Το επιχείρημα της κυβέρνησης για τις τέσσερις τηλεοπτικές άδειες που προβλέπει η ρύθμιση των τηλεοπτικών συχνοτήτων, είναι, όπως είπε προχθές στη συνέντευξή του στο Mega ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς και επανέλαβε χθες στη Βουλή ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ότι «με όρους αγοράς, τα κανάλια είναι μη βιώσιμα σχήματα».
Όπως εξήγησε ο κ. Παππάς, «τα πανελλαδικά κανάλια είχαν το περασμένο έτος ένα μέσο κόστος από 30 έως 80 εκατ. ευρώ τη στιγμή που η διαφημιστική πίττα έχει συρρικνωθεί από τα 600 εκατ. στα 180 εκατ. ευρώ». Ως εκ τούτου τόνισε ότι «βασικό κριτήριο της κυβέρνησης είναι να δημιουργήσουμε μια αγορά που να είναι βιώσιμη». Και η κυβέρνηση έκρινε ότι η αγορά «σηκώνει» τέσσερα κανάλια.
Κατά σύμπτωση προχθές, οι Financial Times δημοσίευσαν ένα εκτενές, ολοσέλιδο ρεπορτάζ – ανάλυση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο βρετανικός Τύπος. Σύμφωνα με την εφημερίδα, οι μεγάλοι εκδοτικοί όμιλοι της χώρας βλέπουν πως οι ελπίδες που είχαν εναποθέσει στις online εκδόσεις δεν φέρνουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς τα online έσοδα δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τις απώλειες του έντυπου Τύπου. Έτσι, σήμερα επανεξετάζουν το προϊόν που προσφέρουν και αναζητούν τρόπους για να γίνει βιώσιμος ο κλάδος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του δημοσιεύματος, οι ημερήσιες κυκλοφορίες των βρετανικών εφημερίδων έχουν πέσει μέσα σε μια δεκαετία από 13 σε 7 εκατ. φύλλα και τα διαφημιστικά έσοδα έχουν μειωθεί μέσα σε μία πενταετία κατά 35%, σε 880 εκατ. στερλίνες.
Τουλάχιστον δύο εφημερίδες, Guardian και Independent, παραμένουν ζημιογόνες (δεν ανακοινώνουν όλες αποτελέσματα), ενώ ο ιδιοκτήτης της τελευταίας, ρώσος δισεκατομμυριούχος Αλεξάντερ Λεμπέντεφ, προσπαθεί ανεπιτυχώς να πουλήσει την εφημερίδα που έχει από το 2010 συσσωρευμένες ζημιές πάνω από 50 εκατ. στερλίνες.
Αλλά και η εικόνα στις οnline εκδόσεις δεν είναι καλύτερη. Τα διαφημιστικά έσοδα μπορεί να έχουν ανέβει, όμως η συγκέντρωσή τους είναι πολυδάπανη, καθώς απαιτεί πολυάριθμα εμπορικά τμήματα.
Η MailOnline που είναι η μεγαλύτερη σε επισκεψιμότητα ηλεκτρονική εφημερίδα, με πάνω από 13 εκατ. μοναδικούς επισκέπτες κάθε ημέρα, είναι ζημιογόνος, ενώ η ανταγωνίστριά της Daily Mirror, για κάθε 1 λίρα που χάνει σε διαφημιστικά έσοδα στην έντυπη έκδοση, προσθέτει μόλις 13 πέννες στο οnline.
Είναι προφανές ότι τα σχήματα αυτά με τα συγκεκριμένα δεδομένα δεν είναι βιώσιμα. Και όπως αναφέρεται στην ανάλυση, οι επιχειρήσεις αναζητούν διέξοδο στις ιντερνετικές πλατφόρμες, όπως η Google, το Facebook κλπ, ώστε να αποκτήσουν μεγαλύτερη αναγνωσιμότητα και περισσότερα έσοδα για να επιβιώσουν.
Ο προβληματισμός για το μέλλον των βρετανικών εκδοτικών συγκροτημάτων επικεντρώνεται στην εξεύρεση λύσεων που συνδέονται με τις νέες τεχνολογίες, τις τάσεις της αγοράς, τις προτιμήσεις των αναγνωστών, το μάρκετινγκ, τις συνέργιες, τις συνεργασίες κλπ.
Κανείς και σε κανένα σημείο δεν μιλά ούτε υπαινίσσεται να αποφασίσει η κυβέρνηση ή να ορίσουν οι αρχές το πόσες εφημερίδες ή online εκδόσεις «σηκώνει» η αγορά με βάση τις κυκλοφορίες και τα διαφημιστικά έσοδα.
Στην Ελλάδα, όμως, η σημερινή «αριστερή» διακυβέρνηση θεωρεί ότι για να εξορθολογιστεί η αγορά, όπως είπε ο κ. Παππάς, «η κυβέρνηση οφείλει να λάβει τα μέτρα της», ορίζοντας τον αριθμό των καναλιών, ενώ ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης πιστεύει ότι «η ευθύνη για την αντικειμενικότητα στις συχνότητες είναι υποχρέωσή της κυβέρνησης»!
Δυστυχώς, καθημερινά, απομακρυνόμαστε όλο και περισσότερο από τα φιλελεύθερα, δυτικά κράτη και τον τρόπο λειτουργίας τους και ακολουθούμε δρόμους που μας φέρνουν πιο κοντά σε αυταρχικής μορφής καθεστώτα.