Ενα πλάσμα της ποπ φαντασίας




Υπήρξε σκιτσογράφος, εκδότης, μουσικός παραγωγός, συλλέκτης, κινηματογραφιστής, γραφίστας, μουσειολόγος και ανθρωπολόγος, στη μνήμη της τέχνης όμως ο Αντι Γουόρχολ εγγράφηκε ως πατέρας της ποπ αρτ. Ο ίδιος προτιμούσε, όπως είχε δηλώσει, να τον θυμούνται ως ένα πλάσμα της φαντασίας, ίσως επειδή φανταστική ήταν η εικόνα που είχε δομήσει μέσα από τις κοσμικές εμφανίσεις του και την ανήσυχη ζωή του. Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΜΜΣΤ) μας δίνει στις 22 Αυγούστου την ευκαιρία να ανιχνεύσουμε ορισμένες από τις «όψεις» του πολυσχιδούς καλλιτεχνικού του έργου παρουσιάζοντας έργα μεγάλων διαστάσεων, εγκαταστάσεις, βιντεοταινίες καθώς και μια ενότητα με έργα της μητέρας του Τζούλιας Γουόρχολα, που συνέβαλε καθοριστικά στη γένεση του φαινομένου Γουόρχολ.


Η έκθεση του ΜΜΣΤ διοργανώνεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της 65ης Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης, στην οποία τιμώμενη χώρα είναι εφέτος οι Ηνωμένες Πολιτείες, σε συνεργασία με το Μουσείο Αντι Γουόρχολ στο Πίτσμπουργκ και την αμερικανική πρεσβεία στην Ελλάδα. Ερχεται επτά χρόνια μετά τη μεγάλη έκθεση που αφιέρωσε στον καλλιτέχνη η Εθνική Πινακοθήκη και 13 χρόνια μετά τον πρόωρο θάνατό του.


Οι ενότητες


Εξι είναι οι ενότητες που περιλαμβάνει η έκθεση του Αντι Γουόρχολ, αρχής γενομένης από τα πρώιμα έργα του, όπως το «Επιδόρπιο παγωτού» και το «Πλήθος με κομμουνιστικές σημαίες», που ολοκλήρωσε μόλις τελείωσε τις σπουδές ντιζάιν και ιστορίας της τέχνης στο Carnegie Institute of Technology στο Πίτσμπουργκ. Ακολουθεί η ενότητα «Θάνατος», η οποία θα επικεντρωθεί στα έργα νουάρ τα οποία έγιναν στις αρχές της δεκαετίας του ’60 σοκάροντας την αμερικανική κοινωνία με εικόνες μεγάλων διαστάσεων από αυτοκινητικά δυστυχήματα, θανάτους σε ηλεκτρική καρέκλα, αεροπορικές τραγωδίες και αυτοκτονίες. Στην ίδια ενότητα, πλάι στο κατ’ εξοχήν αντιεμπορικό αυτό κομμάτι της δουλειάς του που άφησε αδιάφορη την αγορά της τέχνης, θα εκτεθούν και κάποια από τα περίφημα πορτρέτα διασημοτήτων που «άγγιξαν», σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης και ιστορικό τέχνης Ματούλα Σκαλτσά, τον θάνατο, όπως εκείνα της Τζάκι Κένεντι, της Μέριλιν Μονρόε και της Λιζ Τέιλορ, καθώς και ορισμένοι πίνακες από τη σειρά με τα μαχαίρια και τους σταυρούς στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Τα έργα-εικόνες της καταναλωτικής κοινωνίας ­ έργα καθοριστικά για την κατανόηση της τέχνης και της συμπεριφοράς του ­ συστήνουν την τρίτη ενότητα των έργων του. Εδώ θα δείτε τις δημοφιλείς «Κονσέρβες της σούπας Campbell» και τα «Μπουκάλια της Κόκα-Κόλα», ενώ η κριτική της αναλώσιμης εικόνας συνενώνει το «σώμα» των έργων της επόμενης ενότητας με τίτλο «Vanitas» όπου θέμα χαρακτηριστικό είναι η νεκροκεφαλή. Η ενότητα αυτή αποτέλεσε αφορμή για την επανανακάλυψη του Γουόρχολ από τους κριτικούς τέχνης στα μέσα της δεκαετίας του ’70. Το «Αγαλμα της ελευθερίας» μαζί με το «Σύμβολο του δολαρίου», το «Σφυροδρέπανο» και τον «Χάρτη της Σοβιετικής Ενωσης» εντάσσονται στην ενότητα με τίτλο «Εξουσία», ενώ τα πορτρέτα γνωστών προσωπικοτήτων επανέρχονται σε μια ενότητα με τίτλο «Διασημότητες» όπου θα εκτεθούν μεταξύ άλλων οι μνημειώδεις πίνακες του Μάο Τσε Τουνγκ τους οποίους ο Γουόρχολ έκανε το 1972 με αφορμή την επίσκεψη του Ρίτσαρντ Νίξον στην Κίνα.


Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ


Η έκθεση του Αντι Γουόρχολ στη νέα πτέρυγα του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (Εγνατίας 154, Θεσσαλονίκη) εγκαινιάζεται στις 22 Αυγούστου. Θα μείνει ανοιχτή ως τις 19 Σεπτεμβρίου.