Ενα από τα πρώτα πράγματα που μαθαίνουν οι φοιτητές στο μάθημα της Στρατηγικής στο Πανεπιστήμιο είναι ότι οι εταιρείες χρειάζονται να έχουν ξεκάθαρο όραμα, αποστολή και στρατηγικό σχεδιασμό. Να ξέρουν πού θέλουν να φτάσουν και ποιος είναι ο σκοπός της ύπαρξής τους σε αυτήν την κοινωνία. Υπάρχουν εξαιρετικά παραδείγματα πολυεθνικών που έδειξαν τον δρόμο, αποτυπώνοντας και ζώντας αυτές τις έννοιες στο έπακρο. Αλλες εταιρείες έμπλεξαν την αποστολή με το όραμα, άλλες αντέγραψαν δύο γραμμές από το Διαδίκτυο για να έχουν και αυτές κάτι να πουν, άλλες τις έβαλαν στην αρχική εικόνα στην ιστοσελίδα τους και τις ξέχασαν, και άλλες αποφάσισαν απλά να τις αξιοποιήσουν. Οι τελευταίες είναι αυτές που στην πλειονότητά τους ξεχωρίζουν για το εργασιακό τους κλίμα και για τα αποτελέσματά τους, αφού οι εργαζόμενοι είναι κινητοποιημένοι, περήφανοι για την εταιρεία τους και ενστερνίζονται το όραμα και τις αξίες της εταιρείας με έναν μόνο σκοπό, να φέρουν εις πέρας την αποστολή ακολουθώντας τα ξεκάθαρα βήματα που έχει θέσει η εταιρεία.
Αυτές οι εταιρείες έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά:
1. Εμπλέκουν τους εργαζομένους τους στη διαδικασία ανάπτυξης ή στην αναθεώρηση του οράματος και της αποστολής. Γιατί αν δεν εμπλέξεις τον εργαζόμενο, δεν θα τα νιώσει ποτέ δικά του. Δεν θα νοιώσει την εσωτερική ευθύνη ότι έχει συμβάλει και αυτός με το δικό του λιθαράκι. Είτε είναι μέσα από κάποια ειδική εκδήλωση / workshop / Teambuilding / διαδραστική άσκηση οι εργαζόμενοι παίρνουν στα χέρια τους την εταιρεία, μπαίνουν στα παπούτσια της διοικητικής ομάδας και βάζουν την υπογραφή τους νοερά σε ό,τι αποφασίσει η ομάδα. Το εταιρικό όραμα αποκτά άλλο νόημα και μεταφράζεται σε προσωπικό και ομαδικό στόχο.
2. Είναι καινοτόμες στον τρόπο που τα επικοινωνούν στους εργαζομένους. Μπορούν οι δύο τυπικές γραμμές να μεταφραστούν σε μια σειρά από ενδοεταιρικές δραστηριότητες που ξεφεύγουν από τα καθιερωμένα και αποδεικνύονται ιδιαίτερα δημιουργικές. Ολόκληρες αίθουσες της εταιρείας μπορούν να μεταμορφωθούν για να εκφράζουν τις αξίες της εταιρείας, συχνά παιχνίδια, έξυπνες δραστηριότητες που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του εργαζομένου και τον ενεργοποιούν να συμμετέχει, τον εμπνέουν και τον κάνουν να βιώνει την καινοτομία στην καθημερινότητά του. Οι αξίες παίρνουν σάρκα και οστά μέσα από μικρούς διαγωνισμούς, που εκτός του ότι καταφέρνουν να εντυπώσουν στο μυαλό του εργαζομένου την αποστολή της εταιρείας και να την κάνουν κτήμα του δημιουργούν ένα πρόσφορο έδαφος για τη δημιουργία ενός ευχάριστου εργασιακού κλίματος.

3. Μεταφράζουν τις αξίες που αποτυπώνονται στο όραμα και στην αποστολή σε συγκεκριμένες δεξιότητες που επιθυμούν να κάνουν καθημερινή πράξη οι εργαζόμενοι και φροντίζουν να τις εντάξουν στο σύστημα αξιολόγησης. Γιατί δεν φτάνει να τα λέμε αλλά πρέπει να τα κάνουμε και πράξη στον τρόπο που λειτουργεί η εταιρεία, στο πώς παίρνονται αποφάσεις, στο πώς αντιδρούν οι εργαζόμενοι στα διλήμματα που τους παρουσιάζονται, στο πώς διοικούμε. Και κάνουν και ένα βήμα παραπέρα και επιβραβεύουν τους εργαζομένους που εκφράζουν τις αξίες αυτές καλύτερα από όλους.

4.
Οι αρχές που ακολουθούν δεν είναι απλά ωραίες λέξεις που εμπνεύστηκε ο γενικός διευθυντής ένα ωραίο πρωινό. Είναι ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις πολιτικές και τις πρακτικές της εταιρείας. Γιατί δεν μπορεί να λες ότι μία από τις αρχές σου είναι η φροντίδα και το ενδιαφέρον για την κοινωνία και τον άνθρωπο και η εταιρική κοινωνική ευθύνη της εταιρείας να περιορίζεται σε χορηγίες αθλητικών ομάδων χωρίς ίχνος δραστηριοτήτων εθελοντικού χαρακτήρα. Ή να διακηρύττουν τη διαφορετικότητα και να μην έχουν ούτε μία πρακτική για την ισότητα στον εργασιακό χώρο.
Στις εταιρείες αυτές το όραμα, η αποστολή και οι αξίες είναι το πιστεύω τους, ο οδηγός επιβίωσης, το μήνυμα κινητοποίησης, η «κόλλα» της εταιρείας. Είναι αυτό που κάνει τους εργαζομένους περήφανους, πιστούς πρεσβευτές της εταιρείας. Είναι το νόημα της εργασίας τους!
* Η κυρία Ζωή Κουρουνάκου είναι διευθύντρια Εφαρμοσμένης Ερευνας και Διεθνών Σχέσεων, ALBA Graduate Business School at The American College of Greece

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ