαμίδη, σημαντικά προβλήματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας παρουσιάζονται τόσο στις διαδρομές προς τα νησιά όσο και στα λιμάνια τους.


Για τον λόγο αυτόν έχει υποβάλει δύο ξεχωριστά υπομνήματα: το ένα αφορά διαδρομές και τα προβλήματα που αυτές εμφανίζουν και το δεύτερο τα προβλήματα που συναντούν τα πλοία στα λιμάνια του Αιγαίου, σε κάποια από τα οποία απουσιάζει παντελώς κάθε έννοια ασφάλειας.


Αναλυτικά ο κ. Μαμίδης στο πρώτο υπόμνημά του αναφέρει τα εξής:


* Στις Κυκλάδες, και συγκεκριμένα στη διαδρομή προς τη Σύρο, τα πλοία της γραμμής συναντούν τη βραχονησίδα Ασπρονήσι από την οποία απουσιάζει παντελώς η σήμανση. Για τον λόγο αυτόν απαιτείται η τοποθέτηση ερυθρού φανού φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων και ανακλαστήρα ραντάρ (racon) σε ύψος τουλάχιστον 15 μέτρων.


Στο σημείο αυτό, σύμφωνα με τα στοιχεία του κ. Μαμίδη, έχουν σημειωθεί δύο ναυτικά ατυχήματα: ένα το 1956 με το επιβατηγό «Ερμούπολις» και ένα το 1973 με το οχηματαγωγό «Ζέφυρος».


* Στην ίδια γεωγραφική περιοχή και στη διαδρομή για την Πάρο προβλήματα εντοπίζονται στις πασίγνωστες πλέον Πόρτες. Κατά τη γνώμη του κ. Μαμίδη πρέπει να αλλάξει η φωτοβολία και να τοποθετηθούν ένας λευκός φάρος φωτοβολίας 12 ναυτικών μιλίων και ένας ερυθρός φάρος φωτοβολίας 8 ναυτικών μιλίων. Επίσης πρέπει να τοποθετηθεί και ανακλαστήρας. Οπως είναι ήδη γνωστό, στο σημείο αυτό σημειώθηκε το τραγικό ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα» που στοίχισε τη ζωή σε 81 επιβάτες.


* Στην είσοδο του λιμένα της Παροικιάς στην Πάρο πρέπει να αντικατασταθούν οι υπάρχοντες φωτοσημαντήρες με δύο μόνιμους φανούς εισόδου, πράσινου και ερυθρού χρώματος, φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων, οι οποίοι πρέπει να διαθέτουν και ανακλαστήρα.


Επίσης προτείνει την κατάργηση του φανού στη θέση Ακρα Φωκά και την τοποθέτηση εντός του όρμου και σε αβαθή 5,8 μέτρων σημαντήρα κίτρινου χρώματος, φωτοβολίας ενάμισι ναυτικού μιλίου.


Στα παραπάνω σημεία, τα οποία βρίσκονται σχεδόν μέσα στο λιμάνι της Παροικιάς, έχουν καταγραφεί ως σήμερα 10 ναυτικά ατυχήματα και συγκεκριμένα αυτά των επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων «Ποσειδών Εξπρές», «Νάξος», «Ιος», «Γκόλντεν Βεργίνα», «Αριάδνη», «Απόλλων Εξπρές», «Γεώργιος Εξπρές», «Αγιος Γεώργιος» και «Μιαούλης».


Οσον αφορά την Πάρο όμως, επισημαίνει ότι πρέπει να τοποθετηθεί λευκός φανός φωτοβολίας 7 ναυτικών μιλίων στη βραχονησίδα Ουριόκαστρο που βρίσκεται βορειοδυτικά της Πάρου. Στο σημείο αυτό προσέκρουσε το 1999 το πλοίο «Ποσειδών Εξπρές ΙΙ». Επίσης προτείνει να αντικατασταθεί ο υπάρχων φανός στο ακρωτήρι Κράτζι που ορίζει το στενό μεταξύ Πάρου και Νάξου με λευκό φάρο φωτοβολίας 12 ναυτικών μιλίων.


* Στη Νάξο προτείνει την ενίσχυση της φωτοβολίας του ερυθρού φανού ο οποίος βρίσκεται στον κυματοθραύστη της εισόδου στο λιμάνι ως τα 7 ναυτικά μίλια, καθώς επίσης και την τοποθέτηση ανακλαστήρα.


Επίσης για το ίδιο νησί προτείνει την τοποθέτηση πράσινου φανού εισόδου φωτοβολίας 7 ναυτικών μιλίων στη φυσική βραχική προέκταση του Αγίου Γεωργίου, πλησίον του λιμένος, καθώς επίσης και την τοποθέτηση ερυθρού φανού φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων στον ύφαλο Φρουρό στη θέση Ακρα Μουγρί.


Στην περιοχή αυτή το 1996 προσάραξε το επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Δήμητρα» και το 2000 βυθίστηκε το τουριστικό σκάφος «Ζευς» με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας αμερικανός τουρίστας από καρδιά.


* Στο στενό Πάρου – Νάξου, στη βραχονησίδα Αμαρίδες, προτείνει την ενίσχυση της φωτοβολίας λευκού φάρου ως τα 12 ναυτικά μίλια, καθώς επίσης και την ενίσχυση της φωτοβολίας του ερυθρού φανού ως τα 12 ναυτικά μίλια. Στο σημείο αυτό ως τώρα έχει προσαράξει το φορτηγό πλοίο «Massimoeme», ενώ έχει βυθισθεί άλλο ένα φορτηγό πλοίο.


Επίσης προτείνει την τοποθέτηση στον ύφαλο Καλυψώ ερυθρού φανού ή σημαντήρα φωτοβολίας 3 ναυτικών μιλίων.


* Στη Μύκονο, και συγκεκριμένα στο στενό Δήλου – Μυκόνου, πρέπει να τοποθετηθεί φωτοσήμανση με πράσινο και ερυθρό φανό φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων. Ο πράσινος πρέπει να τοποθετηθεί στη Μύκονο και ο ερυθρός στη Δήλο. Επίσης λευκός φανός φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων πρέπει να τοποθετηθεί στον βράχο Κάβουρας στη Μύκονο. Στο σημείο αυτό έχει προσαράξει ένα υδροπτέρυγο της Ilio Lines.


* Για την Ιο προτείνει την αντικατάσταση του λευκού φανού εισόδου στο ακρωτήρι Φανάρι με ερυθρό φανό φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων, καθώς επίσης και την τοποθέτηση ανακλαστήρα. Επίσης προτείνει την τοποθέτηση πράσινου φανού εισόδου στον όρμο Ιου (Ακρα Ξέρες) φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων. Στο σημείο αυτό είχε ναυαγήσει ένα φορτηγό πλοίο το 1977.


* Για τη Σίκινο προτείνει την ενίσχυση της φωτοβολίας του υπάρχοντος φανού του λιμανιού ως τα 10 ναυτικά μίλια.


ΚΟΥΦΟΝΗΣΙΑ Διαδρομές στην άγονη γραμμή


Ο πλοίαρχος ΕΝ κ. Ισίδωρος Μαμίδης έχει προτείνει τα ακόλουθα για τις διαδρομές στο σύμπλεγμα της Αγονης Γραμμής στα:


* Στον Μαύρο Βράχο, μεταξύ Σχοινούσας και Κουφονήσου, προτείνει την τοποθέτηση ερυθρού φανού φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων, καθώς και ανακλαστήρα.


* Στη βραχονησίδα Πλακί – Δυτική Κέρος πρέπει να τοποθετηθεί ερυθρός φανός φωτοβολίας 4 ναυτικών μιλίων.


* Στην Κέρο πρέπει να τοποθετηθεί φανός φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων, στην ανατολική πλευρά.


* Στη νήσο Μακάρες πρέπει να τοποθετηθεί λευκός φανός φωτοβολίας 12 ναυτικών μιλίων.


* Στη βραχονησίδα Φωκία, βορειοανατολικά της Αμοργού, πρέπει να τοποθετηθεί ερυθρός φανός φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων.


* Στη νήσο Μέρμηγκας πρέπει να ενισχυθεί η φωτοβολία με λευκό φάρο φωτοβολίας 15 ναυτικών μιλίων.


* Στην Ανάφη πρέπει να αυξηθεί η φωτοβολία σηματοδότησης λιμένος με λευκό φάρο 12 ναυτικών μιλίων.


* Στην Ανδρο, προ της εισόδου στο λιμάνι του Γαυρίου, πρέπει να τοποθετηθεί ερυθρός φανός φωτοβολίας 4 ναυτικών μιλίων στον ύφαλο Βουβές, καθώς επίσης και ανακλαστήρας. Στο σημείο αυτό ως σήμερα έχουν σημειωθεί τρία ναυτικά ατυχήματα: με ένα φορτηγό πλοίο το 1996, με το επιβατηγό – οχηματαγωγό «Superferry ΙΙ» το 1997 και με το επιβατηγό «Μεγαλόχαρη» το 1969.


* Στην είσοδο του Γαυρίου στην Ανδρο πρέπει να τοποθετηθεί σηματοδότηση εισόδου με δύο φανούς πράσινου και ερυθρού χρώματος, φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων ο καθένας.


* Για τη Μακρόνησο προτείνει την τοποθέτηση ερυθρού σημαντήρα φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων, στον ύφαλο Φονιάς που βρίσκεται νότια της νήσου.


* Στον Σαρωνικό Κόλπο, και συγκεκριμένα στη νήσο Πάτροκλος, προτείνει την τοποθέτηση λευκού φάρου φωτοβολίας 12 ναυτικών μιλίων. Στο σημείο αυτό είχε προσαράξει το 1998 το επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Πήγασος».


* Στο Ικάριο Πέλαγος, και συγκεκριμένα στους Φούρνους, προτείνεται η σηματοδότηση της εισόδου του λιμανιού με πράσινο φανό φωτοβολίας 6 ναυτικών μιλίων, καθώς επίσης και η τοποθέτηση ανακλαστήρα.


* Στη Σάμο, και συγκεκριμένα στο Καρλόβασι, πρέπει να ενισχυθεί ο πράσινος φανός εισόδου λιμένος με φανό φωτοβολίας 10 ναυτικών μιλίων, καθώς επίσης και να τοποθετηθεί ερυθρός φανός εισόδου λιμένος φωτοβολίας 8 ναυτικών μιλίων.


Οπως επισημαίνει ο κ. Μαμίδης, πλήθος ακόμη ναυτιλιακών κινδύνων πρέπει να καταγραφούν, αυτοί όμως κατά τη γνώμη του είναι οι κυριότεροι και περισσότερο κοπιαστικοί για τους ναυτίλους.


«Οι προτάσεις μου» αναφέρει «βασίζονται στην εμπειρία αλλά και στην πολύχρονη μελέτη και ουδόλως έχουν τον χαρακτήρα υποδείξεων. Οι εξειδικευμένες κρατικές υπηρεσίες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και οι ειδικοί περί των τεχνικών λεπτομερειών σήμανσης ναυτιλιακών κινδύνων, είναι αρμόδιοι για τη μελέτη και υιοθέτηση των προτάσεων αυτών».


«Οι παρεμβάσεις αυτές» καταλήγει «έχουν μεγάλο κόστος, αλλά ποιος είναι αυτός που μπορεί να κοστολογήσει μια ανθρώπινη ζωή που πιθανόν να χαθεί εξαιτίας κάποιου από τους παραπάνω ναυτιλιακούς κινδύνους;».